Tesla vil hente inn mer kapital

Tesla gikk på en nyøkonomisk smell i 1. kvartal, og åpner nå for å hente inn frisk kapital.


Det vil seg ikke helt for Tesla. For hver gang de nærmer seg
lyset i tunellen, blir det mørkt igjen.

Året 2019 startet veldig bra for elbilprodusenten, og takket
være introduksjonen av den billigste Tesla-modellen har elbilene tatt nye
markedsandeler i Europa. I Norge føk Model 3 rett til salgstoppen, og det ble registrert
hele 5.315 slike her hjemme bare i mars ‒ et historisk høyt månedstall.

Og dette er bare starten, så ting ser lyst ut.

Men så kommer disse smellene.

I USA begynner salget nå å avta, og det hjelper ikke på
situasjonen at Tesla har nådd taket på 200.000 biler som gir skattefordeler ved
kjøp. Tesla-bilene har altså i praksis blitt dyrere i hjemmemarkedet, mens nye
konkurrenter sakte men sikkert kommer med sine elbiler.

Tesla har i tillegg flere store prosjekter som tapper midler ‒ byggingen av en ny fabrikk i Kina, en ny semitrailer og en ny SUV-modell. Og under resultatframleggelsen onsdag sa også Elon Musk at de skal satse på taximarkedet med selvkjørende biler, slik som Uber og Lyft satser på.

Musk, kjent som vel optimistisk i støytene, mener at Tesla har
fullstendig selvkjørende biler (nivå 5) allerede om ett år, og at det kan være
så mange som 1 millioner «robot-taxier» på gatene allerede i 2020.

På toppen av alt dette har de gjennomført en stor nedbetaling
av gjeld tidligere i år, som selvsagt også tærer på økonomien.

Underskuddet 1. kvartal endte på solide 6 milliarder kroner,
og cashreserven er nå på sitt laveste nivå på tre år.

Musk har tidligere vært luken til å hente inn ny kapital,
men nå ser det ikke ut til at det er noen vei utenom.

‒ Det er positive ting rundt ideen om å heve kapital på
dette tidspunktet, sa Musk under kvartalsframleggelsen onsdag.

‒ Det er viktig at nå som selskapet skalerer at vi sikrer et
solid fundament, og at vi har den rette økonomiske disiplinen i hele selskapet.
Og at vi bruker penger svært effektivt. På dette punktet tror jeg at vi gjør
det.

Etter å ha løst alle produksjonsproblemene rundt Model 3 har
Tesla kjent penger de to forrige kvartalene, men disse har vært unntaket for selskapet
siden oppstarten i 2008. For det koster å måtte begynne på scratch, og kun fire
kvartaler har gitt overskudd.

Så hvor mange har gitt underskudd?

Jo, inkludert det første kvartalet i 2019 ufattelige 38 kvartaler,
og det største tapet kom i 1. kvartal i fjor da de gikk 6,2 milliarder kroner i
underskudd. I snitt har de tapt over 2 milliarder kroner per kvartal de siste
fem årene, noe som selvsagt ikke går i det lange løp.

Også aksjekursen har fått kjørt seg etter det nye
milliardtapet. I desember lå den på 365 dollar, men hadde falt til 273 dollar
da vi gikk inn i påsken.

Etter onsdagens resultat har den i skrivende stund ramlet
ned til 247 dollar, og vi må tilbake til 2016 for å finne Tesla-aksjen på et så
lavt nivå.

For norske Tesla-eiere er det også en dårlig nyhet.

Gjensidige sier nemlig til Nettavisen at Tesla-bilene har hatt
for lav forsikringspremie, og denne nå er justert.

‒ Hovedproblemet er at en Tesla er fryktelig dyr å reparere,
og det er lange reparasjonstider. Historisk er Tesla feil priset i markedet,
markedsprisingen har vært for lav, men dette er gradvis justert, sa konsernsjef
Helge Leiro Baastad i Gjensidige da de la fram kvartalsresultatene torsdag.

Han utdyper dette for Nettavisen.

‒ Fra starten av, da Tesla ble lansert i Norge, var dette
noe nytt. Det var masse hestekrefter, og det var noe nytt for
forsikringsbransjen og for kundene. Prisen for å forsikre en Tesla i markedet
har vært for lav. Det er ikke fordi de kræsjer oftere, men fordi de er dyrere å
reparere, og det er lengre reparasjonstider.

Musk sa onsdag at målet i 2019 fortsatt er å levere mellom
360.000 og 400.000 biler, selv om starten ikke har vært optimal.

Tesla leverte rundt 63.000 biler første kvartal, og må
dermed opp på rundt 100.000 biler de tre neste kvartalene om de skal nå det
målet.

Les mer om:

Elbiler Nyheter