Annonse
Hjem Elbiler Ulovlige elsykler bryter et halvt dusin lover

Ulovlige elsykler bryter et halvt dusin lover

I fjor krasjet en elsyklist med en kvinne i Trøndelag, og i ettertid ble det konstatert at elsykkelen var trimmet til en toppfart på hele 108 km/t.

Mannen som kjørte elsykkelen ble i april i år dømt til 15 dagers ubetinget fengsel, mens den uheldige kvinnen som ble påkjørt pådro seg brudd i tre nakkevirvler, knakk kragebeinet og fikk i tillegg hjernerystelse i det voldsomme sammenstøtet.

Dette er dessverre bare et eksempel på at det blir stadig flere og raskere elsykler på veiene.

Og det markedsføres også mange «råe» elsykler, men folk bør være obs på hva de kjøper.

Blir motoren for sterk og farten for stor er den nemlig ikke lenger en tråsykkel.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Vi ser mange annonser på nettet for såkalte elsykler som har en motorkraft som gjør at de etter regelverket er mopeder eller motorsykler, sier Tormod Schau i kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen, Vegdirektoratet.

Som kjent har ikke mopeder lov til å ferdes på sykkel- og gangveier eller fortau, og er elsykkelen for sterk bryter man altså loven når man kjører utenfor selve veibanen.

Og er elsykkelen faktisk en moped blir det trøblete.

For mopeder skal være registrert, ha ting som speedometer, lys, bremselys og blinkelys, den må være forsikret, samt at man skal bruke godkjent hjelm. Og man må ha gjennomført opplæring og ha førerkort for å kjøre den.

Med trimmede elsykler risikerer man dermed å bryte et halvt dusin lover på en gang, noe som i seg selv er veldig alvorlig.

Men det blir enda verre om uhellet først er ute.

‒ Vi vil derfor på det sterkeste advare mot å bruke slike motorsykler. Er uhellet ute, kan konsekvensene bli svært alvorlige hvis det viser seg at man har kjørt et ulovlig kjøretøy, uten nødvendig opplæring og førerkort på en gang- og sykkelvei beregnet for myke trafikanter. Vi ønsker ikke økt hastighetsnivå på gang- og sykkelveinettet, fordi vi vet at ulykkesrisikoen øker med farten, sier Schau.

Trimsett blir altså stadig mer utbredt, og mange av disse gjør sitt til at motoren ikke kobler seg ut når man har passert den lovlige hastigheten på 25 km/t.

‒ Elsykler som blir trimmet på denne måten vil være like ulovlige å bruke som dem som blir levert med høy effekt fra forhandler, understreker Schau.

Så hva skiller dermed en elsykkel, moped og motorsykkel? Jo, dette:

  • En elsykkel kan ha en effekt opp til 250 watt. Motoren skal koble ut ved hastighet på 25 km/t, eller tidligere dersom man slutter å tråkke.
  • En elsykkel kan yte 6 km/t uten at du tråkker.
  • Yter den elektriske motoren opp til 4.000 watt og gir fart inntil 45 km/t er det en moped.
  • Yter den elektriske motoren mer enn 4.000 watt eller gir fart over 45 km/t er det en motorsykkel.

‒ Det er viktig at folk vet hva de kjøper. Du kan komme i en situasjon hvor du trodde du kjøpte en vanlig elsykkel, men finner at den ikke kan brukes på arealer der syklister og gående ferdes, sier Schau.

De fleste elsyklene er selvsagt lovlig, og de siste årene har vi sett en boom rundt slike sykler. Men det er smart å huske på at elsykler skiller seg fra vanlig sykkel, spesielt med tanke på den raske akselrasjonen.

Trygg Trafikk har laget en huskeliste for nye elsyklister som er verd å ta en titt på:

  • Det er ikke flaut å øvelseskjøre litt. Øv på parkeringsplassen eller gårdsplassen for å få følelsen med el-sykkelen. Øv særlig på å øke farten, svinge og å stoppe ved å bruke begge bremsene.
  • Pass på farten. Elsykkelen akselerer raskt. Vær varsom så sykkelen ikke «løper avgårde» med deg, særlig der det er trangt eller folksomt.
  • Beregn god bremselengde. Elsykkelen stopper ikke så raskt som vanlig sykkel. Vær oppmerksom og brems i god tid.
  • Husk at elsykkelen er tung. Med over 20 kilo veier en elsykkel fort dobbelt så mye som en vanlig sykkel. Det betyr også at du velter lettere.
  • Bruk hjelm! Som alltid: husk hjelm, lykt og refleksvest så du er synlig i trafikken.

Vi legger til at det faktisk er lov å sykle fortere enn 25 km/t også med en elsykkel, men da må du altså bruke muskelkraften som motor.

Og til slutt understreker vi at alle trafikanter skal vise hensyn til medtrafikantene inkludert gående, og at det er «gangfart» som gjelder når det sykles på fortau og i gågater. Akkurat det har mange syklister en lei tendens til å glemme.

Følg bil24 på Facebook

3 KOMMENTARER

  1. Når har dere klaget på elsykkelen kan dere la saken død jeg er så lei av klager kan dere la være nå jeg viser hensyn til andre i trafikken der bør andre bruke det også kjør rolig bruk vett med hjelm på hode var edru ta med piano på veien noen gjør for å ha det morro noen er for å stresse eller Synne seg hjem. Et tips dere som har elsykkel Nå er det på tide folk må ta hensyn andre veien å så nøye jeg skal ha sånn med mye batteri vil jeg holde farten 25km og trår rolig er du stressa og må hjem bruk horn eller plinge på de som kommer gående og dem som kjøre bil og ikke bruk den på motorveien på 18 skal du på vanlig vei se deg for godt om i veien?

  2. Når har dere klaget på elsykkelen kan dere la saken død jeg er så lei av klager kan dere la være nå jeg viser hensyn til andre i trafikken der bør andre bruke det også kjør rolig bruk vett med hjelm på hode var edru ta med piano på veien noen gjør for å ha det morro noen er for å stresse eller Synne seg hjem. Et tips dere som har elsykkel Nå er det på tide folk må ta hensyn andre veien å så nøye jeg skal ha sånn med mye batteri vil jeg holde farten 25km og trår rolig er du stressa og må hjem bruk horn eller plinge på de som kommer gående og dem som kjøre bil og ikke bruk den på motorveien på 18 skal du på vanlig vei se deg for godt om i veien hva som kommer jeg har aldri kjæset med elsykkel du vet aldri om glemmer det kommer en bil jeg er ikke sånn tulling som driver å herjer med den jeg har sett en del i telemark som kjører fort med den noen leker med dem også?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,638FansLik
54FølgereFølg
76FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker