Annonse
Hjem Elbiler ‒ Framtiden er elektrisk

‒ Framtiden er elektrisk

Volkswagen vil legge gamle synder bak seg, og fokuserer på en elektrisk framtid. Med seg til Los Angeles Motor Show har de tre elbiler.

Volkswagen er indirekte ansvarlig for at alle de store bilprodusentene nå må satse på nullutslippsbiler. Det var nemlig de som ble tatt for å jukse med utslippstallene på dieselmotorer tilbake i 2015, noe som fått store ringvirkninger.

Det settes stadig strengere utslippsgrenser, og enkelte byer og nasjoner vil også forby diesel- og bensinbiler i framtiden.

Dermed er den eneste løsningen for produsentene helgrønne biler, enten med eldrift eller hydrogen.

Den tyske giganten Volkswagen tror de kommer til å selge én million elbiler i 2025, og har laget en helt ny arkitektur spesielt for framtidens elbiler.

Saken fortsetter under Annonsen

Det er på denne plattformen de har laget de tre modellene de har med seg til Los Angeles, I.D., I.D. Buzz og I.D. Crozz SUV.

‒ Biler står for frihet og individualitet, sier Jürgen Stackmann, en av styremedlemmene hos Volkswagen.

‒ De feilene vi har gjort tidligere har framskyndet mange ting hos Volkswagen, og reelle muligheter dukker opp fra krisen. Vi tror på elektrisk mobilitet og i en flott framtid for bilen, sier han.

I.D.-modellene til Volkswagen fokuserer på lang rekkevidde, rask lading og stor innvendig plass. I og med at motoren er borte og batteriene er plassert i gulvet bygger Volkswagen opp de nye modellene på en helt annen måte enn de tradisjonelle bilene.

‒ De spesielle funksjonene i den nye arkitekturen gir nye proporsjoner med lang akselavstand og korte overheng, sier Christian Senger, leder av e-mobilitetsproduktlinjen til Volkswagen

‒ Dette gjør at vi kan skape et helt nytt romkonsepttilbud med stor fleksibilitet for de i bilen og for lasten, legger han til.

Han trekker fram den minste av de tre modellene i Los Angeles som et eksempel.

‒ Utvendig er den like stor som en Golf, men har like mye innvendig plass som en Passat, påpeker han.

I.D.-familien kommer til å bli utvidet, og det kommer blant annet en sedan.

‒ Den nye elbil-arkitekturen gjør at vi kan utvikle hvilken som helst type bil, fra små kompakte til sjuseters modeller, sier Senger.

Framtiden handler dog ikke bare om nullutslipp. Nettverk er et annet stikkord.

I alle de nye modellene blir de forskjellige kontrollenhetene erstattet med en sentral dataenhet som kan bli oppdatert og oppgradert.

De har også inngått samarbeid med flere store aktører, som for eksempel Adobe som skal gjøre det enklere for kundene å tilpasse bilen etter eget ønske.

Ikke bare vil framtidens kunder ha spesialtilpassede biler, men de vil også kjøpe dem på en helt annen måte. Nemlig via nettet. Og her kommer nok en stor partner inn i bildet.

‒ Vi samarbeider med Microsoft. Utvidet virkelighet gir oss muligheten til å presentere nye biler bokstavelig talt i rommet eller på en spesiell plass med hjelp av HoloLens briller, som for eksempel på kafé eller kjøpesenter, sier Stackmann.

En tredje stor teknologisk partner er IBM, som sammen med IT-eksperter utvikler infotainment-systemet de kaller «Predictive We Services». Dette består av en personlig assistent som passende nok har fått navnet Watson, navnet etter Sherlock Holmes medhjelper. Watson skal hjelpe til med å finne butikker og restauranter, og kan også booke bord ved stemmekommandoer.

‒ I mer enn 70 år har Volkswagens styrke ligget i å utvikle teknologier og framfor alt å tilby mobilitet for mennesker, uavhengig av drivsystemet. Og slik vil det være i framtiden. Vi skal lage høykvalitets elektrisk mobilitet som skal være tilgjengelig for alle, sier Jürgen Stackmann.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,614FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker