HjemElbiler‒ Dyrere å lade enn å fylle bensin

‒ Dyrere å lade enn å fylle bensin

Norsk elbilforening er mildt sagt overrasket over den nye prisstrukturen til lynlade-nettverket Ionity, og kaller det et landeveis-røveri.

Skal man få fart på elbilsalget må også infrastrukturen være på plass. Flere store aktører har nå nye elbil-modeller på gang, og det gjelder også BMW-gruppen, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen som inkluderer Audi og Porsche.

- Annonse -

Disse har gått sammen om en felles lynlade-satsing kalt Ionity, et selskap som skal etablere 400 lynladere i et nettverk som strekker seg fra Norge og ned hele Vest-Europa.

I prinsippet skal det være mulig å kjøre en elbil fra Norge og helt ned til Spania, og kun lade på Ionity-stasjoner.

Til nå har disse hatt en flat prisstruktur på 80 kroner per ladeøkt, men i forrige uke kom nyheten om at de gjør om dette.

Nå vil det koste 0,79 euro per kWh for de som ikke har spesielle ladekort fra merkene som er med på Ionity, og tar vi utgangspunktet i en euro-kurs på litt under 10 kroner blir dette 7,80 kroner per kWh.

- Annonse -

Men Inonity slår også på litt ekstra her i Norge, slik at den faktiske prisen blir 8,40 kroner.

Og da blir det dyrt. Svindyrt.

Avhengige av forbruket vil det fort koste over 20 kroner per mil, noe som er langt høyere enn bensin og diesel.

‒ Et slikt prisnivå for lynlading er uhørt, og betyr i praksis at Ionity priser seg høyere enn fossilt drivstoff. I tillegg velger Ionity å kreve en høyere pris i Norge enn i resten av Europa. Det betyr altså at elbilistene i det mest utviklede markedet skal utsettes for landeveis-røveri for å finansiere videre utbygging andre steder, sier Bu.

- Annonse -

Elbilforeningen tror ikke norske forbrukere godtar dette, og reaksjonene har heller ikke latt vente på seg.

‒ Det nytter ikke å prise lynladetjenestene likt i alle markeder. Strøm er billigere i Norge enn i en rekke andre europeiske land, og vi har mange flere kunder, og det må selvsagt reflekteres i prisen på lynlading. Ionity priser seg nå ut av markedet, og resultatet vil uunngåelig bli færre kunder, sier Bu.

Elbilforeningen har selv en oversikt over hva det koster å lade, og med den nye prisen til Ionity ligger de godt over konkurrentene.

‒ Det er viktig å understreke at kritikken i denne omgang kun gjelder Ionity, understreker Bu.

Billigere med ladekort

Ionity selv understreker at det er andre priser som gjelder for de som har ladekort fra merkene som er med på samarbeidet.

«Avhengig av ladebehovet, kan kunder velge attraktive ladetilbud fra en av Ionitys leverandører av ladetjenester som; Audi e-tron ladekort, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche-ladekort, Volkswagen WeCharge og mange flere», skriver de på Facebook.

Elbilforeningen er ikke imponert over dette heller.

«For eksempel skal Audi sitt ladekort ha en pris på 189 kroner måneden, samt 3,2 kr/kWh. Dette kortet har en svært lite forbrukervennlig bindingstid på 12 måneder, som automatisk fornyes for 12 nye måneder med mindre man sier det opp i god tid», melder de.

Kunder som dropper inn og ikke har avtale må altså ut med 8,40 kroner.

‒ Norsk elbilforening henstiller Ionity om snarest å revurdere den nye prispolitikken. Sammenlignet med prisnivået hos andre ladeselskaper i Norge er prisnivået fullstendig på jordet. Altså er det behov for en ganske kraftig justering for å gjøre Ionity sitt tilbud konkurransedyktig, sier Bu.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her