Snart kommer dekkene som «snakker» til deg

I nær framtid kan «smarte» dekk selv gi beskjed om det er noe feil med dem, noe som åpner en helt ny verden.


La oss snakke om selvkjørende biler. Et kritisk element rundt slike biler er dekkene, for når det ikke sitter noen mennesker i bilen må det finnes andre løsninger som også kan gi varslinger om dekkene.

Mange av dagens biler kan som kjent allerede gjøre store deler av kjøreoperasjonen av seg selv, men slike avanserte førerassistenter må ikke forveksles med selvkjørende biler.

For det første er det fortsatt ikke åpnet for selvkjørende biler, og de bak rattet har fortsatt det hele og fulle ansvaret. Og for det andre er teknologien fortsatt på testnivå.

Men en ting er ganske klart ‒ vi nærmer oss med stormskritt.

Et element som man kanskje ikke tenker på, men som er svært viktig for selvkjørende biler, er altså dekkene. Bilen må kunne overvåke disse automatisk, for som vi vet er dekk svært kritisk for sikkerheten.

Problemet er at dekkene ikke er integrert i bilen som andre deler, for som kjent kan man bruke hvilket som helst dekk på bilen. Så hvordan løser man dette?

Jo, faktisk med noe mange nordmenn allerede har i sine biler, de såkalte RFID-brikkene. Disse sender radiosignaler via innebygde sendere, og kan dermed overføre informasjon. Ja, slik som bompenge-brikken mange har montert i bilen.

Det er nærmest uendelig mange bruksområder for RFID-brikkene, og de kan også løse problemet for selvkjørende biler når det kommer til dekkovervåkning.

Dekkprodusenten Michelin har sett verdien i RFID-systemer lenge, har blant annet testet dette ut på større dekk til lastebiler. Nå er det klare for en langt bredere satsing, nemlig personbiler.

På bildet under kan du se brikken montert inn i gummien.

Fra 2023 skal Michelin innføre RFID-teknologi som standard i alle nye personbildekk, og i praksis betyr dette at RFID-brikken vulkaniseres inn i gummien.

– Vi jobber målrettet sammen med bilprodusentene for å utvikle algoritmene som konverterer data fra RFID-brikken til tilpasset informasjon om dekkenes tilstand, som deretter vises til bilisten, sier Michael Ewert, en visepresident hos Michelin.

‒ RFID-teknologien gjør det mulig å identifisere hvert enkelt dekk, noe som betyr at når teknologien blir integrert som standard i personbildekkene våre, vil bilisten fremover kunne motta viktig informasjon i dashbordet om dekkene, på samme måte som de i dag får informasjon om bremselengde og temperatur, forklarer han.

Dette åpner ikke bare muligheter for bilistene, men også for de som sjekker bilen.

– I den grad bilens data kan kommunisere direkte med verkstedet, åpner våre RFID-tilkoblede dekk en helt ny verden, forklarer Anders Svensson hos Michelin Nordic.

‒ Man kan enkelt identifisere dekket, og gjennom å følge kjøremønsteret på bilen, vil man via algoritmer kunne forutsi når det er på tide å ta en kikk på dekkene. Verkstedene kan proaktivt følge mønsterdybden på kundenes dekk og forberede et dekkbytte ved neste service, eller besøk til verkstedet, sier han videre.

Rent sikkerhetsmessig er også oppkoblet dekk et steg inn i framtiden, for dataen fra RFID kan også kobles til bilenes sikkerhetssystemer som ABS-bremser og stabilitetskontroll. Dermed kan disse ta høyde for dekkenes eksakte tilstand, som om de er nye, slitte, vinterdekk eller sommerdekk.

Michelin forklarer at det konkret betyr at når systemet griper inn ved nødbremsing eller ved risiko for sladd, skjer det ut ifra dekkenes egenskaper på det spesifikke tidspunktet og dermed øke førerens kontroll over bilen. Og dette vil selvsagt også øke kontrollen for datamaskinene som styrer de førerløse bilene i framtiden, og gjør disse enda mer sikrere.

Michelin er allerede godt i gang med første runde av smarte dekk, og har bare i år levert rundt 1,5 million RFID-tilkoblede dekk til bilindustrien. Fra 2023 skal altså samtlige dekk inneholde denne brikken.

Og Michelin understreker at denne lille smarte dingsen er så kostnadseffektiv at de smarte dekkene heller ikke blir nevneverdig dyrere.

Les også:

Les mer om:

Nyheter