Annonse
Hjem Nyheter Tar farvel med G65

Tar farvel med G65

Mercedes vil runde av produksjonen av terrengverstingen Mercedes G65 med å lage eksakt 65 spesialeksemplarer signert AMG.

Verden går framover, og det gjør også Mercedes. Så tiden er faktisk kommet for å sende G65 inn i pensjonistenes rekker. Og det er grunn til hylle modellen, som har vært en av de absolutt sliterne blant Mercedes-seriene.

Hver tredje G-modell som selges nå er en AMG, opplyser Mercedes. Altså en bolet versjon av originalen, og en ulv i fåreklær. For vi kan si mye om G-wagen, men noe sportsbil ser de ikke ut som.

Så vi skjønner at de vil runde av med Mercedes-AMG G65, beistet som ikke lar seg stoppe av noe.

Saken fortsetter under Annonsen

Selvsagt sitter det fortsatt denne samme V12’eren under panseret. Motoren yter 630 hestekrefter og har et dreiemoment som burde funke i de fleste situasjoner, 1.000 Nm.

Og skulle noe finne på å flire og le av den firkantede «kassa» i et lyskryss er det bare å trampe gassen og bånn og sette de på plass. 0 til 100 km/t går nemlig unna på 5,3 sekunder, og de har måtte begrense toppfarten på herligheten til 230 km/t.

Men den funker allright i terrenget også, AMG G65 Final Edition. Den kan klarte opp bakker om underlaget tillater det opp til 80 prosent.

Vann og gjørme? Jo, opptil 60 centimeter dybde.

Kjørevinkel da? 28 grader!

Farvel-versjonen har som ventet fått en mengde med detaljer, som for eksempel svære hjul lakkert i bronse og sportsstriper på sidene. Og selvsagt lakkert i svart.

På innsiden har de for eksempel brukt nappaskinn, og ikke bare på setene. Her finner du til og med et ratt kledd i nappaskinn.

Som vanlig blir det meste av sluttproduksjonen gjort manuelt på fabrikken i Graz, så denne er håndlaget ‒ på en måte.

Så hva koster det å ta farvel med Mercedes-AMG G65? Det er alt annet enn billig. Faktisk svindyrt. Skal du slå kloa i en av de 65 eksemplarene må du punge ut med 2,9 millioner kroner før norske skatter setter inn. Du skal ha en svær hytte om den skal være dyrere enn denne.

G-klassen kom så langt tilbake som i 1979, og selv om vi nå tar farvel med G65 trenger du ikke å gå inn i en umiddelbar depresjon. Mercedes’ lengstlevende modellserie Geländewagen fortsetter, og det er ventet nye modeller neste år som blir 2019-modeller. Altså 40 år etter den første.

AMG fikk kloa i en G-klasse allerede i 1979, og kom i 1999 med G55 AMG. Den gang med en motor på 354 hestekrefter. Så ble familien utvidet med G65 AMG i 2012. Da altså med en 6 liter V12 med det syke dreiemomentet på 1.000 Nm.

Vi kan bare glede oss hva de gjør ved neste veikryss.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,219FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker