Annonse
Hjem Nyheter ‒ Fortsatt for mange ulykker

‒ Fortsatt for mange ulykker

Selv om 2017 gikk inn i historien som det mest trafikksikre året i moderne tid, må og skal det jobbes videre med trafikksikkerhet, ifølge samferdselsministeren.

Foreløpig tall fra Statens vegvesen omkom 107 personer på norske veier i 2017, det laveste tallet siden biler ble «allmanneie» for 40-50 år siden.

I tillegg ble rundt 620 personer hardt skadd, slik at det totale antallet nå er på rundt 726 personer. Også dette er det laveste tallet registrert.

– Aldri i moderne tid har færre omkommet i veitrafikken enn i 2017. Jeg er glad for den gode utviklingen, men tar den ikke for gitt. Fortsatt skjer det for mange alvorlige ulykker. Enhver alvorlig ulykke er én for mye, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Målsetningen i 2030 er 350 drepte og hardt skadde, altså mer enn en halvering av 2017-tallene.

Saken fortsetter under Annonsen

– Dersom prognosen holder, vil vi være omtrent der vi må være for å nå etappemålet, men det vil fortsatt kreve mye av oss for å kunne fortsette den positive utviklingen. Å sørge for bedre trafikksikkerhet er en av mine viktigste og mest krevende oppgaver, sier Solvik-Olsen.

Han sier at en videre nedgang ikke kommer av seg selv, og at samtlige aktører må jobbe videre i det nasjonale trafikksikkerhetsarbeidet for at enda færre skal oppleve å miste noen nær seg eller bli alvorlig skadd i en trafikkulykke.

– Vi har spesielt prioritert tiltak for å hindre de alvorligste ulykkene, som møteulykker og utforkjøringsulykker. Det innebærer tiltak som bygging, drift og vedlikehold av vei, holdningskampanjer, kontrollvirksomhet, midtrekkverk, ytterligere strekninger med forsterket midtoppmerking, utbedring av terrenget langs veien, veibelysning, kurve- og kryssutbedringer og rekkverk. Dette arbeidet vil fortsette, sier Solvik-Olsen.

Tallene viser at i 2000 var det 1.593 drepte og hardt skadde i trafikken, og dette har gått gradvis nedover stort sett alle årene med noen få unntak.

Hordaland var det fylket som opplevde flest dødsulykker med 12, mens Aust-Agder og Finnmark var fylkene med færrest dødsulykker med to hver.

Foreløpig tall viser at 76 menn og 31 kvinner omkom i trafikken i 2017.

‒ Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men et markant trekk i 2017 er en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne, er menn over 45 år, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Statens vegvesen analysere samtlige alvorlige ulykker i et forsøk på å kartlegge svakheter.

‒ Vårt viktigste våpen er kunnskap. Vi vil sette inn tiltak som vi vet virker på steder hvor de gir størst effekt. Det finnes dessverre ingen «quick fix» på dette området. Arbeidet vil fortsette systematisk og langsiktig på bred front med uforminsket styrke, sier vegdirektøren.

Til tross for at 107 personer døde på de norske veiene er Norge blant de aller tryggeste landene i verden. Men i likhet med samferdselsministeren er heller ikke vegdirektøren fornøyd.

‒ Vi må jobbe enda mer målrettet, systematisk og helhetlig. Samtidig er vi helt avhengig av å tilegne oss og ta i bruk ny kunnskap underveis, sier Terje Moe Gustavsen.

135 døde i trafikken i 2016, mens 117 døde i 2015.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker