Volkswagen legger ned 7000 arbeidsplasser


Den tyske bilprodusenten Volkswagen vil i stadig større tempo gjennomføre forandringer for å være i stad til å produsere elektriske biler i årene framover.

Det er store omstillinger i bilbransjen for tiden, og Volkswagen melder nå at de vil legge ned opp mot 7.000 arbeidsplasser innen 2023. Det er lagt opp til at nedskjæringene skal skje ved frivillige ordninger.  Deriblant er opp i mot 11.000 ansatte på tur til å gå av med pensjon de neste årene.

Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen, sa: "Vi er allerede i full gang med omstillingene mot den elektriske og digitale tidsalderen.  Vi skal bli mer effektiv, smidigere og en mer attraktiv og moderne arbeidsgiver".

Ralf Brandstätter, COO Volkswagen foto: Volkswagen

Mens 7.000 stillinger blir lagt ned forventer ledelsen at det skapes omtrent 2.000 nye jobber innen elektronikkarkitektur og programvare.  Volkswagen vil investere 4,6 milliarder euro i IT-systemer for å digitalisere administrative prosesser, noe som gjør at det i stab og administrasjon kan kuttes 15% av stillingene etter VW sine beregninger.

Volkswagen har tidligere uttalt at de skal produsere 15 millioner elbiler innen 2028, men har nå øket dette anslaget til 22 millioner. De har derfor utviklet en ny plattform kalt MEB.  

Alle nye bilmodeller som produseres på denne plattformen er planlagt og designet som 100% elbil fra dag én.  Dette gir både en mer effektiv produksjon og helt uten kompromisser som nødvendigvis må gjøres når en elbil produseres på samme plattform som en vanlig forbrennings-bil.

Plattformen er i tillegg skalerbar slik at Volkswagen lettere kan utvikle nye modeller innen flere segmenter.  Først ut fra den nye plattformen blir ID.-familien som Volkswagen har store forventninger til.

Kunder kan forhåndsbestille lanseringsutgaven av ID. fra 8. mai. "Gitt interessen for ID.-familien hos våre forhandlere, tror jeg det er mulig at lanseringsutgaven allerede har solgt meget godt allerede før vi avslører ID. i september sa styreleder for salg, Jürgen Stackmann. 

Les også:  Volkswagen med «framtidens bil» i Oslo Les også:  Volkswagen vil ha elbil-rekord Les også:  Her testes Volkswagens nye elbil

 

 

 

 

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter