Annonse
Hjem Nyheter Stjernesmell ‒ kun halvparten fikk toppscore

Stjernesmell ‒ kun halvparten fikk toppscore

Kun unntaksvis testes biler som ikke får 5 stjerner i Euro NCAP’s kollisjonstest, men denne gang måtte to av fire biler ta til takke med kun 4 stjerner.

Det finnes ikke et større smell enn når to stjerner kolliderer. Dette skjer ikke så veldig ofte, og astronomer har gjettet på at dette skjer en gang hvert 10.000. år i vår galakse.

En annen type stjernesmell skjer hos Euro NCAP.

Der krasjtester de nemlig nye bilmodeller, og sørger på den måte for at bilprodusentene lager stadig sikrere biler.

Det er knyttet mye prestisje rundt testene til Euro NCAP, og de aller fleste bilene blir da også belønnet med toppscoren på 5 stjerner.

Saken fortsetter under Annonsen

Til nå i 2019 har 25 biler fått 5 stjerner, mens kun 3 biler er avspist med 4 stjerner. De tre bilene fikk også 5 stjerner når de ble testet med ekstrautstyr.

Men det var før denne uka.

For nå har Euro NCAP testet ytterligere fire biler, og det med nedslående resultater.

Riktignok fikk to av bilene full pott, BMW 1-serie og BMW 3-serie.

Men de to andre sprakk, og klarte kun 4 stjerner. Den tvilsomme æren tilfaller Peugeot 208 og Jeep Cherokee.

La oss ta de som fortjener skryt først.

Minstemann hos BMW, 1-serie, er nå inne i 3. generasjon, og for første gang kommer den også med forhjulsdrift.

Den er trygg også, og beholdt statusen som 5-stjernersbil når det kommer til sikkerhet. Den imponerte med sitt automatiske nødbremsesystem, og var kun et lite whiplash unna full score også i voksen beskyttelse.

BMW 1-serie scoret følgende: 83 prosent i «voksen beskyttelse», 87 prosent i «barne-beskyttelse», 76 prosent i «myke trafikanter» og 72 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her krasjes bilen med 5 stjerner:

Også den litt større BMW 3-serie har fått nye linjer, og denne er nå inne i sin 7. generasjon.

I likhet med lillesøsteren er det en trygg bil, både for de på innsiden og utsiden.

‒ Det er godt å se at premium-merker fra Tyskland og andre steder fortsatt beholder sin høye standarder som de har satt for seg selv, og fortsetter å få 5 stjerner, sier generalsekretær Michiel van Ratingen hos Euro NCAP.

Slik scoret BMW 3-serie: 97 prosent i «voksen beskyttelse», 87 prosent i «barne-beskyttelse», 87 prosent i «myke trafikanter» og 76 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her kollisjonstestes BMW 3-serie:

Så var det de to som det ikke gikk fullt så bra for.

Nå skal det sies at Peugeot 208 så vidt glapp toppscoren, så med langt strengere testkrav i dag er den mye sikrere enn 2012-modellen som fikk 5 stjerner.

Bybilen innfridde til 5 stjerner i alle kategorien foruten myke trafikanter, men Euro NCAP er altså nådeløse og ga den et stjernetrekk.

Dette er scoren til Peugeot 208: 91 prosent i «voksen beskyttelse», 86 prosent i «barne-beskyttelse», 56 prosent i «myke trafikanter» og 71 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her smadrer Euro NCAP Peugeot 208:

Fiat er dessverre et sort får i Euro NCAP-sammenheng, og i fjor klarte faktisk Fiat Panda det kunststykket det er å bli belønnet med 0 stjerner.

Ikke nok med det, Fiat Chyrsler-eide Jeep oppnådde stusselige 1 stjerne med sin Wrangler, og dette var de to klart dårligste resultatene i 2018.

Nå gikk det heldigvis bedre med Jeep Cherokee som nå er testet, og den klarte å hanke inn 4 stjerner.

Den oppnådde en del uforutsigbare resultater under testene, men er stort sett en ganske så sikker bil ‒ iallfall målt opp mot Wrangleren i fjor.

Dette er scoren: 91 prosent i «voksen beskyttelse», 78 prosent i «barne-beskyttelse», 56 prosent i «myke trafikanter» og 69 prosent på «sikkerhetsassistenter».

Her knuser Euro NCAP Jeep Cherokee:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,953FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker