Hjem / Nyheter / Volvo sliter med Trump
Volvo-salget øker i USA, men Donald Trump kan felle krok på svenskene. (Foto: Volvo)
Volvo-salget øker i USA, men Donald Trump kan felle krok på svenskene. (Foto: Volvo)

Volvo sliter med Trump

Svenske Volvo har havnet i kryssilden i den pågående handelskrigen mellom USA og Kina, og frykter store økonomiske tap.

USA’s president Donald Trump er først og fremst en forretningsmann, og har kastet seg over en rekke handelsavtaler han mener er urettferdige. Selv ikke bestevennene eller naboene har unnsluppet. Trump har dundret løs både på Nafta-avtalen med nabolandene Canada og Mexico og gått i strupen på bestevennene i EU, og selv ikke erkeamerikanske Harley-Davidson har sluppet unna hans vrede.

Annonse

Og verst, sett fra internasjonalt perspektiv, er kanskje den pågående handelskrigen med stormakten Kina. Den ser ikke ut til å roe seg ned, og senest mandag innførte USA 10 prosent toll på kinesiske varer til en verdi av 200 milliarder kroner. Det er altså 1.600 milliarder kroner!

Ikke nok med det. USA sier at de vil stramme skruen ytterligere 1. januar 2019, og tollen vil da sprette opp i 25 prosent. Hva Kina vil svare med vil bare tiden vise.

En av de som virkelig kan få føle konsekvensene av dette er Volvo, som har bommet totalt på timingen.

Volvos personbiler er som kjent heleid av kinesiske Geely, og bare det bør skape bekymringer. Men nå har det slikt at Volvo også har åpnet sin aller første fabrikk i USA, noe som skjedde i sommer.

Her ruller det en S60 ut av samlebåndet på fabrikken i South Carolina. (Foto: Volvo)
Her ruller det en S60 ut av samlebåndet på fabrikken i South Carolina. (Foto: Volvo)

Svenskene skal investere hele 10 milliarder kroner i den moderne fabrikken, som etter planen skal huse 4.000 ansatte. Fabrikken som tok tre år å bygge har en kapasitet på hele 150.000 biler i året, og bygger for tiden modellene S60 og V60. Planen er at fabrikken er den eneste som skal produsere de to modellene fra 2019, samt at fabrikken også skal produsere XC90 fra 2021.

Annonse

S60 og V60 blir dermed en eksportvare, og Volvo står i fare for å få seg en skikkelig smekk på det området om handelskrigen vedvarer.

Men det er faktisk ikke Volvos største problem.

Det er en modell som lages i Kina, nemlig XC60. Den modellen har gjenopplivet Volvo i USA, og sto i august for hele 31 prosent av det totale Volvo-salget i det store billandet. Faktisk steg det totale Volvo-salget i USA med 12,2 prosent i forrige måned, og endte på 8.970 biler. Det er en femtedel av det totale salget som endte på 43.361 biler i august, og USA er et svært viktig marked for Volvo.

Volvo XC60 drar sammen med storesøster XC90 salget i USA. (Foto: Volvo)
Volvo XC60 drar sammen med storesøster XC90 salget i USA. (Foto: Volvo)

Nå lages også XC60 i Europa, men problemet er at bilene som havner i USA stort sett er produsert i Kina.

Svenskene frykter store økonomiske konsekvenser, og har nå søkt om unntak for modellen som nesten står for en tredjedel av salget i USA.

«Innføringen av ytterligere 25 prosent toll på mellomstore SUV’er vil føre til alvorlige økonomiske skader. Det er amerikanske forbrukere som må ta regningen på 25 prosent toll på biler importert fra Kina», skriver Volvo i et brev til det amerikanske handelsdepartementet (USTR) gjengitt av Reuters.

Allerede tilbake i juli innførte Trump 25 prosent toll på kinesiske varer til en verdi av 34 milliarder dollar, og dette inkluderte kinesiskproduserte biler.

Tidligere i sommer søkte General Motors et lignende fritak rundt den kinesiskproduserte Buick Envision, men de satte et tak på 40.000 biler. Volvo søker et generelt fritak rundt XC60.

Trump har også truet EU med 25 prosent straffetoll på biler, «om ikke EU roer seg». Dette skjedde tilbake i mars, men i juli klarte EU å avverge krisen da de kom fram til en slags enighet.

Iallfall enn så lenge.

For forretningsmannen Donald Trump gir seg ikke med det første. Bare spør Kina.

Og det kan gå hardt utover Volvo.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *