Hjem / Nyheter / Trivelig bekjentskap fra DS
Foto: Hans Vidar Levinsen - nybiltester.no

Trivelig bekjentskap fra DS

En sort og tøff DS7 med 225hk bensinmotor har jeg fått bli bedre kjent med, og det var et meget trivelig bekjentskap! Den kommer snart som ladbar hybrid med 4×4 og 300hk også.

DS er Citroën sitt luksusmerke, slik som Lexus er Toyota sitt luksusmerke, og når du velger luksus så får du litt mer enn du kanskje forventer når du kjøper bil andre plasser.  Når du kjøper DS får du med tilgang på rådgivning 24/7, samt veihjelp og lånebil ved driftsstans dersom det skulle bli nødvendig noen gang.  Om du bor mindre enn 30km unna der du tar service, så er det hente-/bringetjeneste til din årlige service.
Du får dekkhotell i 3 år, samt en egen DS App.  Poenget for DS er at du som bilkjøper hos dem skal få en bedre helhetsopplevelse av det å eie en DS kontra et annet bilmerke.

Annonse

DS7 er en 4,57 meter lang og 1,9 meter bred SUV med 22cm bakkeklaring. I Performance Line utførelse er det en god del kromdetaljer som er sorte istedenfor, noe som gjør den litt ekstra tøff i trynet for å si det slik.  Testbilen hadde den store bensinmotoren med 225hk, som leverer 300NM og 0-100 på 8,3 sekunder, noe som oppleves som friskt og svært så trivelig på langtur ved forbikjøringsbehov.  Man merker det også i hverdagen, at bilen har rikelig med krefter, det gjør noe med hele kjørefølelsen å kjenne på dette i alle situasjoner. Det føles veldig godt!

Motoren oppleves ikke sinna, eller masete, eller ekstrem. Det er mer en følelse av kraftoverskudd, som er aller mest trivelig om du ikke smeller gasspedalen i gulvet, men bruker kreftene med litt voksen kløkt og eleganse. Lydbildet når du planter foten på gassen er noe lyst og masete, sikkert noen som synes det er litt tøft også. Jeg mener bilens sterkeste side, komfort, er enklest å oppnå når du er litt snillere med gassfoten. Du kommer likevel mer enn raskt nok opp i ønsket fart.

Foto: Hans Vidar Levinsen – nybiltester.no

Jeg synes DS7 Crossback er veldig stilig foran og bak, den fine linja under sidespeilet som fortsetter bak ved bensinlokket, og de heftige felgene drar opp inntrykket fra siden, men her blir den for meg noe mer vanlig i forhold til utseende. For all del, det er pent altså, bare ikke like kult som foran og bak.  De stilige lyktene foran gir også veldig godt lys på mørk vei. Er ikke så lenge siden adaptive frontlykter var heftig og vilt, men nå forventer man det nesten, og det fungerer bra.

Veldig stilige baklykter, og ekstra stilig at de spiller på diamant/ruter symbolet som er DS-seriens hoved-design-symbol.  Når jeg først snakker om lys, så har stadig flere biler kule lys når dørene åpnes, men her kommer lyset med DS-logo i bakken på også før dørene åpnes. Veldig kjekt for innstigning i mørket.  

Kveldslys også i døra foran som henter rutersymbolet inn, og i rødt i Performance Line.  Performance Line er ett av 3 stilunivers man kan velge her i Norge, men du kan også velge Opéra og Rivoli.  Performance Line har mye alcantara, noe jeg har stor sans for både i seter og i interiør, det gir en eksklusiv og kul følelse. Du gleder deg til å sette deg inn her for å si det slik.

Annonse

For meg er setene i en bil sentrale, for de er man jo pent nødt til å bruke hver gang man skal kjøre en plass, og man skal kanskje også sitte her mange timer i slengen.  Her finner du gode seter, med god sidestøtte, elektrisk justerbare med minne. Du kan velge om sitteputen skal være kort eller lang, og du kan justere opp sitteputen i framkant for å finne fram til den optimale lårstøtten. Dersom du velger Rivoli eller Opéra kan du velge ventilerte seter med massasje, det er ikke mulig å kombinere med alcantarasetene i Performance Line.

Førerdøren var blottet for knapper, man er jo kanskje vant med at man finner knapper for å åpne vinduer og justere speil i døra.  Speiljoysticken var plassert til venstre for rattet, noe som gjør at du må lene deg fram for å rekke den, og da må du en del fram og tilbake før speilene er rett justert. Dette var vel en av ganske få ting jeg ikke likte med DS7, man kunne lett sett for seg en ruterformet joystick i døra en plass, ihverfall ville jeg satt pris på akkurat det.

Knapper for å styre vindusrutene befinner seg bakom/rundt girspaken. Nederst til venstre er knappen for å åpne dørene, er automatisk lås på dem når du kjører, så når du stopper for å ta med deg folk er den kjekk å ha kontroll på. Oppe til høyre har du en drive mode knapp, og da kan du velge denne bilens aller sterkeste side, komfort.  Instrumentskjermen har også rutervisning, og på høyre side ser du at du har litt ulike drive mode å velge mellom. I komfortmodus er det et system som scanner veibanen foran deg, og gir nødvendige beskjeder til støtdemperne om hva som kommer, slik at du skal få en mest mulig komfortabel reise selv på dårlige norske veier.  Det jeg kan si er at det hele blir veldig komfortabelt og trivelig i kombinasjon med sterk motor.

Førermiljøet preges av en relativt stor infotainmentskjerm, og rutermønster som det er rikelig av også i interiøret.  Rattet er godt å holde i, og gir gode variasjonsmuligheter for ulike grep. Crusekontrollen befinner seg på venstre side bakom rattet, og denne bilen er klar for å kjøre for deg når det blir lovlig.  Personlig ville jeg kanskje hatt en noe smalere midtkonsoll, og heller hatt noe mer plass/luft, men det er jo en smakssak.

Foto: Hans Vidar Levinsen – nybiltester.no

Jeg har aldri helt forstått poenget med eksklusiv analog klokke i eksklusive biler, men men, den er da på plass her også. Like under klokka er start-/stoppknappen, så kommer den store infotainmentskjermen. Under skjermen er det knapper som touchskjerm, ganske stilig følelse, og det fungerer bra også. Savner mulighet for rattvarme, den fant jeg ikke i bilen eller på tilgjengelig ekstrautstyr.  Night vision og 360 ryggekamera er ekstrautstyr, som du får vurdere nytten av, men det er både kjekt og nyttig i en parkeringssituasjon med ryggekamera. Det er helt ok bilder, men har sett bedre bildekvalitet på slike kameraer.  I en parkeringssituasjon har du med 360 kamera også muligheten til å se foran bilen når du setter den i drive istedenfor revers, det kan også være nyttig i en bil som dette.

Under luka foran girspaken har du ladeplate, og tilkobling med USB om du vil bruke Apple CarPlay eller Android sitt system. Her inne finner du også valg for setevarme. Snedig løsning for å skjule et par knapper som man jo ikke bruker så ofte hele året.  Nedi armlenet er det et eget spor til flasker, slik at den ikke ruller rundt nedi der. Skåla er flyttbar. Koppholderne foran armlenet er gode til å holde flasker/kopper i ro.

Trivelig kveldsbelysning i interiøret. Man kan muligens lure litt på de to røde prikkene like over rattet, men det er systemet som sjekker om sjåføren holder på å bli trøtt, og man ser dem nesten ikke på kvelden for de har en dus rødfarge, men kameraet fanget dem opp noe overivrig. Ytterplassene i et baksete er jo alltid de beste, men her har ihvertfall den som eventuelt skal ha midtplassen et ganske så flatt gulv å forholde seg til. Her var det montert en henger til jakka bakpå førersetet, kan jo være kjekt med tanke på å unngå krøllete dressjakke.

I bakdøra var det et par knapper, en til å styre vinduet med, dersom ikke det er låst fra førersetet. Så har du en knapp til å justere vinkelen på ryggen i baksetet med. Baksetet er delt 60/40, så den som har midtsetet bak må bli enig med den som henger sammen med midtsetet om vinkelen som er optimal. Fra 23-32 grader kan seteryggen justeres. De som sitter i baksetet har et par USB-tilkoblinger tilgjengelig for det de måtte ønske å lade. de har også en skjerm der de kan justere på viftehastighet og temperatur på klimaanlegget.

Når det gjelder plass til meg på 184,5 cm så var det hodeplassen det var minst å gå på, det er ikke veldig mye luft mellom hår og tak her. Mulig dette ville sett noe annerledes ut om bilen ikke var utstyrt med panorama soltak, men har kun testet med dette, så det skal jeg ikke si for sikkert. Er man under 184cm bør man kunne forvente å sitte komfortabelt i baksetets ytterseter.

Bilens bagasjerom skal romme 555 liter, og utformingen gjør det enkelt å utnytte plassen bak her. Bagasjenett til tak koster 2500, og kan brukes mellom bagasje og bakseter eller foran forsetene om man har lagt ned baksetene. At dette nettet ikke er obligatorisk sikkerthetsutstyr er litt snodig, burde vært et Euro NCAP krav, men veldig bra at det er laget gode fester for dette nettet.

Hva kan noe som dette koste? Vel, startpris 529 900 enten du velger 180hk bensin eller 180hk diesel. Velger du 225hk bensin er startprisen 549.900.  Testbilen kostet 618 200 med stor stereo, hengerfeste, panorama soltak og mye mer.

På bilmessen i Paris viste DS fram nye DS7 Crossback E-Tense, en ladbar hybrid som får 300hk systemeffekt når man kombinerer alle bilens motorer. Den får også 4×4 og man skal kunne kjøre den 60km elektrisk. Den skal være leveringsklar i løpet av 2019. Den høres for meg særdeles spennende ut for det norske marked!

Stian Gihle, PR og informasjonssjef for DS, Citroën og Peugeot i Norge, forteller at de jobber med å få på plass flere forhandlere i DS-nettverket, for å møte interessen i det norske markedet både for den ladbare hybriden DS7 E-Tense og den helelektriske DS3 Crossback E-Tense. I skrivende stund finner du DS-forhandler i Oslo, Sandnes, Bergen, Ålesund og Trondheim. Den utstilte DS7 Crossback E-Tense i Paris hadde designpakken Rivoli, og som du kan se gir det et helt annet inntrykk inne i bilen enn Performance Line gjør. Her kan man velge etter egen smak, og det liker jeg godt at man kan. Da får man et interiør man kan trives meget godt i.

Saken er levert av
NYBILTESTER.NO
Tekst og foto: Hans Vidar Levinsen

 

Flere bilder av DS7

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *