En vaskehall kan gjøre bilen ren og pen, men kan også skaden den. (Foto: Gjensidige)

Skader i vaskehallen ‒ dette gjør du

Hvert år blir rundt 1.000 biler skadet i vaskehallen, og om det skjer gjelder det å dokumentere skadene. Se tips.


Man tror det kanskje ikke av været, men det er snart mai ‒ og den store vaskemåneden for bilen. For doningen må selvsagt skinne som forhåpentlig også sola gjør når vi feirer 17. mai.

Det er selvsagt mulig å gjøre denne jobben på den gammeldagse måten ‒ fylle bøtta og finne fram svampen og kluten. Men husk at skitten er full av stoffer som ikke er bra for naturen, så en hjemmevask hvor det forurensede vannet bare renner av gårde er faktisk ikke det mest miljøvennlige alternativet.

Det beste er å få noen proffer til å rengjøre bilen, men dette kan fort bli litt dyrt ‒ så det alternativet de fleste går for er vaskehall. Slike tilbyr ofte selvvask, så benytt deg av denne om du vil gjøre bilvasken manuelt.

Men det aller enkleste er selvsagt å kjøre bilen gjennom en automatisert vask, og det kan være lurt ‒ for tilbyr denne også undervask kan du bli kvitt all skitten og eventuelt salt som har festet seg under bilen.

Mange kjører bilen gjennom den store vaskemaskinen, og selv om det går bra de aller fleste gangene ‒ skjærer det seg av og til.

Ifølge Gjensidige opplever ganske mange bilister dette hvert eneste år, og hver eneste dag er det noen som får skadet bilen. Og snittet går opp om våren, for da er det mest trykk på vaskehallene.

Forsikringsselskapet sier at de fleste skadene skjer når slitte eller møkkete børster skraper opp lakken eller henger seg opp i antenner, takstativ og takbokser.

‒ Bare i Gjensidige mottar vi om lag 200 skader årlig, så for bransjen totalt antar vi det kan dreie seg om opp mot 1.000 små og store bilskader i vaskehaller, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Og de har mange eksempler på hva som går galt. I noen tilfeller har for eksempel bilfører forsøkt å skru av lasteholdere etter at maskinen har startet, og andre har opplevd at bilens sensorer har blitt påvirket slik at bakluken faktisk har åpnet seg under vask.

Men Gjensidige understreker at i de aller fleste tilfellene går det fint, så ingen grunn til å få panikk nå som bilen skal vaskes.

‒ Velg seriøse virksomheter, som for eksempel bensinstasjoner eller bilpleiefirma med godkjenning. Da er du sikret at de også følger myndighetenes strenge krav om miljø og utslipp, sier Eklo.

Gjensidige sier at i de aller fleste tilfellene der det oppstår vaskeskader løser saken seg, men de har også opplevd uenigheter om ansvaret ‒ er det bilisten, bensinstasjonen ‒ eller kanskje begge to?

En vaskehall kan gjøre bilen ren og pen, men kan også skaden den. (Foto: Gjensidige)

‒ Det kan være uklart om skaden skjer som følge av feil ved maskinen eller om bilisten har seg selv å takke. Av og til kan det også dreie seg om mangelfull informasjon fra betjeningen eller dårlig skilting, for eksempel om hvordan portene for inn- og utkjøring fungerer, sier Eklo.

Dette skjer når ansvaret er fordelt:

  • Om bensinstasjonen har ansvaret, dekkes skaden av virksomhetens ansvarsforsikring.
  • Er du er ansvarlig for skaden, dekkes den av kaskoforsikringen din.
  • Har du ikke kaskoforsikring, må du ta hele regningen selv.

Her er typiske feil:

  • Sensorer på portene mangler.
  • Varsellys som er feil montert eller som ikke gir mening for brukerne.
  • Høyde og plassering av kjøretøyene inne i maskinene.
  • Biler med ski-bokser.
  • Antenner er ikke tatt av.
  • Bakluker som åpner seg under vask, fordi maskinen påvirker sensorene under baklukene på bilene.

*Kilde: Gjensidige

Gode råd til de som har fått skadet bilen:

  • Ta bilder av skadene og som bevis for hva som har skjedd.
  • Om mulig, ta bilder som viser tekniske feil ved maskinen, dører i hallen eller mangelfull skilting eller feilinformasjon.
  • Finnes det vitner til hendelsen (andre i vaskekøen), noter navn og telefonnummer.
  • Informer de ansatte på bensinstasjonen om hva som har skjedd så raskt som mulig etter uhellet.
  • Noter navn på de du snakker med, og noter opplysninger som gis.
  • Meld skaden til forsikringsselskapet ditt.

*Kilde: Gjensidige

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker