Annonse
Hjem Nyheter Topp-5 dyreste Porsche

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen blir som vekslepenger å regne sammenlignet med historiens 5 dyreste Porsche.

Stikker du innom den lokale Porsche-forhandleren og spør om prisen på råskinnet 911 GT2 RS får du ikke noe svar. Norsk pris er nemlig ikke satt på den raskeste serieproduserte modellen til Porsche, noe som er en gjenganger for mange av de nye modellene som er på gang fra sportsbilprodusenten i Stuttgart.

Av de modellene som faktisk er priset er søsteren til 911 GT2 RS den dyreste, nemlig 911 GT3 RS til den nette sum av 2.727.900 kroner. Det er altså startprisen, så før den eventuelt står i garasjen har det garantert ballet på seg.

Nummer to på den norske prisoversikten er modellen med det enkle navnet Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive, og denne starter fra 2.241.900 norske kroner.

Men disse blir bare smågutter når vi drar fram de aller dyreste Porsche-bilene som noensinne er omsatt.

Saken fortsetter under Annonsen

For klassiske Porsche-modeller er blant de som bare stiger og stiger i verdi, og jeg er blant annet fortsatt ikke tilgitt av en kamerat som solgte en usedvanlig pen og velholdt klassisk 911 Turbo for en del år siden. Han mener bestemt jeg burde ha snakket han bort fra den tabben, og den bilen er nok verd minst det dobbelte i dag (burde selvsagt gjort det, så beklager, Ivar!).

Porsche er ikke blant de aller dyreste objektene som selges, for da snakker vi spesielt om biler fra Ferrari med noen innslag fra merker som Mercedes, Aston Martin og Jaguar.

Den dyreste er en Ferrari 250 GTO, som i august satte rekord for biler solgt på auksjoner med en pris på over 400 millioner kroner.

Men det finnes selvsagt noen dyre Porsche-biler også, noe Ted Gushue kan skrive under på.

Han er en ekspert på sjeldne og dyre biler, og har en lang fartstid bak seg som en av lederne av TV-programmet Petrolicious som tar for seg klassiske biler.

Her er listen Gushue kom fram til og litt informasjon rundt disse, og for å bygge opp spenningen tar vi et grep som er velkjent fra TV.

Vi begynner bakfra og jobber oss opp mot toppen.

Nummer 5, Porsche 917/30 Spyder

Vi innleder med en skikkelig motorsport-legende, Porsche 917/30 Spyder.

Med sin gule og blå farge og med tekstlogoen «Die Hard» godt synlig ble denne raskt en favoritt i racingserie CanAm, men den ble også raskt en etterspurt sportsbil på markedet.

Dette er mest sannsynlig en av de aller sterkeste motorsportbilene Porsche har produsert med sine 1.200 hestekrefter, og den nådde 3 millioner dollar på en auksjon. I skrivende stund er det 25 millioner kroner.

Bilen med chassis-nummeret 917/30-004 er allerede solgt flere ganger på auksjoner.

Nummer 4, Porsche 550 A Spyder

Oioioi, nå snakker vi om en vakker og lynrask klassiker.

Denne Porsche 550 A Spyder har chassis-nummer 550A-0145, og en lykkelig eier ble 5,17 millioner dollar fattigere da han fikk budet på sportsbilen. Det tilsvarer 44 millioner kroner.

1958-modellen ble solgt i desember i fjor, og byr på en 1,5-liters motor med 135 hestekrefter. Her snakker vi om Porsches aller første forsøk på en ren motorsportbil, og toppfarten var på formidable 240 km/t. Bilen var da også kjent som «the giant killer».

Vi skal ikke slå et billig poeng rundt kallenavnet, men mange vet nok at det var en slik bil 1950-tallets kanskje aller største mannlige flørtepus (før Elvis dukket opp noen år senere), Hollywood-stjernen James Dean, kjørte da han krasjet og omkom bare 24 år gammel i 1955.

Nummer 3, Porsche GT1 Strassenversion

Den neste på listen er sportsbilen Porsche GT1 Strassenversion fra 1998. Denne gatelovlige modellen av Le Mans-vinneren ble solgt for 5.665.000 dollar under en auksjon i mars 2017. Det er 49 millioner kroner.

Den er utstyrt med en 3,2-liters 6-sylindret motor som byr på 800 hestekrefter, og karosseriet er for det meste bygd opp av karbonfiber.

GT1 akselererer fra 0 til 100km/t i løpet av 3,6 sekunder, og var en lynrask bil for 20 år siden.

Nummer 2, Porsche 956

Andreplassen på listen har for lengst skrevet seg inn i historiebøkene, Porsche 956.

Denne bilen med chassis-nummeret 956-003 fra 1982 byttet hender for mer enn 10 millioner dollar, noe som blir rundt 85 millioner kroner.

Sammenlagtvinneren fra Le Mans i 1983 har blitt kjørt av legendariske førere som Jacky Ickx, Al Holbert og Derek Bell.

956 var også den første modellen som fikk den såkalte «ground effect» som ga den tre ganger så mye marktrykk som den tidligere Porsche 917, noe som også gjorde den svært så suksessrik.

Nummer 1, Porsche 917 K

Vi nevnte 917, og listen over de dyreste Porschene toppes da også av en 917 K. Bilen med chassis-nummeret 917-024 gikk for over 14 millioner dollar, over 120 millioner kroner.

Bil nummer 24 er en ganske så legendarisk bil, for den ble nemlig kjørt av Jo Siffert i Steve McQueens film «Le Mans» i 1971.

917 har uansett en spesiell plass i Porsche-historien, for den klarte nemlig å vinne Le Mans i 1970.

Og den er altså råtten dyr.

Lyst til å se mer av de fem bilene og høre Gushue fortelle mer om dem? Ta en titt på videoen under da.

Til slutt så lurer du kanskje på hva du må ut med for den aller billigste Porsche-modellen?

Jo, det er grunnmodellen til 718 Cayman som du får for 784.900 kroner.

De fem over kan vi selvsagt bare glemme, men denne er kanskje litt mer innenfor rekkevidde for oss vanlig dødelige. Men at den blir en framtidig klassiker er nok mindre trolig.

Her er flere bilder av de på topp-5-listen:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker