Slik blir framtidens Mercedes-AMG

Bilmerket bak verdens eldste bil har nå gløttet inn i spåkula, og gir oss en sniktitt på hvordan de aller mest spektakulære bilene blir.


Mercedes-Benz oppfant riktignok ikke hjulet, men de var ikke så veldig langt unna. Det var nemlig Karl Benz som en januardag i 1886 patenterte historiens første «moderne» bil, en Benz Patent Motorwagen.

Den andre som sto bak det som er dagens Mercedes, Gottlieb Daimler, utviklet rundt 100 kilometer unna sin egen automobil sammen med ingeniøren Wilhelm Maybach, og han fikk patent på sin motorwagen bare noen uker senere.

Navnet Mercedes dukket opp da selgeren Emil Jellinek skulle navngi sin racerbil laget av Daimlers selskap DMG, og han kalte den Mercedes etter datteren med samme navn. DMG registrerte dette navnet formelt i 1901.

I 1926 fusjonerte selskapene til Benz og Daimler, og dermed ble det som er dagens Mercedes-gruppe dannet. Det betyr også at dagens selskap runder 100 år i 2026, så da er det kanskje på tide å vise hva framtiden vil bringe.

De mest spektakulære bilene fra Mercedes er som kjent de som AMG har vært med på å utvikle, og Vision AMG bør gi en god pekepinn på hva som blir mulig i framtiden.

Denne visjonen er basert på AMG.EA-arkitekturen for helelektriske AMG-modeller, og har altså dannet grunnlaget for denne ekstraordinære modellen.

‒ Med Vision AMG får vi et glimt av den helelektriske framtiden til Mercedes-AMG, som allerede fra 2025 vil være en realitet, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Bygget på en egen dedikert AMG-plattform, vil også fremtidens høyytelsesmodeller imponere med heftige kjøreopplevelser, legger han til.

Mercedes-AMG forklarer at visjonen er definert av en lang akselavstand med korte overheng, kraftige skuldre, store hjul, en karakteristisk bakspoiler og stjerneformet frontlyktsignatur.

Videre sier de at Vision AMG skal være et emosjonelt uttrykk fra alle perspektiver, og at den også er ekstraordinær under det spesielle utvendige designet til den 4-dørs coupé-modellen.

‒ AMG gjenoppfinner seg selv. Slik det sikkert en gang var for våre grunnleggere, har vi hatt en fantastisk følelse av ny begynnelse her i Affalterbach, sier Philipp Schiemer, administrerende direktør i Mercedes-AMG.

‒ Kursen er satt for en elektrifisert framtid, og vi har satt listen høyt. Det er fordi kundene våre forventer noe helt spesielt av våre helelektriske biler.

AMG-gjengen har allerede lang erfaring med elektriske drivverk, både gjennom SLS AMG Electric Drive, E Performance hybridteknologi og EQ-biler som Mercedes-AMG EQE.

Nå handler det altså om å bygge en elbil helt fra grunnen av, og AMG er selvsagt dønn seriøse.

‒ Hos AMG har vi alltid stått for det ekstra krydderet av følelser, kjøreglede, kjøreegenskaper, geniale aerodynamiske funksjoner og andre innovative løsninger. Og det er det vi fortsetter å stå for med vår første elbil utviklet i sin helhet i Affalterbach. Vi utvikler alt fra bunnen av, fra den dedikerte AMG.EA-plattformen til den revolusjonerende drivverksteknologien som vil ta elektrisk ytelse til et helt nytt nivå, sier Schiemer.

Visningsbilen har et ytre design som ser relativt normalt ut i fronten, men det inntrykket tar raskt slutt. Faktisk allerede ved fronlyktene, og deretter er det meste ganske så ekstremt.  

‒ Studiens ekstreme proporsjoner skaper fascinasjon og lidenskap for ytelse - det er det AMG handler om, sier Gorden Wagener, designsjef i Mercedes-gruppen.

‒ Vision AMG viser merkets doble polaritet – samspillet mellom skjønnhet og det ekstraordinære. Samtidig understreker den elementer fra framtiden. Den sømløse flyten av vakkert formede overflater og den monolitiske skulpturen fullfører den kraftige estetikken. Resultatet er en elektrisk superbil, et stilikon som stimulerer lysten – akkurat som en luksuriøs sportsbil skal.

Visjonen ser ut til å være spikket ut av en diger aluminiumsblokk, og det blir ikke akkurat mindre spesielt at side- og bakruten er lakkert i en slags aluminiumsølv. Foran ser vi også at AMG-grillen med de vertikale stolpene er behold, selv om elbiler strengt tatt ikke trener en slik kjøling.

Teknologien følger opp det spektakulære ytre, og i tillegg til høyytelses-batteriet er elmotoren hjertet i bilen. Denne kommer fra Mercedes-selskapet Yasa, og er en såkalt Axial Flux Motor som med sitt kompakte og lette design skal levere betydelig mer kraft enn vanlige elmotorer.

De spesielle lyktene foran med tre LED-lys som minner om Mercedes’ stjernelogo skal peke vei inn i framtiden, og de to frontlyktene er visuelt forbundet via et horisontalt lysbånd over grillen. Dette lysbåndet kan vise en rekke animasjoner – alt fra en velkomstsignatur til konstant lys.

Bak har lyktene også et velkjent, men likevel nytt, design. På hver side er tre LED-ringer plassert i sylindriske rør. Også her gir små stjerner et nikk til Mercedes-merket.

Som kontrast er den uttrykksfulle bakre diffusoren dypsort.

AMG kan selvsagt ikke vise framtiden uten at de løfter teknologi og løsninger fra Mercedes-AMG Petronas F1-teamet.

Visjonen nikker over til F1-teamet med sølvfarge som inkluderer et stjernemønster over skuldrene og bakvingene, funksjonelle elementer i eksponert karbonfiber, den aerodynamiske utformingen av de 22-tommers hjulene med aerobekledning, AMG-logoen og elementer på terskler og diffusor.

Ifølge Mercedes skal Vision AMG tross en futuristisk karakter gi oss en forsmak på en funksjonell helelektrisk sportsbil i framtiden, og hvem vet ‒ kanskje dukker den opp på 100 årsdagen?

Her er bilder av den spektakulære Mercedes-AMG Vision, en ganske så annerledes elbil:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter