HjemNyheter‒ Nå må vrakpanten økes

‒ Nå må vrakpanten økes

Inntoget av elbilene gir et svært delt bil-Norge, og mange i distriktene kjører rundt i lite sikre og eldre biler.

Elbilene har siden salget tok av på begynnelsen av 2010-tallet vært en slags by-trend. De elektriske bilene har så langt enten vært ganske så dyre eller med begrenset rekkevidde, og på toppen av dette har distriktene til dels manglet infrastruktur og elbilene har ikke vært designet for å trekke henger.

- Annonse -

Ser man for eksempel på Finnmark var det i utgangen av 2018 kun 294 elbiler som utgjorde mikroskopiske 0,72 prosent av parken, mens Oslo hadde registrert 38.279 elbiler som utgjorde 12,11 prosent av bilene der, viser statistikk fra Norsk elbilforening.

I sum bidrar altså elbiltrenden til at 63 prosent ‒ nesten to av tre biler ‒ av de 140.000 bilene som er over 20 år og fortsatt befinner seg på norske veier hører hjemme i distriktene.

‒ I Norge har vi for dårlige insentiver for å ta ut de aller eldste bilene. Det er god distriktspolitikk og viktig for trafikksikkerheten å øke vrakpanten på bil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Et av partiene som sitter i regjeringen er det selverklærte bilpartiet Frp, men vrakpanten har faktisk ikke økt siden sist de rødgrønne styrte.

- Annonse -

NAF mener altså at det er på høy tid at dette må nå må gjøres, samt at regjeringen også ser nærmere på en kasseringsbelønning for de aller eldste og aller minst trafikksikre bilene.

‒ I Norge har vi gode ordninger for å fase inn flere nye elbiler, men vi har ikke gode nok ordninger for å få de aller eldste bilene av veiene like fort. Utskifting av bilparken dreier seg om trafikksikkerhet, distriktspolitikk og om miljø, sier Sødal.

Tallene forbundet har fått tak i viser at det er store forskjeller på by og land blant enkelte eldre årganger, og 1995-modellen er det beste eksempelet.

- Annonse -

Eier du én av de 18.000 bilene som fortsatt ruller på norske veier er det nesten dobbelt så stor sjanse for at du bor i distriktene som i byen. 65 prosent av disse bilene er i distrikt, mot 35 prosent i by, opplyser NAF.

‒ Det har skjedd utrolig mye når det gjelder sikkerheten i biler siden 1995. Den gangen var det airbager og ABS-bremser. Nå er det et vell av elektroniske hjelpesystemer i bilene, sier Sødal.

‒ Også oppbyggingen av bilene er langt bedre for å hindre alvorlige skader på passasjerene i en kollisjon, legger han til.

Biler laget i år 2000 runder 19 år i år, og av disse befinner 62 prosent av disse bilene seg i distriktene og resten i by.

Trenden er omvendt når det kommer til nyere biler.

Av biler som er fra 2010 eller senere befinner et flertall av bilene seg i byene ‒ 55 prosent i byene mot 45 prosent i distrikt.

NAF viser til flere eksempler som viser en stor forskjell.

Ser man etter en 1997-modell så er det 60 prosent sjanse for å finne den i distriktene, og 40 prosent for å finne den i en by.

Om man går 20 år fram i tid er det ganske så annerledes.

For blant 2017-modellene hører 57 prosent hjemme i byene, mens de resterende 43 prosentene befinner seg ute i distriktene.

‒ Det er på tide at man får bort de minst trafikksikre bilene der man faktisk er dønn avhengig av bilen, konkluderer Nils Sødal.

Vrakpanten er i dag på 3.000 kroner, og ble økt fra 2.500 kroner tilbake i 2013.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her