Annonse
HjemNyheter‒ I 2050 er det ikke lov å kjøre selv

‒ I 2050 er det ikke lov å kjøre selv

Et analyseselskap tror at når vi kommer til 2050 vil det være forbudt å kjøre bilene selv.

Norge har en nullvisjon når det kommer til antall trafikkdrepte. Men vi er ikke de eneste, og mange myndigheter og bilprodusenter har nå satt seg som mål at ingen skal dø i trafikken.

Det er selvsagt en umulighet om vi mennesker må kjøre bilene helt selv, så her trenger vi hjelp. Digital hjalp.

Her kommer førerassistentene inn, disse automatiske hjelpemidlene i moderne biler som hjelper de bak rattet til å unngå ulykker. Slik selvkjørende teknologi blir stadig mer vanlig, og vi vil til slutt ende opp med såkalte autonome biler. Helt selvkjørende biler.

En ny rapport kalt «Autonomous Cars, Robotaxis & Sensors 2022–2042» ført i pennen av analyseselskapet IDTechEx tar for seg denne utviklingen, og sier nå at utvikling går så raskt at allerede i 2024 vil autonome biler matche eller overgå menneskelig sikkerhet.

Saken fortsetter under Annonsen

Det er flere ting som gjør at utviklingen skyter fart, hvor jakten etter et samfunn helt uten trafikkulykker selvsagt er et hovedområde.

Et annet er at det nå er et voldsomt kappløp om å komme med stadig mer selvkjørende biler, og dermed skyver produsentene hverandre framover.

Nye trender som bildeling, bilbestillinger og robot-taxier hjelper også på, for her er målet at bilene skal komme automatisk til deg uten at det sitter noen bak rattet. Her er det store markedsandeler å hente, så dette er et svært viktig område for de bilmerkene som skal overleve i framtiden.

På toppen hjelper også stadig bedre og mer tilgjengelig teknologi til, slik som mindre og raskere datamaskiner, stadig smartere kunstig intelligens og biler koblet til hverandre og eksterne trafikk-kilder. Det kommer stadig nye og bedre sensorer i form av kamera, radar og lidar, og slike blir også mer utbredt som igjen betyr at de blir rimeligere og enda mer aktuelle for bilprodusentene.

Vi befinner oss foreløpig på nivå 2 på skalaen som går til nivå 5, men det prøves allerede ut selvkjørende biler uten fysiske førere flere steder. Nivå 4 er regnet som selvkjørende biler, mens nivå 5 er fullstendig selvkjørende biler uansett forhold og hvor de befinner seg på denne planeten.

Slik kan en helt selvkjørende bil se ut, og som vi ser mangler det noe viktig her.

IDTechEx viser til at den naturlige utviklingen også fører til nye lover og regler. De peker for eksempel på fartsgrensene som er justert etter hvert som bilene har utviklet seg, bilbeltene som skal sikre de på innsiden og at det ble raskt ble innført forbud med bruk av mobiler bak rattet etter at smarttelefonene kom for fullt.

De ser også at allerede nå har flere byer innført kjøreforbud i de med sentrumsnære gatene, selvsagt for å hjelpe på luftkvaliteten ‒ men også for å gjøre de myke trafikantene sikrere.

I rapporten skriver de at det først vil bli ulovlig å kjøre seg i de mest folkerike områdene, deretter inne i byene og til slutt også på landeveien. Nå tror de ikke bilkjøringen forsvinner helt, men da man må kjøre på lukkede baner og slike ting.

Selskapet ser for seg følgende situasjon i framtiden:

«Tenk at du blir stoppet av politiet med en bil full av personer som ikke bruker bilbelte, så sier politibetjenten: «Om du krasjet, kunne du ha drept noen». Se igjen for deg den samme scenen, men i stedet for å ikke bruke bilbelte kjører du et kjøretøy manuelt i et autonomt sentrum.»

Fordelen med en digital sjåfør er at denne aldri gjør feil, blir ikke distrahert av mobiltelefoner eller andre førere eller ting, og lar seg heller ikke bli plaget av medpassasjerer. Og ja, en slik blir aldri trøtt og sliten.

«Autonome kjøretøy vil være koblet til 5G og motta mer informasjon om omgivelsene enn menneskelige sjåfører noensinne kunne se eller behandle», skriver analyseselskapet.

Og de har også kommet fram til flere årstall enn 2024, det året da bilene selv kan kjøre bedre enn de som fysisk sitter bak rattet.

IDTechEx-analysen er på bakgrunn av tall fra California og data fra de nasjonale veimyndighetene NHTSA.  

De har sett på hvor mange kilometer noen av de selskapene som er kommet lengst i testing av selvkjørende biler nå tilbakelegger i California, og både Waymo og Cruise kjører for tiden rundt 50.000 kilometer. Dette er et tall som øker med en faktor 2 hvert år.

Om denne veksten fortsetter vil hele mobilitetsbehovet i USA være dekket i 2046, og da snakker vi om et voldsomt tall. Nemlig 4,8 billioner kilometer.

Så dermed har de kommet til at i 2050 vil autonome biler kunne dekke behovet i hele verden, og det med mindre enn 1 kollisjon per år.

Dermed er spørsmålet: Bør mennesker få lov til å fortsette å kjøre når vi forårsaker millioner av skader og hundretusener av dødsulykker med biler hvert år?

«Nei, kjøring blir forbudt», slår analyseekspertene til IDTechEx fast.

Og det skjer altså i 2050.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,126FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse