Hjem / Biltester / Test av Kia Ceed SW Exclusive
Foto: Hans Vidar Levinsen - Nybiltester.no

Test av Kia Ceed SW Exclusive

Priser fra 277 400, men da snakker vi innstegsmodell både i forhold til motor og utstyr. 1 liters bensinmotor med 120hk, manuelt gir, og utstyrsnivå Classic edition. Det er forøvrig bare denne versjonen av bilen man kan få med manuelt gir, alle andre varianter har automatgir.

Jeg må si jeg liker designet på nye Ceed, og disse felgene var jo heller ikke feil, men dette er altså topputgaven, Exclusive, som med 1,4 liters bensinturbo med 140hk koster fra 399 400.  Går man ned til utstyrsnivå Active er startprisen 344 400 med samme motor. Du kan også få bilen med en 1,6 liters dieselmotor med 115hk, og da er det de samme priser for Exclusive og Active som for bensinmotoren.

Annonse

Første forskjell på Exclusive og de andre utstyrsnivåene er at Exclusive inkluderer Bi-Led lys. Det kan du få kjøpt i en plusspakke til Active utstyrsnivå, men ikke til Classic Edition.  Et område der Exclusive skiller seg veldig fra Active og Classic Edition går på seter. Skinnseter får du bare med Exclusive, og da også elektrisk justerbare med minnefunksjon og ventilasjon for varme sommerdager. Her kan du justere opp sitteputens vinkel i framkant, noe som gir deg den lårstøtten du ønsker. Jeg kan ikke si noe om hvilke muligheter man har på stoffsetene, men elektrisk justerbare er de ikke, og da spørs det om man kan påvirke sitteputens vinkel eller ikke?

Skinnsetene var gode å sitte i, og sidestøtten var god.  Interiøret i Ceed er stilig. Det er en del områder med skinn, eventuelt plast av myk type. Kul girspak, med fin kombinasjon av metall og skinn.  Et godt ratt er for meg sentralt, for fram til bilene kjører helt selv skal man holde ganske mye i det. Her er rattet meget godt, men på grunn av litt bred metallpynt i rattet så er ikke nedre midtposisjon så lett å utnytte til grep. Fine knapper i rattet til menyer, telefon, den adaptive cruisekontrollen og slikt.

Skjermen til infotainment er helt grei, ikke den beste på markedet, men samtidig langt bedre enn de dårligste der ute.  Selv med mange vanndråper fra det våte været på kameralinsa, kan man likevel bruke informasjonen fra ryggekameraet til mye fornuftig i forbindelse med rygging.  Her har vi midtkonsollen under infotainmentskjermen, der de øverste knappene hører til infotainmentskjermens menysystem.

Foto: Hans Vidar Levinsen – Nybiltester.no

Så kommer knapper og hjul til styring av klimaanlegget, og så er det knapper for ventilasjon og varme i setet og i rattet.  Under all varme og kjøling er det en ladeplate for mobilen.  Det er bra med lademuligheter litt lenger ned dersom du ikke har en mobil som kan lades på ladeplate riktig enda.  Det bør kanskje nevnes at jeg ikke fant noen lademuligheter i baksetet, så sånn sett er det jo kjekt med godt utvalg foran.

Sportknappen til venstre for automatgirspaken gjør bensinturboen mye mer responsiv, og er moro på svingete veier eller om du skal kjøre forbi. Ellers kan du også få litt parkeringshjelp om du ønsker det.  Bakom girspaken er det et par koppholdere, og under armlenet litt lenger bak er det et oppbevaringsrom.  

Annonse

Viktig å merke seg at Ceed kommer med en noe mer avansert lane assist, som også følger med på bevegelsene til biler foran deg, for å gi deg en mykere og mye mindre «ping-pong-preget» tur dersom systemet kun skal lese veien alene. Man får jo rimelig kjapt beskjed om å holde på rattet dersom man lar bilen styre litt selv, ihverfall fram til det blir lovlig med mer autonom kjøring.

Foto: Hans Vidar Levinsen – Nybiltester.no

Når jeg skal teste bakseter, starter jeg med å stille inn førersetet til meg selv, og så sette meg bakom meg selv.  På vei inn la jeg merke til en knapp i bakdøra.  Det var knappen for setevarme i yttersetene bak, det er noe som hører med i Exclusive utstyrsnivå.  Kneplassen min vil jeg definere som god.  Til og med hodeplassen var god, bra med luft mellom hodet og taket.  Baksetet kan altså fint brukes av personer som er mer enn 184,5 cm lange. Så skal ikke jeg forsøke å definere akkurat hvor mye mer lengde som fungerer baki her.

Soltak var det lite aktuelt å bruke denne regntunge høstdagen, men det er standard på Exclusive, og uansett utstyrsnivå så er sikkerhetsnett til bagasje standardutstyr. Til høyre for hodestøtten til passasjersetet foran ser du plassen der nettet skal festes dersom man har lagt ned baksetene og man skal ha med seg mye baki bilen.

Når man har stasjonsvogn er det gjerne fordi man ønsker å kunne ha med seg litt bagasje i tillegg til at man ofte har folk i baksetet.  625 liters bagasjerom må vel kunne defineres som romslig? Gulvet er delt i ulike lokk, fordi det er ulike rom under de ulike lokkene.  En rimelig stor brønn under første luke, som man kan få plass til en god del oppi, og jeg mistenker vel at dette rommet er med i de 625 literne med bagasjeplass. Kjekt med oppdelt gulv i bagasjerommet, slik at man relativt raskt kan få tilgang til det som er under gulvet her.

Foto: Hans Vidar Levinsen – Nybiltester.no

I neste rom var det plass til varseltrekant og litt annet småtteri som man gjerne har i bilen, og du ser kanskje at det er laget et par hakk i trauet som varseltrekanten ligger oppi?  Under der er det plass til reservehjul og det man trenger for å skifte hjul dersom man får en punktering.

Nye Ceed SW er med andre ord en romslig stasjonsvogn som er ypperlig for familier.  Den er meget trivelig å kjøre selv om veien skulle være svingete, og komfortabel på motorveien.  Anlegget fra JBL gir også meget god lyd, og dette blir en bil det er enkelt å trives med på veiene.

Hvor lett det blir å selge Exclusive er jeg litt mer usikker på. Ikke fordi folk i Norge ikke vil ha mye utstyr, men fordi det finnes en konkurrent, i ProCeed.  Det griselekre designet på ProCeed, med sin «shooting-brake» fasong kan som GT Line komme til å havne omlag 25 000 over Ceed SW Exclusive.  Jeg mistenker at en god del gladelig ofrer litt bagasjeplass for å få denne lekre fasongen på bilen sin.

Denne skal man også kunne få med en 200hk bensinmotor, men i avgiftslandet Norge snakker vi da naturlig nok en god del dyrere bil dessverre.  Uansett er dette en bil man bør vurdere dersom man er i markedet for en kjøreglad og pen stasjonsvogn med mye utstyr og fin pris.  Og dette 7-tallet som står på bilen? 7 års garanti på Kia i Norge, det er jo ikke så dumt å ta med i beregningen.

Saken er levert av
NYBILTESTER.NO
Tekst og foto: Hans Vidar Levinsen

 

Flere bilder av KIA Ceed i vårt galleri.  Alle foto:  KIA

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *