Renault Scenic E-Tech Electric er en spennende ny elbil med lang rekkevidde. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjøring av Renault Scenic E-Tech Electric

Vi ble med Renault Norge til Spania for å prøvekjøre den nye elbilen Renault Scenic E-Tech Electric, som med «long range»-batteri og «Techno» utstyrsnivå har en WLTP-rekkevidde på 622 kilometer.


Hvordan kan en bil med 87 kWh stor batteripakke få en WLTP-rekkevidde på 622 kilometer?

Vel, det er flere grunner til det, der lav vekt 1.858 kilo for Techno utstyrsnivå med long range-batteripakke er en sentral grunn.

En annen er at bilen bare er 1,57 meter høy, og en tredje grunn er en effektiv elmotor.

Dersom du har forsøkt å kjøre Renault Megane, så vil du utvilsomt kjenne deg godt igjen i Renault Scenic. Ratt, seter, skjermer og mye annet er på kanten til kopiert over i Scenic, men det er en vesentlig forskjell, og det er plassen i baksetet og bagasjerommet, som er vesentlig mye større i Scenic.

Renault Scenic får du med to ulike batteristørrelser og med fire ulike utstyrsnivåer. Innstegsmodellen Evolution får du kun med 60 kWh stort «comfort range»-batteri, og en startpris på 369.900 kroner – WLTP-rekkevidden er her på 429 kilometer, men de fleste vil nok opp på Techno utstyrsnivå – hvorfor?

Vel, der får du med mørktonede vinduer bak og Ingenius armlenet bak med 2 x USB-C utganger, parkeringssensorer bak, foran og på sidene, Multi Sense der du kan velge kjøremodus og elektrisk bakluke for å nevne noe.

Med Techno utstyrsnivå får du også tilgang til ekstrautstyr som elektrisk justerbart førersete med massasjefunksjon, Harman Kardon musikkanlegg og Solarbay Glasstak med justerbart gjennomsyn.

Til Techno kan du også velge om du vil ha comfort range-batteriet på 60 kWh med en WLTP-rekkevidde på inntil 428 kilometer for Techno fra 399.900 kroner, eller om du vil ha long range-batteriet på 87 kWh og WLTP-rekkevidde på inntil 622 kilometer fra 439.900 kroner.

Utstyrsnivået Esprit Alpine er egentlig Techno utstyrsnivå, men med en del designdetaljer som egne felger, mulighet for matt gråfarge i lakken, blå detaljer i interiøret og ekstra sportslige seter. Denne får du kun med stort batteri på 87 kWh. Pris fra 459.900 kroner.

Ettersom dette var en av bilene vi kunne prøvekjøre i Spania skal vi se nærmere på den litt senere i denne saken.

Topputgaven Iconic var bilen vi kjørte på lengst prøvetur, en runde på 204 kilometer som tok omlag 3 timer, så det var denne vi ble best kjent med.

Denne får du også bare med comfort range batteripakke på 87 kWh, og utstyr som elektrisk justerbar førersete med massasje og Harman Kardon-anlegg inkludert i prisen som starter på 479.900 kroner.

Listen over ekstrautstyr er egentlig ganske kort for Iconic. Parkeringsassistent, 22 kW AC-lading og Solarbay-glasstak, samt lakk og hengerfeste naturlig nok.

I videoklippet over her får du se Iconic og Esprit Alpine, samt høre en del tanker om bilen og opplevelsen.

Forsetene i utstyrsnivå Iconic har elektrisk justering på førersetet og manuell på passasjersetet foran. Den litt sølvaktige knappen er for å aktivere massasje, og bakom setejusteringer har du bryteren for justering av korsryggstøtten.

Du kan ikke justere sitteputens lengde, og du kan ikke justere sitteputens vinkel. Dersom du kikker inn i en Renault Megane vil du kjenne igjen seter, armlenet, rattet og skjermene.

På Renault Scenic har de kuttet ut seter med skinn, som man kan velge til Renault Megane. Det er nok liten tvil om at graden av «gjenbruk» fra Megane er med på å gi Scenic såpass hyggelig pris som den har.

At Renault Scenic deler mye av interiøret med Megane er på ingen måte negativt, for i Megane var det uten tvil klasselendende da det kom. Forskjellen er at du har mer plass innvendig i Scenic.

I baksetene i Scenic har selv en stor kar som meg god plass, og jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang. Dette er plass som familiefolk vet å sette pris på, og det gir langt mer plass til bakovervendte barneseter.

Når barna blir tenåringer er også plass i baksetet verdsatt med tanke på trivelsnivå.

Med Ingenius-armlene bak kan man vri på koppholderne dersom man ønsker å få frem skjermholdere.

Et skråstilt spor til mobilen, og et rett spor i begge som kan deles av en iPad eller lignende som de bak ønsker å se sammen på.

Det er også tilgang til to USB-C-utganger i armlenet, med spor til ledninger, slik at skjermen eller skjermene man ser på kommer fram med mer strøm enn da man dro. Det er også plass til ledningene selv om armlenet er lukket.

Man har også 2 x USB-C ved gulvet, så selv de som velger utstyrsnivå Evolution kan få ladet mobilen i baksetet, og med Techno eller høyere utstyrsnivå har man da 4 x USB-C i baksetene.

Bagasjerommet har plass til hele 545 liter, og man kan velge dypt gulv som på bildet over.

Man kan også legge inn en isopor-ramme som løfter gulvet, dersom man ønsker et flatere gulv når man legger ned bakseter.

Helt bakerst er det et romslig rom til ladekabler og slikt, noe som er praktisk med tanke på at bilen ikke har frunk.

Med isopor-ramma under bagasjeromsgulvet får man flatere gjennomlasting dersom man skal legge ned deler av baksetet, som for øvrig er delt 40/20/40. Til høyre ser du også 12V uttaket i bagasjerommet.

Et problem for mange elbiler er nyttelasten, men den er god på Renault Scenic, og den varierer naturlig nok ut fra hvilket utstyrsnivå du velger å gå for.

I begrepet nyttelast er det beregnet inn 75 kilo til sjåfør, så vil man vite hvor mye vekt man har til folk og bagasje plusser man på 75 kilo på begrepet nyttelast.

Iconic veier 1.883 kilo og har lavest nyttelast med 483 kilo, som betyr 558 kilo til folk og bagasje. Logisk nok er det Evolution med vekt på 1.753 kilo som har høyest nyttelast med 512 kilo, som betyr 587 kilo tilgjengelig til folk og bagasje.

Det er sjelden å se en elbil som har så god rekkevidde med vekt solid under 2 tonn!

Dette var en Renault Scenic med Techno utstyrsnivå med 19-tommers felger/dekk og utstyrt med hengerfeste og tiltbar sykkelholder til tre sykler.

Du kan velge hengerfeste til Renault Scenic, og da kan den trekke med seg inntil 1.100 kilo. På taket kan du ha inntil 75 kilo.

Her er det mye som er flyttet opp og fram, for å gi tyngde over drivhjulene som er framme, men da får man ikke plass til frunk.

Litt uvant med stang til å holde panseret oppe som satt i panserets underside.

Men hvordan oppleves den å kjøre?

Med long range-batteriet følger det med 220 hk og 300 Nm – noe som betyr 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Dette er med andre ord en elbil som på ingen måte er satt opp for å vinne lyskryssdueller.

Du har mer en nok krefter til å enkelt komme opp i hastighet når du skal inn på motorvei med 120 km/t, men hele oppsettet oser komfort. Fjæringer, styrefølelse og støydemping er av det komfortable slaget.

Da vi kjørte med cruisekontroll ned en svingete bakke bremset systemet ekstra ned for krappe svinger.

Du har gode skjermer, og med assistent og navigasjon fra Google som anslår hvor mye strøm du kommer fram til reisemålet med. Ganske genialt i en elbil spør du meg.

Vi tror komfortvalgene Renault har gjort her også er med på å gi bilen den gode rekkevidden den har, og at det er helt rett i forhold til bilens målgruppe.

Vi dro også ut på en liten tur med Esprit Alpine utstyrsnivået, som er det eneste utstyrsnivået der du kan få denne matte gråfargen i lakken. Den har også egne felger som man kun får til esprit Alpine.

