Vi har prøvd Nissan Ariya og Nissan X-Trail med e-Power og eForce. (Fotos: Nybiltester)

Test av Nissan Ariya og Nissan X-Trail med eForce

Vi ble med Nissan Norge til Finland for å bli nærmere kjent med deres eForce AWD-system som man får på Nissan Ariya og Nissan X-Trail med e-Power.


Nissans eForce AWD-system er laget for biler med elektrisk framdrift, og det er relativt velkjent at Nissan Ariya er en elbil, men akkurat hvordan Nissan X-Trail fungerer med e-Power trenger nok litt forklaring.

Nissan X-Trail er en stor og romslig SUV med inntil 7 seter som har elektrisk framdrift, men istedenfor å ha et digert batteri har den en bensinmotor som sørger for at de elektriske motorene som gir bilen framdrift, har tilstrekkelig med elektrisk energi.

Dette systemet kaller Nissan for e-Power og finnes også på Nissan Qashqai, dog uten eForce på Qashqai, fordi det ikke er rom for to elektriske motorer i den.

Bensinmotoren får jobbet med langt jevnere turtall, noe som gjør at forbruket blir hyggeligere enn ved ren bensindrift. Så kommer fordelen med eForce på toppen. Et AWD-system som er inntil 10.000 ganger raskere i sin respons enn et mekanisk AWD-system.

Man kan jo undre seg litt over hvorfor det selges så få Nissan X-Trail i Norge, men det handler i bunn og grunn om at den har bensinmotor, og dermed skal straffes avgiftsmessig.

En bil som dette vil folk i Norge gjerne ha med «alt utstyr», altså Tekna utstyrsnivå e-Power og e4orce, og da starter den på 781.354 kroner før du har lagt på vinterdekk, lakk og hengerfeste.

Statskassa skal ha 281.897 kroner i avgifter på en slik bil. Da blir det en del som velger andre løsninger, selv om bilen er velutstyrt, komfortabel, romslig og har et svært godt AWD-system og inntil 1.800 kilo hengervekt.

Nissan Ariya kan du få med stort 87 kWh batteri og eForce fra 499.300 kroner, da i utstyrsnivå Advance. Vi testet med utstyrsnivå Evolve i Finland, noe mer utstyr inkludert og startpris fra 543.512 kroner.

Nylig har det også dukket opp en utstyrsmodell som heter Evolve+, som gir deg hele 388 hk istedenfor 306 hk som følger med Evolve og Advance med e4orce. Denne skal vi snart få testet, og gleder oss til det. Evolve+ starter på 599.762 kroner.

I klippet over får du bli med litt ut på test av eForce systemet i X-Trail og Ariya, selv om det er ulikt med krefter de to bilene har tilgjengelig, så er systemet det samme.

Vi har noen saker på Nissan Ariya fra før: sak 1 (første prøvekjøring) – sak 2 (test med 63kWh batteriet) – sak 3 (87 kWh 2WD Evolve vintertest)

Nissan Ariya med eForce har 160 kW med kraft, eller 300 Nm på hver av de to motorene, en på hver aksel, som i praksis kan gi all kraft til det hjulet som har grep/feste mot underlaget.

Det raske og avanserte eForce systemet styrer hvert hjul individuelt, og kjenner om hjulet har grep/feste, gir krefter eller bremser ut fra situasjonen man er i, og sørger for mest mulig stabilitet og fremdrift på glatt føre.

Nissan X-Trail har 150 kW og 330 Nm på el-motoren framme og 100 kW og 195 Nm på el-motoren bak når den har e-Power og e4orce.

Systemet arbeider med de samme prinsipper på begge biler, slik at du som sjåfør skal merke minst mulig ubehag med at det er glatt på veien. Den fjerner ikke all følelse med underlaget, men hjelper deg å holde bilen stabil selv om det er veldig glatt.

Første post på testprogrammet for oss fra Norge var kjøring på islagte finske skogsveier, og i baksetet var Stian Thrane med, Country Communications Manager for Nissan Norge.

Bilene vi kjørte på testene var i dimensjonen 255/45 R20 både på X-Trail og på Ariya, og det var piggdekk, noe man trenger på finske isveier.

Det var innlagt stopp for sjåførbytte og for bilbytte, slik at man fikk prøvd begge biler på de noe glatte veiene.

Man kan kanskje tro at det går sakte når man skal kjøre i konvoi på islagt skogsvei, men ledebilen dro av gårde i et heftig tempo, så her skulle vi virkelig få kjenne på eForce-systemet i praktisk bruk.

Opplevelsen var at vi kjente at veien var glatt, uten at det ble så mye «slipp» at det opplevdes ubehagelig. Dersom man ønsker seg mer slipp kan man velge kjøreprogram Sport istedenfor Snow som vi hadde valgt for anledningen.

I god Nissan-stil så får man informasjon om de valg man foretar seg i instrumentskjermen, slik at man slipper å ta blikket vekk fra veien om man kjører når man endrer sine valg.

Vribryteren for valg av kjøremodus befinner seg mellom forsetene, og er lett å lokalisere uten å flytte blikket ned.

Midt i vribryteren kan man også slå på assistanse for nedoverbakke som er i overkant bratt.

Du blir raskt vant med de innfelte bryterne i Ariya, men de er ikke like enkle å finne uten å se kjapt på dem. Det er Drive Mode-pilene som hjelper deg å velge ønsket kjøremodus.

(Foto: Ragnvald Johansen)

Planen var egentlig en del bruk av de frosne innsjøene, men etter første kryssing så fant de som ledet arrangementet ut at det var litt for mye overvann til at opplevelsen ble god.

En beslutning jeg var glad for, for selv om isen sikkert var tykk og god under alt vannet så var det en noe snodig og ubehagelig opplevelse å kjenne bilen synke ned i den tynne overvannsisen under alt overvannet.

Det var også planlagt kjøring på en isbane på en innsjø, men der var forholdene like dårlige, så det måtte også kanselleres dessverre.

Det som ikke ble kansellert var kjøring på en konstruert isbane på en jordbæråker i nærheten.

(Foto: Nissan)

Her var det trygt og godt å teste bilenes grenser uten risiko for noe annet enn å sette seg fast i snøkanten og bli dratt ut igjen. For selv om eForce systemet er veldig godt, så er det noen fysiske regler selv de beste AWD-systemer ikke kan oppheve helt.

Det var ordnet en bakkestart-test, der hjulene på høyre side hadde feste på grusen, mens hjulene på venstre side ikke hadde noe særlig grep på isen. Her fant vi også ut at bilen registrerte selv at den var i en bakke og slo på «hill hold assist», altså at bilen holder bremsen for deg i hele 3 sekunder, slik at du kan bruke rolige bevegelser når du skal bytte pedal med høyrefoten.

En bil med dårlig AWD-system vil slite veldig med at dekkene på en side har noe grep og at de andre dekkene ikke har det, men med eForce-systemet var det bare å kjøre videre helt uanstrengt.

Ettersom begge biler ble testet vet man at det fungerer selv om kreftene bilene tilbyr i elmotorene er ulikt.

(Foto: Nissan)

En annen test er varierende humper som sørger for at 2 og 2 hjul svever, en typisk test som brukes av de som lager gode AWD-systemer. Her skal kraften overføres til de dekkene som har kontakt med underlaget, og med eForce så skjer naturligvis det.

Dekkene som er svevende vil ha noe bevegelse, slik at bilen kan monitorere når de igjen har bakkekontakt og kan bidra til fremdriften.

(Foto: Nissan)

Jeg koste meg masse på jordbæråkerens isbane, og testet ut forskjellen på kjøremodus Snow og Sport her, der Sport lar deg «leke» litt mer med sleng på bilen, mens Snow sørger for at de som sitter på ikke skvetter og blir redde.

Artig å få kjenne på forskjellen de ulike programmene gir i kjøreopplevelsen.

Når du skal ut og handle bil, og det er sentralt for deg at bilen har AWD, så husk at det finnes enkle AWD-løsninger der ute, og det finnes gode, avanserte systemer som gir ganske fantastisk kontroll og akselerasjon på glatt underlag.

Nissan sitt eForce system havner helt klart i kategorien godt og avansert AWD-system. Der finnes det flere konkurrenter, men ikke alle har 87 kWh stort batteri (det er netto, altså det du kan bruke), og like god rekkevidde som Nissans Ariya.

For Nissan Ariya Evolve kan man også krysse av for seter som har både varme og ventilasjon, rattvarme og når det er kaldt ute kan man forvarme batteriet før hurtiglading, enten via å bruke bilens navigasjon, eller manuell oppstart av oppvarmingen om du kjører på kjente veier.

Da begynner vi å snakke meget solid vinterbil.

Gleder meg til å teste Ariya Evolve+!

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt