Superyachtene blir mer miljøvennlig

Det snakkes mye om miljøskrittet bilparken må ta, men hva så med båtene? Mer spesifikk, hva med de digre superyachtene?


Politikere og miljøvernorganisasjoner har lagt mye press på bilindustrien de siste årene, og forlangt at både bilene, bussene og andre tunge kjøretøy må bli mer miljøvennlig. Industrien har fulgt opp, og vi ser nå en veldig omlegging av kjøretøyparken.

Vel og bra, ettersom vi alle gjerne vil puste i renere luft.

Men en industri som har gått litt under den grønne radaren
er båtindustrien.

Nå har deler av denne for lengst begynt utviklingen av
grønnere fartøy, blant annet med batteridrevne ferjer og hydrogenferjer, og det
utvikles også mer miljøvennlige trålere og fraktskip.

Men fritidsdelen av båtene hører vi ikke så mye av, og dette
har elbilengasjerte norske politikere ikke brydd seg veldig mye om.

Og det er ganske så rart.

Som vi vet finnes det fryktelig mange fritidsbåter, og bare
i Norge er det nå rundt 1 million slike. Totalt gir dette store utslipp, og ifølge
Norsk elbåtforening (ja, det finnes en slik) er det totale utslippet på 700.000
tonn CO2.

Om vi regner det om til personbiler med en et snittutslipp
på 1.400 tonn, så tilsvarer altså fritidsbåtutslippet det samme som en halv million
personbiler som bruker bensin og diesel.

Dette har norske politikere stort sett oversett, med noe hederlige unntak (MDG har blant annet foreslått å fjerne avgift på elbåter).

Og hvor miljøfokuserte nordmenn egentlig er kommer til syne
når vi ser på elbåttallene kontra elbilene.

For det finnes allerede flere båter med miljøfokus, selv om
denne industrien ikke har samme momentum som bilindustrien. Men vil du være miljøvennlig
på sjøen er det altså mulig.

Elbilene har flere fordeler både økonomiske og praktiske, og nordmenn har hamstret slike biler at dette har sendt Norge milevis foran de andre europeiske landene når det kommer til elbilandel.

Så da er det vel slik med elbåter også?

Ifølge elbåtforeningen ligger elbåtsalget internasjonalt på rundt 2 prosent, akkurat som elbilsalget, men salget av elbåter her hjemme matcher på ingen måte salget av elbilene. Grunnen er selvsagt at elbåtene ikke har de samme fordelene som elbilene, og dermed er ikke nordmenn lenger så interessert.

Akkurat som med bilene er det de større båtene som har
størst utslipp, og dronningene blant disse er de såkalte superyachtene.

Her snakker vi om båter som er 25 meter og lengre, og her
betyr størrelsen alt. Jo lengre, jo bedre.

En som designer slike er Vitruvius Yachts, som nylig har sjøsatt en ny luksuriøs yacht, «Najiba».

Her snakker vi det øvre sjiktet, og «Najiba» er en
imponerende koloss på hele 58 meter.

Som vi kan se av bildet over har den aerodynamiske linjer så
det holder, og designerne har da også fokusert på drivstofforbruk da den ble
tegnet.

Yachten ble lansert i januar, og har gjennomgått sjøtester i februar. Og nå foreligger også konkrete forbrukstall, og de er faktisk bedre enn det man trodde på forhånd.

Nå kan ingen påstå at denne er en miljødronning, men at den
slurper i seg mindre enn sine konkurrenter er helt klart.

Det viser seg nemlig at «Najiba» var overraskende lite tørst, og brukte kun 11,4 liter per nautiske mil når hastigheten var 12 knop. Det høres kanskje ikke så imponerende ut, men det er faktisk opp mot 25 prosent mindre enn hva lignende yachter bruker.

Yachten hadde en opprinnelig toppfart oppgitt til 16 knop,
men også her overrasket den. For hun klarte nemlig 17 knop, og den tredje
overraskelsen kom når de målte rekkevidde.

«Najiba» tilbakela nemlig 6.000 nautiske mil på en tank, noe som er rundt 1.000 nautiske mil mer enn byggerne opprinnelig trodde.

‒ Disse resultatene betyr at ‒ til tross for kompleksiteten
i utviklingen og byggingen ‒ har vi overgått alle forventninger med «Najiba»,
sier Roderick de Vries, teknisk direktør for verftet Fedship.

‒ Det var et ekte «wow»-øyeblikk for alle involverte å se
dette effektivitetsnivået som ble oppnådd under sjøtestene.

For å spare vekt har verftet og designerne brukt aluminium, og
designet gjør at den bryter enklere gjennom vannet ved cruise-hastighet.

Summen av dette blir altså en mer miljøvennlig superyacht
enn det som er vanlig, og milliardærene kan dermed dra på tur med litt bedre
samvittighet.

Nå er «Najiba» langt fra den første superyachten som blir
grønnere, og det kommer stadig slike med forskjellige hybridsystemer som
reduserer utslippene.

Kanskje den aller mest imponerende er «Black Pearl». Dette
er navnet på et beryktet sjørøverskip i filmserien «Pirates of the Caribbean»,
men også navnet på en meget imponerende seilbåt.

Sjekk denne dronningen da:

En superyacht med seil er selvsagt i utgangspunktet veldig
miljøvennlig, men slike store dronninger trenger også mye motorkraft når de
ikke kan bruke vindkraft og for å lade opp batteripakken. For her er det nok av
ting som drar strøm.

Her skiller den 106 meter lange «Black Pearl» seg ut.

Seilbåten har nemlig et selvladende hybridsystem som gjør at
den kan krysse de sju hav uten å bruke en dråpe med diesel, og batteripakken lades
opp når båten setter seil. Hybridsystemet benytter seg også av regenerert energi
og omdanner ting som overskuddvarme til energi, og i sum blir den en virkelig grønn
seilbåt.

Så eieren av Black Pearl kan virkelig ha god samvittighet.

Iallfall når det kommer til utslipp til seiledronningen «Black Pearl».

Men se opp for Jack Sparrow nå da!

Les mer om:

Nyheter