Dersom du ikke har lagt merke til det allerede er ladeluka plassert framme på høyre side, noe som kanskje ikke er problematisk nå som ladestasjoner har fått lengre ladekabler. Personlig har jeg mest sans for ladeluke på bilens venstre side, spesielt om man har en litt trang garasje, for det er jo venstre side man må ut av bilen som sjåfør.

Når du navigerer til en lader starter forvarming av batteriet, men når det er sagt, så er ikke ladetiden fra 10 til 80 prosent denne bilens sterkeste kort. Ladetiden er oppgitt fra 15 til 80 prosent på 37 minutter for long range-batteriet på 87 kWh og 32 minutter for comfort range-batteriet på 60 kWh.

Så er jo naturlig nok spørsmålet hvor ofte du faktisk må lade så mye som opptil 80 prosent for å «komme fram», med en rekkevidde som er såpass god som inntil 622 kilometer?

Vi testet på ingen måte forbruk eller rekkevidde i vår lengste løype med Scenic Iconic, en 204 kilometer lang løype som tok over 3 timer.

Vi startet turen med 99 prosent og kom fram med 58 prosent igjen, og på en pressetur kjører man gjerne bilen noe hardt og tester en del mer akselerasjon, hvordan bilen takler svinger i høy hastighet og litt slikt som man normalt sett ikke holder på med på en normal kjøretur.

Dekkdimensjon 235/45 R20 på Iconic. Beregnet rekkevidde landet likevel på hyggelige 497 kilometer med litt hard «pressekjøring». Gleder oss til å teste dette mer i Norge.

Utstyrsnivå Esprit Alpine betyr ikke bare forskjeller utenpå, du ser kanskje Alpine-merket foran på venstre side?

Et slikt merke på en Renault betyr at den har noe som er et hakk mer sportslig, men med Scenic handler det kun om utseendemessige endringer.

Den aller største forskjellen er at setene med manuell justering har mer sidestøtte, og dermed gjerne defineres som mer sportslige seter.

Du ser kanskje også blåfargen her og der i interiøret og i sømmene?

Det er en god del kule blå detaljer i interiøret i en Esprit Alpine, og ser du de ekstra sportslige pedalene?

Også i baksetene finner man mange blå detaljer og hakket mer sportslige seter her også.

For de som er glad i litt sportslige detaljer er utstyrsnivå Esprit Alpine verdt å sjekke ut.

Med utstyrsnivå Techno betyr det at for eksempel Harman Kardon-anlegget er ekstrautstyr – 9.900 kroner for Esprit Alpine (12.900 kroner  for Techno), og Solarbay-glasstaket er ekstrautstyr for alle utstyrsnivåer.

Solarbay-glasstaket er et glasstak med avansert frosting, der du kan velge om alle skal ha frosting, eller om de foran skal se ut av taket, eller de bak, eller alle skal se ut av taket.

Det som er det mest sjeldne her er muligheten for at sjåføren kan få solskjerming, mens baksetepassasjerene kan se ut, det har jeg ikke sett før.

Om det faktisk er verdt 15.900 kroner er jeg langt mer usikker på, jeg ser vel for meg at de fleste Renault Scenic i Norge kommer uten Solarbay-glasstak skal jeg være helt ærlig.

Renault Scenic E-Tech Electric er med det store long range-batteriet på 87 kWh en elbil med svært hyggelig rekkevidde, den har et stilig design, den har god plass til folk og bagasje, og har bra nyttelast, kan ha hengerfeste og taklast og vil dekke de fleste behov folk har til en bil.

Den har ikke et førersete som kan justere sitteputens lengde eller vinkel, og den har forhjulstrekk – kan du leve med det så får du en stilig elbil med god rekkevidde til en hyggelig pris.

Renault Scenic E-Tech Electric er forventet utlevert til kunder i juni, det er forventet et roadshow hos forhandlerne i april/mai der du kan få sett nærmere på bilen selv, men den kan bestilles allerede i dag dersom du allerede har bestemt deg.

Vi gleder oss veldig til vi får prøve denne elbilen i våre faste testløyper i sommer, for den ga et meget godt inntrykk med noen timers prøvekjøring i Spania.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt