- Annonse -
HjemElbiler‒ Ikke lad elbilene over 80 prosent

‒ Ikke lad elbilene over 80 prosent

NAF har et klinkeklart råd til de som benytter hurtigladere. ‒ Lad batteriene til maks 80 prosent.

Det er selvsagt umulig å sette et starttidspunkt på når elbilene kom til Norge, for slike biler ble først laget så tidlig som sent på 1800-tallet. Men det finnes en hendelse som kan definere den moderne norske elbilhistorien, og det kan vi takke supergruppa a-ha for.

- Annonse -

Tilbake i 1989 var nemlig to av tre som dannet gruppen på tur i Sveits, og sammen med Morten Harket og Magne Furuholmen var også Frederic Hauge som hadde vært med på å stifte Bellona tre år tidligere. De kom over noe oppsiktsvekkende, nemlig en ombygd og batterielektrisk Fiat Panda.

Ingen i 1989 takket selvsagt nei til en forespørsel fra superstjernen Morten Harket, så gjengen fikk kjøpt bilen og sendt den hjem til Norge. Der brukte Hauge den i hverdagen.

Bellona-sjefen kunne som kjent være litt opprørsk, så han nektet å betale for passeringene i Oslo-bommen. Miljøforkjemperen mente enkelt og greit at elbiler burde få fritak.

Det gikk til slutt så langt at den elektriske Pandaen ble konfiskert og auksjonert bort. Bellona svarte med å kjøpe den tilbake, noe som ikke var en stor oppgave. Ingen andre brydde seg om å by på det merkelige kjøretøyet.

- Annonse -

Og som vi har erfart er ikke Hauge den første som gir seg.

Så sju år etterpå, i 1996, fikk Bellona-lederen viljen sin, og det ble gratis bompassering for elbiler.

Tre år senere kom den første bilen med EL-skiltene, og siden har det kommet over 400.000 elbiler på norske elbil-skilt.

I sommer skal nærmere halvparten av disse skal ut på veiene, viser en tidligere undersøkelse gjort av NAF. Og ettersom det fortsatt er for få raske ladere langs veiene ligger det an til køer rundt de mest populære ladepunktene.

- Annonse -

NAF er bekymret, og ber nå elbilistene om å ikke overlade.

‒ Vårt råd til alle som skal hurtiglade er at de ikke lader elbil-batteriet til mer enn 80 prosent, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Hovedårsaken er at de siste 20 prosentene gjerne tar veldig lang tid å fylle. Det blir dyrt for deg, og i tillegg bidrar lang ladetid til økt kø og irritasjon ved ladestasjonene. Det lønner seg ikke å lade elbilen helt full når du hurtiglader. Det tar tid og er dyrt.

Grunnen er at produsentene vil spare batteriene for de største belastingene, og struper ladefarten ved 80 prosent. Hastigheten vil altså gå drastisk ned, og ettersom mange tar betalt for tiden det lades kan dette bli både dyrt og langtekkelig.

‒ Du sparer både tid og penger på å heller avslutte ladingen og legge inn ett kort ladestopp til hvis du trenger det, fremfor å lade til 100 prosent på ladestasjonen, sier Sødal.

NAF understreker at 20 prosent ikke utgjør mye, og for en rekkevidde på 250 kilometer vil dette bety rundt 200 kilometer rekkevidde.

Sødal har også tre andre råd for de som skal på elbilferie.

Det første er å sette seg inn i hvilken effekt bilen din lader med, slik at du faktisk vet om du bør velge hurtiglader eller lynlader.

‒ NAF har målt hvordan 51 av elbilene på markedet lader, så hvis du er usikker er det bare å sjekke NAF sine ladetester.

Sødal råder også elbilister om å lade mot slutten av turen:

‒ Ikke start ladingen før du er nede på 10-20 prosent batterikapasitet og har kjørt minst et par timer. Da er batteriet varmt og lader best, sier han.

Det siste rådet er å lade når du kan, ikke kun når du må.

‒ Sørg for å lade om natten eller når bilen står stille, avslutter Nils Sødal i NAF.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her