Annonse
HjemElbiler‒ Starten på slutten for hybrider

‒ Starten på slutten for hybrider

Politikerne tok først livet av bensin- og dieselbilene. Nå står hybridene for tur.

‒ Det er ingen tvil om hvilken vei dette går. Først fikk nye bensin- og dieselbiler økte kjøpsavgifter. Nå er staten i ferd med å strupe salget av ladbare hybrider, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Bransjen selv, foruten de som kun bryr seg om elbiler, advarte mot nye avgifter knyttet til ladbare hybrider. Men styrende politikere brydde seg ikke, og dermed ble en rekke ladehybrider mellom 40.000 og 80.000 kroner dyrere over natten.

‒ Myndighetene ser på den ladbare hybriden som den største konkurrenten til elbilen, sier Braadland.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Samtidig planlegges det for moms på de dyreste elbilene, trolig fra 2023. Derfor kommer disse avgiftene nå. Vi regner med at salget av ladbare hybrider kommer til å falle som en stein med de nye avgiftene i 2022.

At moderne ladbare hybrider, som kan fungere som en elbil i hverdagen, er et flott alternativ for de som ikke er klar til å gå over til rene elbiler, viste Toyota Rav4.

Den nye utgaven som har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 75 kilometer ble Norges nest mest kjøpte bil i 2021, kun slått av Tesla Model 3.

Med nye avgifter starter den nå på 565.000 kroner, og ifølge NAF har prishoppet vært på rundt 45.000 kroner.

Totalt sto ladehybrider for 21,6 prosent av nybilsalget i 2021, og totalt ble det registrert 38.139 ladbare hybrider i Norge i 2021, ifølge tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken (OFV).

Elbilene sto for 64,5 prosent, og målet til myndighetene er at innen 2025 skal alle nye personbiler som selges være nullutslippsbiler.

Solberg-regjeringens forslag til økte avgifter for ladbare hybrider overlevde videre til Støre-regjeringens første statsbudsjett. 

‒ Dette blir aller verst for de som bestilte en ladbar hybrid i 2021, men ikke får den levert før i 2022. Det er nemlig avgiftene når du får bilen som gjelder, ikke når du bestiller den, sier Braadland.

Bransjen selv mener at det dreier seg om rundt 10.000 personer som har bestilt en ny ladehybrid i 2021 som de ikke får levert før i år.

Tar vi et snitt på 40.000 kroner i nye avgifter per bil må disse totalt ut med formidable 400.000.000 kroner i nye avgifter. Det er 400 millioner, det.

Braadland minner om at en standard kjøpskontrakt på ny bil har en klausul som sier at om bilen blir over 6 prosent dyrere enn på bestillingstidspunktet har kunden krav på å heve kjøpet.

Så de som fortsatt venter på sin nye ladbare hybrid som ble bestilt i 2021 og syns den nå har blitt for dyr, kan altså sjekke kontrakten og høre med forhandlerne om eventuell prisendring med de nye avgiftene. 

‒ NAF anbefaler alltid å bruke bilbransjens standardkontrakt, fordi da er man garantert at klausulen om å heve kjøpet er med i avtalen, understreker han. 

Dette skjer med avgiftene på de ladbare hybridene i 2022: 

  • Hittil har de ladbare hybridene hatt en stor avgiftsfordel sammenliknet med bensin og dieselbiler. 
  • I 2022 reduseres denne fordelen. Mange ladbare hybrider, spesielt de med høy vekt og kort elektrisk rekkevidde, får økte avgifter i 2022. 
  • Blant Norges mest solgte ladbare hybrider vil avgiftene på Toyota Rav4 stige med rundt 45.000 kroner, avhengig av modellvariant. BMW X1 øker med nærmere 43.000 kroner. Ford Kuga får over 20.000 kroner i økte avgifter. Mitsubishi Eclipse Cross over 65.000 kroner i nye avgifter i 2022.
  • De ladbare hybridene med lavest drivstoff-forbruk vil merke lite eller ingenting til avgiftsøkningen, fordi de får allerede rabatter på engangsavgiften gjennom CO2-komponenten.

Fakta om bilsalget i 2021

Det ble solgt 171.643 nye biler i 2021, hvorav 111.794 biler (65 prosent) var nullutslippsbiler og 36.158 (21 prosent) var ladbare hybrider.

Resten var dieselbiler, bensinbiler eller hybridbiler uten stikkontakt. 

Andelen nye biler med stikkontakt (ladbare hybrider + elbiler) steg fra 81 prosent til 91 prosent av nybilsalget i perioden januar til desember. 

De mest solgte ladbare hybridene i 2021:

Merke/modell: Antall solgte:
Toyota Rav46.511
Volvo XC603.086
BMW X11.964
Ford Kuga1.570
Mitsubishi ElipseCross1.503

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse