Subaru med mildhybrider i Europa


Subaru skal vise fram de to aller første elektrifiserte bilene som blir tilgjengelig i det europeiske markedet.

Vi skal selvsagt ikke forvente oss altfor mye når Subaru retter det elektriske blikket mot Europa, så produsenten nøyer seg med å begynne med to hybridmodeller.

Mer eksakt to mildhybrider ‒ begge med en teknologi som Subaru har kalt e-Boxer.

Dette hinter om boxermotorene til produsenten, og disse 2-liters motorene blir dermed koblet opp mot elektriske hjelpemotorer med i overkant av 10 hk.

Seneste i fjor viste Subaru fram en Forester med et mildhybridsystem basert på boxer-motorer, så det er mulig det er dette systemet de vil introdusere på europeiske modeller under Genève Motor Show 5. mars.

Så hva er en «mildhybrid» for noen?

Vel, det er ikke enkelt å holde tritt med alle benevnelsene i industrien, og det er allerede tre forskjellige bare myntet på hybridbilene.

Først er det noe som kun kalles hybrid, og dette er biler som har et batteri som lader av seg selv under for eksempel bremsing. Toyota Prius er en slik bil, og fungerer som en helt vanlig elbil i for eksempel bykjøring.

Plug-in hybrid er i prinsippet en elbil med forbrenningsmotor. Disse har batterier som må lades opp med kabel, og eksempler på slike biler er Volkswagen Passat GTE og Mitsubishi Outlander PHEV. Disse kan vanligvis kjøres på enten ren strømkraft, en kombinasjon eller kun ved hjelp av forbrenningsmotoren.

Den tredje er mildhybrider, og disse har et vesentlig mindre batteri enn de vanlige hybridene som stort sett brukes som hjelpemotorer.

Hos slike biler, som også lader av seg selv, brukes strømkraften kun i enkelte situasjoner, som for eksempel ved start/stopp og andre spesifikke situasjoner, og kan ikke kjøre lengere strekninger på bare strømkraft.

Men også små elektriske dytt hjelper på forbruket, og flere av bilprodusentene har det siste året introdusert mildhybrider i et forsøk på å nå de stadig strengere utslippskravene til EU.

Det vanker nemlig store bøter til de produsentene som overstiger disse kravene, og det er også derfor vi har sett flere modeller forsvinne fra det europeiske markedet etter at den nye testmetoden WLTP ble innført i september.

Subaru er ikke akkurat kjent for sine elektrifiserte modeller her i Europa, men har syslet med hybrider i forskjellige varianter i noen år allerede.

I fjor lanserte de både Forester og XV med e-Boxer, og helt mot slutten av fjoråret viste de også fram en helt ny plug-in hybrid som også er ventet til Europa.

Under Los Angeles Auto Show i desember viste de fram en SUV kalt Crosstrek i USA (XV i Europa) som også var plug-in hybrid. Denne modellen var også Subarus aller første hybrid da den kom i 2013, og systemet bestod av en 2,0-liters boxermotor og et 8,8 kWh batterisystem med en elektrisk rekkevidde på 27 kilometer.

Totalt skal pakken levere 137 hestekrefter, og det skal være mulig å kjøre på strøm opptil 105 km/t.

Hybridsystemet i Crosstrek er arvet fra Toyota Prius, så det bør fungere ganske så greit.

Toyota eier for øvrig 17 prosent av Subaru.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Subaru hyller Solberg

Subaru Motorsport har lakkert 2019-modellen av Subaru WRX Sti slik. (Alle foto: Subaru)

Les mer om:

Nyheter