Annonse
Hjem Elbiler Solcelle-merket dro inn en halv milliard

Solcelle-merket dro inn en halv milliard

Selskapet bak solcellebilen som skal produseres i Saabs gamle lokaler har nå dratt inn over 50 millioner euro i finansieringer.

Vi har holdt et spesielt øye med Sono, for disse har som mål å komme med verdens første serieproduserte solcellebil ‒ og det er jo gøy!

Her er det altså snakk om en SEV ‒ Solar Electric Vehicle

Allerede tilbake i 2012 fikk to tyske venner en idé om en elbil drevet av solenergi, og etter en noe treg start fikk selskapet fart på seg etter to runder med såkalt crowdfundig i 2016 og 2017.

I juli 2017 kunne de endelig vise fram sin første konseptbil kalt Sono Sion, og i fjor viste de fram en oppdatert prototype.

Saken fortsetter under Annonsen

Like etter kom nyheten om at de også hadde inngått en avtale med Saab-eierne Nevs, og den kommende solcellebilen skal produsere i Trollhättan.

Ja, denne:

Målet til Sono Motors er hårete, og de ser for seg en årlig produksjon på 43.000 biler i året etter at innkjøringsperioden er over.

Men som vi har sett fra mange elbil-prosjekter som har lagt inn årene trenger man mye midler for å realisere slike planer, og Sono er intet unntak.

10 millioner om dagen

München-baserte Sono har nå kjørt en europeisk finansieringskampanje hvor målet var å dra inn 50 millioner euro, og det er åpenbart ikke bare vi som heier på dette prosjektet.

For bare i løpet av 50 hektiske dager fikk de inn 53 millioner euro, rundt regnet en halv milliard kroner. Det tikket altså inn rundt 1 million euro på kontoen hver eneste dag ‒ makan!

Sono sier at 75 prosent av midlene kommer fra de som allerede har reservert en Sion, 19 prosent fra eksisterende og nye investorer, og 6 prosent fra lån og donasjoner.

Skal i produksjon raskest mulig

Dermed har selskapet fått grønt lys til å faktisk realisere planene, som altså er å gjøre bilverden enda grønnere enn det de rene elbilene gjør.

‒ Vi hos Sono Motors ser det som vårt ansvar å leve opp til tilliten som våre støttespillere gir oss. Sammen med samfunnet vil vi fortsette på vår vei for å få Sion i produksjon så raskt som mulig, sier Laurin Hahn, administrerende direktør og medgründer av Sono Motors.

Så hva er det for en bil?

Jo, dette er biler med innebygde solcellepaneler i både dørene, taket, bak og panseret. Den er altså mer eller mindre kledd i solceller, og vi tør ikke å tenke på hva dette vil koste ved en eventuell karosseriskade.

Idéen er å utnytte flatene på best mulig måte, noe de har klart på den første modellen de har på gang.

Sion som den første modellen heter er kledd i paneler med 248 celler som kan generere 1.272 watt, og på en skikkelig solskinnsdag sørger løsningen for å fylle på med opp til 34 kilometers rekkevidde.

De to tyskerne som startet det hele har sjekket hvor langt tyskerne i snitt kjører til og fra jobben, og kommet fram til 17 kilometer. Dette er Sion altså godt innenfor, og skal i teorien kunne kjøre en hel arbeidsuke kun ved hjelp av solstrålene.

Det er miljøvennlig det.

Gedigen ladeplugg

Og det er selvsagt også mulig å plugge laderen til en kontakt og få enda mer strøm. Rekkevidden er opplyst til 255 kilometer via batteriet på 35 kWh.

Innsiden er nesten litt søt, for stort sett det eneste som er der er en liten skjerm rett foran føreren og en litt større på 10 tommer i senter av konsollen.

Vi ser en radio og noen andre knapper, og ellers er dashbordet dominert av grønn mose.

Jepp, som fot i mose.

Dette kaller de selv for breSono (breathe Sono) og er et slags aircondition-filter som fjerner 20 prosent av partiklene og har positive effekter på luften og luftfuktigheten.

En annen spesiell ting er at Sion også er litt av et kraftsenter i seg selv. Den kan altså brukes som en gedigen ladeplugg.

Og det inkluderer også det å lade opp andre elbiler.

Dette er noe de har kalt biSono, og gjør enkelt og greit bilen om til en kraftkilde. Plugg inn stikkontakten akkurat som du gjør hjemme, og voila ‒ du har strøm.

Men, for å si det forsiktig, går det ikke akkurat lynraskt.

Styrken er på 3,7 kW, så om du skal lade opp en elbil vil det ta litt tid. For de mer innvidde kan vi opplyse at det er en Type 2-plugg som gjelder her.

Her illustrert med to tidlige prototyper:

Ja, slepekrok

Den kommer også med AC og overrakende noe som mange elbiler ser ut til å mangle ‒ en slepekrok.

Jepp, den lille bilen med en elmotor på 163 hestekrefter kan faktisk slepe en henger opp til om lag 750 kilo.

Jøss!

Prisen har gått litt opp etter hvert som duoen har oppdaget hvor kostbart det egentlig er å lage en solcellebil, og den lyder nå på 25.500 euro. Det betyr en plass rundt 250.000 kroner, noe som er litt mer enn kommende små elbiler fra kjente merker.

Men esset er altså at du slipper et stort påslag på strømlinjen. Iallfall om du bor en plass hvor sola gjør litt mer enn kun titter innom en gang iblant.

Sono planlegger en produksjon av totalt 260.000 biler over en periode på åtte år, og så langt har de fått inn 13.000 reservasjoner.

Vi ønsker dem lykke til!

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,614FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker