Annonse
Hjem Nyheter ‒ Bompengene øker

‒ Bompengene øker

Det blir ikke skattefradrag på bompenger i 2020, og NAF er kritiske til regjeringens nye statsbudsjett.

Mandag ble statsbudsjettet 2020 lagt fram, og det kan åpenbart leses med to forskjellige briller. De positive eller de negative.

Regjeringen selv har selvsagt de positive på nesetippen, og fokuserer på at de har økt tilskuddspotten som skal føre til reduserte bomtakster fra 850 millioner kroner og til 1,4 milliarder kroner. I 2020 skal fire bomprosjekter nyte godt av dette.

I tillegg bruker det ytterligere 550 millioner på ulike tiltak som skal bedre kollektivtrafikken utenfor de store byene, samt nye bidrag til byene.

‒ Regjeringspartienes bompengeavtale kommer bilister og reisende til gode, både i byene og i distriktene. De neste 10 årene skal vi bruke over 18 milliarder kroner på bompengekutt og styrke kollektivtrafikken med 10 milliarder kroner, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ For 2020 vil vi bruke 1,4 milliarder kroner til å kutte bompengene i distriktene og om lag 425 millioner kroner til å kutte bompenger i de fire største byområdene. Vi vil bruke 5 milliarder kroner til kollektivtransport, sykling og gange i de største byområdene, legger han til.

Det totale bompengetrykket har økt jevnt og trutt de siste årene, og i 2019 har Statens vegvesen stipulert bompengeinntektene til 13 milliarder kroner. Dette er en formidabel økning på 2,5 milliarder kroner på bare to år.

Før årets statsbudsjett var det knyttet forventninger rundt et skattefradrag for bompenger og et bompengeregnskap, men regjeringen skrotet begge disse tingene.

‒ Vi er skuffet. Selv om regjeringen følger opp bompengeavtalen fra i sommer, hadde vi klare forventninger om at skattefradraget skulle komme på plass i dette budsjettet og at vi skulle få et tydelig bompengeregnskap som viser utviklingen fremover, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

I fjor krevde bilorganisasjonen at det kom på plass en oversikt over hvor mye bompenger folk skal betale i årene som kommer, for en slik finnes det ikke.

De ba om et femårig bompengeregnskap, og regjeringen var i utgangspunktet positive.

Men kravet ble altså ikke innfridd.

‒ At regjeringen nå ikke vil legge frem en slik oversikt kan fremstå som en tynn unnskyldning for å ikke legge frem upopulære tall. NAF mener tydelighet og åpenhet om utviklingen på bompenger fremover er viktig, så i dag er vi skuffet over at regjeringen ikke vil legge fram dette, sier Ryste.

Det blir altså heller ikke noe skattefradrag som kunne bøtet på det store bompengetrykket bilistene nå opplever.

‒ Samferdselssatsningen er viktig og nødvendig og vi er fornøyd med at det er en fortsatt satsning både på kollektiv, bane og vei. Men for mange vil det ha en bismak når så mye skal betales av bilistene. Et skattefradrag kunne bidratt til å lette bompengebelastningen, sier Ryste.

NAF sier at bilistene nå må forvente en økning av bompengeutgiftene.

De viser til at bompengeselskapene skal bidra med ytterligere 1,2 milliarder kroner til riksveibygging neste år, noe som fører totalen opp i 9,8 milliarder.

Dette er altså midler som bilistene i årene framover må tilbetale i form av bompenger, og på toppen av dette kommer det bypakker og fylkesvei.

Ifølge NAF signaliserer dette en kraftig økning i innbetalinger de kommende årene, mens samferdselsdepartementet altså mener at budsjettet gir store bompengekutt.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker