Hjem / Nyheter / Volkswagen bygger egen elbilfabrikk i Kina
Volkswagen kommer med sin andre fabrikk som er spesialdesignet for elbiler. Denne bygges i Kina. (Alle foto: VW)
Volkswagen kommer med sin andre fabrikk som er spesialdesignet for elbiler. Denne bygges i Kina. (Alle foto: VW)

Volkswagen bygger egen elbilfabrikk i Kina

Den tyske bilgiganten Volkswagen fester nå grepet rundt verdens største bilmarked, Kina.

Samtlige masseproduserende bilmerker satser voldsomt på Kina, et marked med et enormt salgspotensial. Volkswagen så dette tidlig (1984), og har manøvrert seg inn etter læreboka. Der er de nå det mest solgte merket, og bikket utrolige 3,2 millioner biler bare i fjor.

Annonse

I Kina, verdens største bilmarked siden 2015, foregår den samme revolusjonen som i Norge, og de har for lengst blitt verdens største og viktigste elbilmarked. Også i Kina driver incentiver elbilsalget, hvor de mest lengst rekkevidde får mest belønning.

Men Kina presser også bilprodusentene, og innen 2020 skal minst 10 prosent av alle bilene som selges være elbiler. Oversatt til rene tall betyr dette 3 millioner elbiler i 2020. Jepp, 3 millioner.

Volkswagen samarbeider både med Saic Motor og FAW-gruppen i Kina, og skal i løpet av 2018 lansere hele ni nye modeller der.

Målet, sist vi så det, er at de skal selge 650.000 elektriske biler der innen 2025.

Det betyr selvsagt at de også må ha noen elbiler å tilby, og planene så langt er at de skal komme med ti elbiler i Kina innen 2023.

Annonse

Tyskerne har en ny plattform som de bygger biler på kalt MEB, og dette er Volkswagens aller første som er spesielt satt opp for å masseprodusere elbiler. MEB-bilene vil ha et mer dynamisk design, større innvendig plass og bedre batterikapasitet, ha nye og integrerte digitale tjenester og vil være helt og fullt klargjort for autonom kjøring.

Så de har planene og plattformen, men hvor skal de lage alle disse bilene?

Det har åpenbart vært et spørsmål også innad i Volkswagen, og konklusjonen har åpenbart vært «på en ny fabrikk».

De setter nå opp en gedigen og ultramoderne MEB-fabrikk i Shanghai som skal få en kapasitet på intet mindre enn 300.000 biler i året. Altså nærmere dobbelt så mange elbiler i året som det per i dag finnes i Norge ‒ Europas elbil-hovedstad.

Fasilitetene inkluderer over 1.400 moderne roboter (Industry 4.0-standard) og en rekke teknologier med fancy forkortelser som kunstig intelligens (AI), utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR).

Fabrikken dekker et område på 610.000 kvadratmeter, og Saic Volkswagen har tenkt miljø så det holder. De har intet mindre enn 27 forskjellige miljøvennlige teknologier, og har spesielt fokusert på vannbesparelse, energibesparelse og utslipp av CO2. Det er altså ikke kun bilene som skal bli miljøvennlig, men også produksjonen.

Plattformen åpner for alle typer biler, noe som også inkluderer SUV-modeller i alle størrelser så vel som batterisystemer. Den første modellen blir ikke overraskende en el-SUV.

Volkswagen er altså svær i Kina, og det er ikke noe rart. De samarbeider altså med to av de fire store bilprodusentene i Kina, og har intet mindre enn 15 fabrikker spredt rundt i det digre landet. FAW-Volkswagen lager biler basert på Volkswagen og Audi, mens Saic Volkswagen produserer Volkswagen og Skoda.

Slik ser det kinesiske Volkswagen-kartet ut (klikk på bildet for å se det større):

Fabrikken i Foshan er akkurat utvidet, og har gått fra en årlig kapasitet på 300.000 biler til 600.000 biler. Den lager nye SUV-modeller fra Volkswagen og Audi, og produseres på MQB-plattformen som gradvis også elektrifiseres. Fra 2020 skal også de produsere MEB-biler.

FAW-Volkswagen-fabrikken i Qingdao ble påbegynt i mai, og der har de en fleksibel løsning hvor både forbrenningsmotor og elektriske drivlinjer produseres side-om-side. Der skal de også produsere batterisystemer for MQB-plattformen.

Til sammen skal Volkswagen ifølge Roadmap E ha 50 helelektriske modeller innen 2050, og da skal 1 av 4 biler drives kun av elkraft.

Den aller første MEB-fabrikken kommer i tyske Zwickau, hvor de starter å produsere elbilserien I.D. til neste år. Den kinesiske MEB-fabrikken følger deretter.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *