Annonse
Hjem Motorsport Usikker framtid for formel 1

Usikker framtid for formel 1

Stadig flere bilprodusenter kaster seg på elbilbølgen, og i racingen opplever man det samme. Stadig flere vil kjøre formel E.

Dagens formel 1 består av ti forskjellige lag, men det er bare tre «rene» bilprodusenter – Mercedes, Ferrari og Renault. Honda er der som en hybrid sammen med McLaren, mens de seks siste er lag med forskjellig nivå av samarbeid med etablerte produsenter.

Mercedes har allerede sagt at de vil inn i formel E, den elektriske søsterklassen til formel 1. De vil være klar med et lag i 2019. De gjør dette ved å gå ut av DTM-serien etter 2018-sesongen.

Porsche, som fortsatt er linket til formel 1, har bekreftet at de vil gjøre det samme. De går ut av LMP1-klassen i langdistanseserien WEC (World Endurance Championship) for å satse på formel E.

Fra før av er det ti lag i serien, og produsenter som Renault, Jaguar, Citroën og Audi er allerede på plass. BMW støtter også ett av lagene, og sier at de skal utvide satsingen de kommende tre sesongene.

Saken fortsetter under Annonsen

Grunnen er selvsagt veldig enkel. Teknologien som brukes av formelbilene vil komme personbilene til gode, slik teknologien i formel 1 har blitt løftet over til vanlige biler. Det er med andre ord en viktig utviklingsplattform, og hva er det viktigste i dag for bilindustrien? Jo, elbilutvikling.

Det er dårlig nytt for formel 1. For det koster å være på to så store scener samtidig, og svært få vil kunne satse for fullt i begge seriene.

Og legger vi til at FIA fortsatt ikke har blitt enig med seg selv om spesifikasjonene for den nye motoren som skal introduseres i 2021, skjønner vi at det ulmer.

Red Bulls teamsjef Christian Horner var imot dagens motor da den ble introdusert i 2014. Det er en hybrid med turbo (og med en «snål» lyd), og Horner vil ikke ha nok et kompromiss.

– Problemet med kompromiss er at det ikke passer noen, sier han til Sky Sport.

– Vi ser at lag signerer for formel E, og det er der teknologien og elbilene hører hjemme. Den kraftkilden formel 1 nå velger vil være der i de neste åtte-ti årene, så vi har kommet til et veiskille, legger han til.

De siste årene har vi sett et formel 1 dominert av lag som har kommet lengst med utviklingen. Bilene er på sett og vis så «enkle» å kjøre at mesterskapet på en måte avgjøres i produksjonshallen, ikke på racerbanen.

– La oss håpe reglene som kommer etter 2020 vil føre til at det først og fremst handler om føreren, og ikke om hvem som har mest krefter – slik som det er i dag, sier Horner.

Formel 1s nye administrerende direktør, Chase Carey, har en visjon om «billigere, bedre og bråkete motorer».

– Vi er allerede i gang med flere initiativer, og en av disse er nye motorer, sier han til Auto Bild.

Han skryter av det Mercedes har klart å gjøre med dagens motorer, men er ikke like fornøyd med at noen lag har fått et så stort forsprang.

– Forskjellen er for stor, og vi vil gjøre ting enklere med mottoet «høyere (lyd), billigere, bedre».

– Og et annet aspekt er kostandene. Det er lag som bruker 4 milliarder kroner, og det er lag som bruker 800 millioner. Dette hindrer og forvrenger konkurransen, sier Carey, som åpenbart aner at formel E blir utviklingsserien framover.

– Målet må være at lagene tjener penger i denne sporten, men sannheten er at i dag er det ingen som gjør det, sier han.

FIA-sjef Jean Todt (Michael Schumachers gamle sjef) har tidligere avvist muligheten om å gå tilbake til de gamle variantene V8 og V10, og mener en hyrbidløsning var smart.

– Hybriden var et stort steg i riktig retning i forhold til det som var. En ting er sikkert, formel 1 er en helt annen disiplin enn formel E, og vil aldri bli elektrisk, har han tidligere uttalt til franske La Presse.

Før han, kanskje helt uten å skjønne det, selv beskriver framtiden til de to ypperste klassene i racing.

– Vi har blitt kontaktet av et dusin produsenter som vil være med på dette, og vi har blitt kontaktet av noen av de største byene i verden (som vil arrangere løp).

Og da snakket han om formel E, ikke formel 1. Det er åpenbart en ny sheriff i byen, og han heter formel E.

Den sjette sesongen av den elektriske formel-utgaven får altså Mercedes og Porsche på startstreken. Men hva så med Ferrari, FIA-sjefens gamle team og den produsenten som har vært lengst i formel 1 (siden 1950). Jo, Sergio Marchionne bekrefter interesse for formel E. Men ikke for den steilende hesten.

– Jeg snakket med Toto (Wolff, Mercedes’ teamsjef), men jeg tror ikke Ferrari melder seg på. Men, vi snakker om å gjøre det via FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Om vi gjør det vet vi fortsatt ikke med hvilket merke, sier Ferrari-sjefen.

Av merker i FCA finner vi blant annet Fiat, Chrysler, Maserati, Alfa Romeo og Dodge. Ferrari ble skilt ut av gruppen i 2016.

Mange reagerte på (den fraværende) lyden da formel 1 gikk over til hybrid. Men hvordan i all verden kan formel E da bli en suksess? Vel, det er ingen lyd (hør i videoen under).

Men vi lever som kjent i en ny tid. Hvordan formel 1 håndterer det blir spennende å se.

Vi høres!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,638FansLik
54FølgereFølg
76FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker