Annonse
Hjem Elbiler ‒ Dette kan da ikke Høyre mene?

‒ Dette kan da ikke Høyre mene?

Bilimportørene stiller seg undrende til forslaget om å øke engangsavgiften på fossilbiler, og tror det må være en forsnakkelse.

Til helgen er det landsmøte i Høyre, og et av forslagene fra programkomitéen er å øke engangsavgiften på bensin- og dieselbiler.

Bakgrunnen for det kontroversielle forslaget er at Staten taper ni milliarder kroner i inntekter på grunn av elbilene, som er fritatt de statlige avgiftene. Dette kan altså kompenseres ved å øke avgiften på fossilbiler.

‒ Først må vi se om Høyres landsmøte vil være med på dette. Dette er et forslag fra et utvalg, og har ikke vært behandlet av ledelsen. Vi skal også gi vårt syn på dette under landsmøtet, sa Høyre-leder Erna Solberg til Dagsrevyen tirsdag.

Dette kommer altså som lyn fra klar himmel, og Bilimportørenes landsforening (BIL) kunne nesten ikke tro hva de hørte.

Saken fortsetter under Annonsen

Eller riktigere sagt; de tror ikke det de hørte.

‒ Det er oppsiktsvekkende at Høyres programkomité foreslår å bryte regjeringsplattformen i spørsmålet om engangsavgift på bensin- og dieselbiler. Formuleringen må være et rent uhell, og kan ikke vedtas på Høyres landsmøte til helgen, sier Erik Andresen, administrerende direktør i BIL.

Jeløya-erklæringen fra januar meisler ut regjeringsplattform fra 2018 til 2021, og er et samarbeid mellom Høyre, Frp og Venstre. Den åpner for at CO2- og NOx-komponentene i engangsavgiften kan justeres, men de samlede bilavgiftene skal ikke økes som følge av dette.

‒ BIL er like opptatt av et grønt skifte i veitrafikken som regjeringen, og utviklingen mot utslippsfri personbiltrafikk går med stormskritt. I mars var 37,3 prosent av nybilsalget rene elbiler. Dette viser at dagens politikk virker, påpeker Andresen.

Landsforeningen oppfordring til Høyres landsmøte er å slutte seg til regjeringserklæringens formuleringer når det gjelder bilavgiftene i inneværende stortingsperiode. 

‒ Det vil være svært uheldig om det største regjeringspartiet nå sår tvil om Jeløya-erklæringen faktisk gjelder, sier Andresen.

Men en ting kan gjerne Høyres landsmøte diskutere, mener den administrerende direktøren. Plattformen sier nemlig at man i inneværende stortingsperiode skal starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig etter 2025.

‒ Denne debatten kan Høyres landsmøte gjerne starte ‒ for den er viktig, sier Andresen.

Ifølge stortingsrepresentant Lars Haltbrekken hos SV vil det være et flertall for å skyve elbilregningen over til fossilbilene.

‒ Viss Høyre nå bestemmer seg for å gå inn for å øke avgiftene på de fossile bilene, så er det jo klart at det er et flertall på Stortinget for å få til en sånn økning. Da får vi lagt om bilparken og redusert utslippene, sa Haltbrekken til Dagsrevyen tirsdag.

Ifølge BIL ligger de samlede bilavgiftene som regel på et sted mellom 50 og 60 milliarder kroner i året.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,445FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker