Toyota investerer stort i Uber

Man skulle kanskje tro at bilprodusentene kjempet mot selskaper som satser på turdeling. Ikke det, nei.


I august i fjor ble det kjent at kolossen i bilverden,
Toyota, valgte å legge penger inn Uber ‒ selskapet som satser på å fjerne
vanlige biler fra byene.

Og det var ikke snakk om vekslepenger heller, for den japanske
giganten pøste inn over 4 milliarder kroner (500 mill. dollar) i Uber den gang.

Nå opplyser Toyota at de sammen med deleprodusenten Denso og
investeringsfondet SoftBank Vision Fund skal investere 1 milliard dollar i Uber-avdelingen
Advanced Technologies Group (Uber AGT). Toyota og Denso står for 667 millioner
dollar, mens japanske SoftBank skyter inn 333 millioner dollar.

Dette gjør at Uber AGT nå er verdsatt i rene penger til hele
7,25 milliarder dollar, over 60 milliarder kroner.

Grunnen til dette er todelt.

Uber har vært i trøbbel i diverse byer, og mye av fokus har
vært rettet mot førersiden av forretningen. Både rundt vilkårene til sjåførene,
men også noe uheldige episoder hvor passasjerer har følt seg utrygg.

Dette kan løses ved at bilene blir selvkjørende, og Uber har
i flere år utviklet slik teknologi.

Problemet er at en slik utvikling koster mer enn det smaker,
og sammen med utviklingen av flyvende biler har dette ført til store
regnskapstap for Uber. I fjor gikk selskapet med et underskudd på nærmere 16
milliarder kroner, og nærmere fire av disse milliardene ble slukt av utviklingsavdelingen.

Ved å skille ut dette i Uber AGT får de nå en helt annen kontroll
på utgiftene.

Toyota på sin side er med på kappløpet mot selvkjørende
biler, og har inngått en lang rekke nye avtaler de siste årene. Blant annet
skal de sammen med Amazon, Uber, Didi, Mazda og Pizza Hut lage selvkjørende
pizzabiler, noe som jo er litt morsomt.

Men de utvikler selvsagt også selvkjørende teknologi i eget
hus.

De har nå kommet så langt i utviklingen at de har kommet til versjon 4 av plattformen, og de viste nylig fram en Lexus med selvkjørende egenskaper.

Toyota har ikke satt noe eksakt dato på slike selvkjørende
biler, men Uber satser på å ha selvkjørende Toyota Sienna-modeller på veien innen
2021, så de begynner å få dårlig tid.

Også Volvo jobber sammen med Uber om selvkjørende biler. Svenskene
har forpliktet seg til å levere XC90-modeller som er preppet for selvkjøring, mens
Uber skal montere sitt eget utstyr på toppen av dette.

Avtalen strekker seg til 2021, og innebærer at Volvo skal levere 24.000 biler.

Svenskene har tidligere uttalt at de skal ha selvkjørende
biler på veiene i 2021, så heller ikke de har mye tid å miste.

Les mer om:

Nyheter