Annonse
Hjem Nyheter ‒ Prisen på denne kan sjokkere mange

‒ Prisen på denne kan sjokkere mange

I fjor viste Mercedes fram en helt ny GLE, og nå nærmer også den ladbare hybridversjonen seg med stormskritt. Og den kan by på litt av en rekkevidde.

Mercedes har oppdatert stort sett det de har av SUV-modeller den siste tiden foruten GLA som ble ny for et par år siden, og dette inkluderer også GLE som ble ny i fjor høst.

Tyskerne startet det hele med en GLE 300 d og en GLE 450 bensinversjon, men i ettertid har de også pirret med en ladbar hybrid kalt GLE 350 de.

De som er kjent med Mercedes vet hva bokstaven e står for i modellnavnet, nemlig electric.

Og GLE 350 de 4Matic som Mercedes kaller den er da også elektrifisert så det holder, og dette er en ladbar hybrid som kan skilte med litt av en elektrisk rekkevidde.

Saken fortsetter under Annonsen

Tyskerne har satt inn et batteri verdig en ren elbil, nemlig et på hele 31,2 kWh, og åpner dermed rekkeviddedøra på vidt gap.

Nærmere bestemt 99 kilometer.

Dette har nordmenn fått med seg, og Mercedes Norge har dermed opplevd et ras av henvendelser rundt den femte største SUV-modellen i sortimentet.

‒ Det er sjelden vi opplever så stor pågang og interesse for en ny modell, som vi har gjort med ladbare GLE, sier Kjetil Myhre, direktør Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

‒ Vi har jobbet lenge for å kunne presentere dette for norske kunder, og jeg tror prisene vil sjokkere mange ‒ i positiv forstand, legger han til.

Med nærmere 100 kilometer elektrisk rekkevidde vil mange kunne bruke den ladbare hybriden stort sett som en ren elbil, men da må de også huske å lade bilen.

GLE de har en kombinert ladekontakt for både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), og via hurtiglading på 60 kW fylles batteriet på rundt 20 minutter.

Benyttes det en ladeboks på 7,4 kW bruker den i overkant av 3 timer, opplyser Mercedes.

En utfordring med å plassere en diger batteripakke i en hybrid er at denne spiser opp verdifull innvendig plass, og Mercedes har taklet dette ved å modifisere bakakselen.

Dermed har de klart å bygge et flatt bagasjerom som tar mellom 490- og 1.915 liter, og trenger du mer plass er det greit å vite at den også kan trekke henger opp til 3,5 tonn.

Hybridsystemet gjør også sitt til at den kan opereres som mange elbiler, altså med utstrakt bruk av kun gasspedalen.

Bilen gjenvinner energi fra alle fire hjulene, og har et såkalt regenereringsmoment på inntil 1.800 Nm. Det betyr at bilen bremser ganske så kraftig når gasspedalen slippes, og fungere tilnærmet som en såkalt 1-pedals-kjøring.

De som kjenner Mercedes har også sett at denne heter de, hvor den første bokstaven står for diesel.

Det er altså en dieselmotor under panseret, mer bestemt den kalt OM 654, og totalt yter systemet 320 hestekrefter.

0-100 km/t går unna på 6,8 sekunder, mens toppfarten er på 210 km/t og over 160 km/t på ren elkraft.

Myhre lovet altså gunstige priser, og vi vet fra før av at en GLE 300 d starter på i overkant av 910.000 kroner.

Hybridversjonen senker den prisen ganske så betraktelig, og om det foreslåtte statsbudsjettet blir vedtatt vil den starte på 818.000 kroner før levering.

Med dagens avgifter blir prisen 832.000 kroner.

Mercedes har gjort mye av det som tidligere var ekstrautstyr om til standardutstyr for nye GLE, og det inkluderer blant annet parkeringsassistent, kunstskinn, ryggekamera, elektrisk bakluke, LED—lykter, flere førerassistenter og elektriske innfellbare speil.

‒ Man får med andre ord en solid pakke allerede fra start. Sluttprisen vil naturlig nok variere med ulike preferanser, men vi tipper at mange havner et sted mellom 950.000-980.000, sier Myhre.

Den nye GLE de er altså rett rundt svingen, og Mercedes Norge sier at de første bilene ankommer allerede i januar.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,474FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker