Norsk elbilforening er mildt sagt overrasket over den nye prisstrukturen til lynlade-nettverket Ionity, og kaller det et landeveis-røveri.
Skal man få fart på elbilsalget må også infrastrukturen være på plass. Flere store aktører har nå nye elbil-modeller på gang, og det gjelder også BMW-gruppen, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen som inkluderer Audi og Porsche.
Disse har gått sammen om en felles lynlade-satsing kalt Ionity, et selskap som skal etablere 400 lynladere i et nettverk som strekker seg fra Norge og ned hele Vest-Europa.
I prinsippet skal det være mulig å kjøre en elbil fra Norge og helt ned til Spania, og kun lade på Ionity-stasjoner.
Til nå har disse hatt en flat prisstruktur på 80 kroner per ladeøkt, men i forrige uke kom nyheten om at de gjør om dette.
Nå vil det koste 0,79 euro per kWh for de som ikke har spesielle ladekort fra merkene som er med på Ionity, og tar vi utgangspunktet i en euro-kurs på litt under 10 kroner blir dette 7,80 kroner per kWh.
Men Inonity slår også på litt ekstra her i Norge, slik at den faktiske prisen blir 8,40 kroner.
Og da blir det dyrt. Svindyrt.
Avhengige av forbruket vil det fort koste over 20 kroner per mil, noe som er langt høyere enn bensin og diesel.

‒ Et slikt prisnivå for lynlading er uhørt, og betyr i praksis at Ionity priser seg høyere enn fossilt drivstoff. I tillegg velger Ionity å kreve en høyere pris i Norge enn i resten av Europa. Det betyr altså at elbilistene i det mest utviklede markedet skal utsettes for landeveis-røveri for å finansiere videre utbygging andre steder, sier Bu.
Elbilforeningen tror ikke norske forbrukere godtar dette, og reaksjonene har heller ikke latt vente på seg.
‒ Det nytter ikke å prise lynladetjenestene likt i alle markeder. Strøm er billigere i Norge enn i en rekke andre europeiske land, og vi har mange flere kunder, og det må selvsagt reflekteres i prisen på lynlading. Ionity priser seg nå ut av markedet, og resultatet vil uunngåelig bli færre kunder, sier Bu.
Elbilforeningen har selv en oversikt over hva det koster å lade, og med den nye prisen til Ionity ligger de godt over konkurrentene.
‒ Det er viktig å understreke at kritikken i denne omgang kun gjelder Ionity, understreker Bu.
Billigere med ladekort
Ionity selv understreker at det er andre priser som gjelder for de som har ladekort fra merkene som er med på samarbeidet.
«Avhengig av ladebehovet, kan kunder velge attraktive ladetilbud fra en av Ionitys leverandører av ladetjenester som; Audi e-tron ladekort, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche-ladekort, Volkswagen WeCharge og mange flere», skriver de på Facebook.
Elbilforeningen er ikke imponert over dette heller.
«For eksempel skal Audi sitt ladekort ha en pris på 189 kroner måneden, samt 3,2 kr/kWh. Dette kortet har en svært lite forbrukervennlig bindingstid på 12 måneder, som automatisk fornyes for 12 nye måneder med mindre man sier det opp i god tid», melder de.
Kunder som dropper inn og ikke har avtale må altså ut med 8,40 kroner.
‒ Norsk elbilforening henstiller Ionity om snarest å revurdere den nye prispolitikken. Sammenlignet med prisnivået hos andre ladeselskaper i Norge er prisnivået fullstendig på jordet. Altså er det behov for en ganske kraftig justering for å gjøre Ionity sitt tilbud konkurransedyktig, sier Bu.
Les også:
- Toyota frister med en Yaris-basert SUV
- Øker rekkevidden til Hyundai Kona
- Åpner for bestilling av Volvos elbil