Volkswagen vil ha elbil-rekord


Det tyske merket vil lade opp til lanseringen av den nye elbilserien ID. ved å hente den kanskje viktigste elbilrekorden, den rundt Nürburgring-Nordschleife.

Rekorder er som penger, for de vokser ikke på trær. Men det er selvsagt mulig å høste inn de som er, og på samme tid skape litt blest om det som skal komme. Akkurat det gjør Volkswagen.

For produsenten er godt i gang med sin viktigste reform noensinne, nemlig overgangen fra fossilt til nullutslipp.

De planlegger en rekke nye elbiler de neste årene, alt fra små «bybiler» til en helelektrisk variant av den legendariske minibussen kjent fra 1960- og 70-tallet. Ja akkurat, den runde og sjarmerende. Faktisk har vi et bilde av elbil-kjøretøyet sammen med Volkswagen Motorsport og den elektriske sportsbilen:

De er altså godt i gang, og det første kjøretøyet er altså en lynrask, elektrisk sportsbil som er laget for rekorder.

Denne er kalt ID. R, og Volkswagen viste hva som bor i det elektriske villdyret allerede i fjor sommer.

Da tok de nemlig med seg bilen til USA og Pikes Peak, hvor det gjelder å ta seg raskest mulig gjennom de 156 svingene opp Rocky Mountains.

De jaktet rekorden for elbiler opp fjellet, men ID. R er så raskt at den like godt knuste Sébastien Loebs totale rekord satt med en spesialbygd Peugeot 208 T16 Pikes Peak med 16 sekunder.

Men de nøyer seg ikke med det.

En annen rekord som det er skikkelig sus over er den rundt verdens tøffeste racerbane, selveste Nordschleife.

Der er det en rekke rekorder å hente, men å være den raskeste rundt den drøyt 20 kilometer lange banen kan de nok bare glemme.

For i fjor tok Porsche med seg bilen de har pensjonert fra langdistanse-VM, 919 Hybrid Evo, og føk rundt banen på 5:19,55 minutter ‒ en tid som nesten ikke er til å tro.

Faktisk er den bilen så rask at den tok banerekorden fra formel 1 på den legendariske Spa-banen i fjor, før formel 1 senere på året klarte å ta den tilbake med noen tiendedeler.

Så den rekorden kan Volkswagen ID. R mest sannsynlig bare glemme.

Den rekorden de er ute etter på Nordsløyfa er den for elbilene.

‒ En runderekord på Nordschleife er en stor anerkjennelse for enhver bil, enten det er en racerbil eller en produksjonsbil, sier Volkswagen Motorsport-direktør Sven Smeets.

ID. R er altså en rendyrket racer som ikke er ment for serieproduksjon, og byr på 680 hestekrefter kombinert med en vekt på kun 1.100 kilo ‒ medregnet fører.

Og med aerodynamikk som holder den klistret til bakken sluker den svinger i et heseblesende tempo. Og svinger er det nok av rundt Nordsløyfa.

Den 20,6 kilometer lange banen er verdens mest utfordrende, og du skal kjenne den som din egen bukselomma om du skal dra på det bilen klarer. Banen ble innviet i 1925, og da en engelsk journalist sjekket den ut foran et løp i 1927 skal han ha uttalt følgende:

‒ Det ser ut som en ravende, full kjempe har vært ute i skogen og bestemt ruta.

Så fryktinngytende og imponerende er den drøye 20 kilometer lange sløyfa at da sir Jackie Stewart, tre ganger formel 1-verdensmester, hadde kjørt der, døpte han banen likegodt «Det grønne helvete».

En som kjenner både bilen og banen er Romain Dumas, som igjen blir «pilot» når Volkswagen er på rekordjakt.

‒ Tanken om å kjøre ID. R på Nordschleife er allerede nok til å gi meg gåsehud. Jeg kjenner banen veldig bra, men med ID. R vil det være en helt annen utfordring, med ekstrem akselerasjon og store svinghastigheter, sier Dumas.

‒ Jeg kan nesten ikke vente på de første testene. Å bryte den eksisterende elektriske rekorden vil sikkert ikke være som en spasertur i parken.

Rekorden for serieproduserte biler rundt den legendariske banen har Lamborghini Aventador SVJ, som i sommer ble klokket inn på 6:44,97 minutter.

Den nåværende rekorden for elbiler er faktisk rett i hælene på den rekorden, nemlig 6:45,90 minutter som gir en gjennomsnittligfart på nærmere 185 km/t.

Denne ble satt i 2017 med en NIO EP9, det som så langt er kjent som verdens raskeste elbil. Ja, vi har video av den rekorden. Her går det skikkelig unna:

https://youtu.be/c4MRydmz86E

Så får vi se om ID. R skriver om historien.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Elbiler Nyheter