Annonse
Hjem Elbiler ‒ Ikke lad elbilene over 80 prosent

‒ Ikke lad elbilene over 80 prosent

NAF har et klinkeklart råd til de som benytter hurtigladere. ‒ Lad batteriene til maks 80 prosent.

Det er selvsagt umulig å sette et starttidspunkt på når elbilene kom til Norge, for slike biler ble først laget så tidlig som sent på 1800-tallet. Men det finnes en hendelse som kan definere den moderne norske elbilhistorien, og det kan vi takke supergruppa a-ha for.

Tilbake i 1989 var nemlig to av tre som dannet gruppen på tur i Sveits, og sammen med Morten Harket og Magne Furuholmen var også Frederic Hauge som hadde vært med på å stifte Bellona tre år tidligere. De kom over noe oppsiktsvekkende, nemlig en ombygd og batterielektrisk Fiat Panda.

Ingen i 1989 takket selvsagt nei til en forespørsel fra superstjernen Morten Harket, så gjengen fikk kjøpt bilen og sendt den hjem til Norge. Der brukte Hauge den i hverdagen.

Bellona-sjefen kunne som kjent være litt opprørsk, så han nektet å betale for passeringene i Oslo-bommen. Miljøforkjemperen mente enkelt og greit at elbiler burde få fritak.

Saken fortsetter under Annonsen

Det gikk til slutt så langt at den elektriske Pandaen ble konfiskert og auksjonert bort. Bellona svarte med å kjøpe den tilbake, noe som ikke var en stor oppgave. Ingen andre brydde seg om å by på det merkelige kjøretøyet.

Og som vi har erfart er ikke Hauge den første som gir seg.

Så sju år etterpå, i 1996, fikk Bellona-lederen viljen sin, og det ble gratis bompassering for elbiler.

Tre år senere kom den første bilen med EL-skiltene, og siden har det kommet over 400.000 elbiler på norske elbil-skilt.

I sommer skal nærmere halvparten av disse skal ut på veiene, viser en tidligere undersøkelse gjort av NAF. Og ettersom det fortsatt er for få raske ladere langs veiene ligger det an til køer rundt de mest populære ladepunktene.

NAF er bekymret, og ber nå elbilistene om å ikke overlade.

‒ Vårt råd til alle som skal hurtiglade er at de ikke lader elbil-batteriet til mer enn 80 prosent, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Hovedårsaken er at de siste 20 prosentene gjerne tar veldig lang tid å fylle. Det blir dyrt for deg, og i tillegg bidrar lang ladetid til økt kø og irritasjon ved ladestasjonene. Det lønner seg ikke å lade elbilen helt full når du hurtiglader. Det tar tid og er dyrt.

Grunnen er at produsentene vil spare batteriene for de største belastingene, og struper ladefarten ved 80 prosent. Hastigheten vil altså gå drastisk ned, og ettersom mange tar betalt for tiden det lades kan dette bli både dyrt og langtekkelig.

‒ Du sparer både tid og penger på å heller avslutte ladingen og legge inn ett kort ladestopp til hvis du trenger det, fremfor å lade til 100 prosent på ladestasjonen, sier Sødal.

NAF understreker at 20 prosent ikke utgjør mye, og for en rekkevidde på 250 kilometer vil dette bety rundt 200 kilometer rekkevidde.

Sødal har også tre andre råd for de som skal på elbilferie.

Det første er å sette seg inn i hvilken effekt bilen din lader med, slik at du faktisk vet om du bør velge hurtiglader eller lynlader.

‒ NAF har målt hvordan 51 av elbilene på markedet lader, så hvis du er usikker er det bare å sjekke NAF sine ladetester.

Sødal råder også elbilister om å lade mot slutten av turen:

‒ Ikke start ladingen før du er nede på 10-20 prosent batterikapasitet og har kjørt minst et par timer. Da er batteriet varmt og lader best, sier han.

Det siste rådet er å lade når du kan, ikke kun når du må.

‒ Sørg for å lade om natten eller når bilen står stille, avslutter Nils Sødal i NAF.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,127FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker