- Annonse -
HjemNyheter‒ Bompengene øker

‒ Bompengene øker

Det blir ikke skattefradrag på bompenger i 2020, og NAF er kritiske til regjeringens nye statsbudsjett.

Mandag ble statsbudsjettet 2020 lagt fram, og det kan åpenbart leses med to forskjellige briller. De positive eller de negative.

- Annonse -

Regjeringen selv har selvsagt de positive på nesetippen, og fokuserer på at de har økt tilskuddspotten som skal føre til reduserte bomtakster fra 850 millioner kroner og til 1,4 milliarder kroner. I 2020 skal fire bomprosjekter nyte godt av dette.

I tillegg bruker det ytterligere 550 millioner på ulike tiltak som skal bedre kollektivtrafikken utenfor de store byene, samt nye bidrag til byene.

‒ Regjeringspartienes bompengeavtale kommer bilister og reisende til gode, både i byene og i distriktene. De neste 10 årene skal vi bruke over 18 milliarder kroner på bompengekutt og styrke kollektivtrafikken med 10 milliarder kroner, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

‒ For 2020 vil vi bruke 1,4 milliarder kroner til å kutte bompengene i distriktene og om lag 425 millioner kroner til å kutte bompenger i de fire største byområdene. Vi vil bruke 5 milliarder kroner til kollektivtransport, sykling og gange i de største byområdene, legger han til.

- Annonse -

Det totale bompengetrykket har økt jevnt og trutt de siste årene, og i 2019 har Statens vegvesen stipulert bompengeinntektene til 13 milliarder kroner. Dette er en formidabel økning på 2,5 milliarder kroner på bare to år.

Før årets statsbudsjett var det knyttet forventninger rundt et skattefradrag for bompenger og et bompengeregnskap, men regjeringen skrotet begge disse tingene.

‒ Vi er skuffet. Selv om regjeringen følger opp bompengeavtalen fra i sommer, hadde vi klare forventninger om at skattefradraget skulle komme på plass i dette budsjettet og at vi skulle få et tydelig bompengeregnskap som viser utviklingen fremover, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

I fjor krevde bilorganisasjonen at det kom på plass en oversikt over hvor mye bompenger folk skal betale i årene som kommer, for en slik finnes det ikke.

- Annonse -

De ba om et femårig bompengeregnskap, og regjeringen var i utgangspunktet positive.

Men kravet ble altså ikke innfridd.

‒ At regjeringen nå ikke vil legge frem en slik oversikt kan fremstå som en tynn unnskyldning for å ikke legge frem upopulære tall. NAF mener tydelighet og åpenhet om utviklingen på bompenger fremover er viktig, så i dag er vi skuffet over at regjeringen ikke vil legge fram dette, sier Ryste.

Det blir altså heller ikke noe skattefradrag som kunne bøtet på det store bompengetrykket bilistene nå opplever.

‒ Samferdselssatsningen er viktig og nødvendig og vi er fornøyd med at det er en fortsatt satsning både på kollektiv, bane og vei. Men for mange vil det ha en bismak når så mye skal betales av bilistene. Et skattefradrag kunne bidratt til å lette bompengebelastningen, sier Ryste.

NAF sier at bilistene nå må forvente en økning av bompengeutgiftene.

De viser til at bompengeselskapene skal bidra med ytterligere 1,2 milliarder kroner til riksveibygging neste år, noe som fører totalen opp i 9,8 milliarder.

Dette er altså midler som bilistene i årene framover må tilbetale i form av bompenger, og på toppen av dette kommer det bypakker og fylkesvei.

Ifølge NAF signaliserer dette en kraftig økning i innbetalinger de kommende årene, mens samferdselsdepartementet altså mener at budsjettet gir store bompengekutt.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her