Ford har på gang en helt ekstrem Mustang-utgave. (Fotos: Ford)

Ford viser en rakett av en Mustang

Hingsten har aldri vært mer potent. For i Fords nye Mustang kalt GTD bor det nemlig 800 hester.


Faktisk er Mustang GTD så vill at den kan kalles en racerbil for gatene, og Ford kunne ikke ha varmet opp til det store 60-årsjubileet for den ikoniske modellen neste år på en mer kraftfull måte.

– Nye Mustang GTD knuser alle oppfatninger om en superbil, sier toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.

‒ Her har vi ikke utviklet en gatebil bygd for bane, men en racerbil for gatebruk. Med teknologi hentet fra vår Mustang GT3-racingbil, innpakket i et karbonfiber Mustang-karosseri, er den snart klar for å slippes løs på veien.

Normalt lages racerbiler ut av gatebilutgaver, og målet er selvsagt å gjøre disse langt raskere enn de vanlige utgavene. Med Mustang GTD har Ford snudd dette hele på hodet.

For de melder at hver eneste lille detalj i Mustang GTD er utformet og designet med et mål for øye ‒ den skal være raskere enn racingbilen den er basert på.

Den skal enkelt og greit være den raskeste Mustangen som noensinne er bygd for bruk på vanlig veier.

– Målet med dette prosjektet var krystallklart – å kjøre mye, mye, raskere enn vi noen gang har gjort tidligere, med et mål om å kjøre Nürburgring på under 7 minutter, sier sjefprogramingeniør i Ford, Greg Goodall.

‒ Det gjør det til den raskeste Mustangen ment for bruk på vanlig offentlige veier, noensinne.

Det er enklere sagt enn gjort, for det har kommet en masse spreke Mustanger opp gjennom årene. For å nå det hårete målet har Ford brukt en masse karbonfiber i karosseriet, og gitt den et unikt fjæringsystem som justerer både graden av fjæring og bakkeklaringen – for forskjellige gateforhold, forklarer Ford.

Den er også utstyrt med ting som karbonbremser og en vektfordeling nær 50/50, har en 8-trinns automatkasse ‒ og en diger motor.

Dette er en nemlig en 5.2-liters V8 som har et mål om å nå 800 hestekrefter.

‒ Vi var besatt av racingteknologien under huden. Det som får den til å gå er enda mer overbevisende enn hva du kan se når den går forbi deg, sier Mark Rushbrook, global direktør for Ford Performance Motorsports.

‒ Når du ser på konstruksjonen, aerodynamikken, hvordan drivverket fungerer, er Mustang GTD en rakett på veien.

Så ja, dette er både en smidig og virkelig ekstrem Mustang.

Ford samarbeider mer enn gjerne med eksterne selskaper når de bygger ekstreme biler, og Mustang GTD er designet og bygd sammen med Multimac ‒ gjengen som også har utviklet Mustang GT3, Mustang GT4 og den Le Mans-vinnende Ford GT.

– Mustang GTD representerer det aller beste fra Ford Motor Company. Dette er hva som skjer når vi bygger videre på noe vi allerede er flinke til, og utfordrer grensene for hvor langt vi kan strekke det, sier Farley.

‒ Dette er kjernen i den transformasjonen vi nå går gjennom hos Ford ‒ fra utvikling av programvare til spesialutgaver.

Det er dog et par festbremser. For det første kommer Mustang GTD i et svært begrenset antall, og for det andre bikker prisen 3 millioner kroner ‒ og da før man klasker på norske avgifter.

Her er bilder av tidenes sterkeste Ford Mustang, som forventes å være klar sent i 2024 eller tidlig i 2025.

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene