Hjem / Elbiler / Skal produsere elbiler på 16 fabrikker
VW-sjef Matthias Müller (t.v.) satser tungt på elektriske biler i tiden framover. (Foto: VW)
VW-sjef Matthias Müller (t.v.) satser tungt på elektriske biler i tiden framover. (Foto: VW)

Skal produsere elbiler på 16 fabrikker

Volkswagen satser knallhardt på elektrifiserte biler i årene som kommer, og har inngått tre kontrakter med batteriprodusenter på til sammen 191 milliarder kroner.

Volkswagen-gruppen sier at innen slutten av 2022 skal 16 lokaliteter produsere batteridrevne biler, mot tre i dag.

Annonse

‒ I løpet av de siste månedene har vi fokusert på «Veikart E», sier administrerende direktør Matthias Müller.

‒ Da «Veikart E» ble lansert i høst, annonserte Volkswagen planer om å bygge opp til tre millioner elbiler årlig innen 2025 og markedsføre 80 nye elektriske gruppemodeller. I år vil ytterligere ni nye biler, hvorav tre vil være rene elbiler, bli lagt til konsernets elektriske portefølje på åtte e-biler og plug-in hybrider.

Gruppen har flere elbiler på gang. Volkswagen viste fram flere nye elbiler under Genève Motor Show, deriblant Volkswagen I.D. Vizzion, Porsche Mission E og Audi e-tron.

‒ Fra 2019 vil det hver måned komme en ny elektrisk bil. Slik skal vi kunne tilby den største elektriske flåten i verden i løpet av noen år, sier Müller.

Volkswagen-gruppen har allerede signert kontrakter med tre batteriprodusenter, LG, Samsung og kinesiske Contemporary Amperex, og de har ingen planer om å produsere batteripakker selv.

Annonse

‒ Å bygge opp ekspertise og lære oss teknologien betyr ikke at vi skal gjøre dette selv. Andre kan dette bedre enn oss, sier Müller.

Skiftet fra forbrenningsmotorer til elektriske biler har kommet etter dieselgate i 2015, men sjefen mener at dieselbiler fortsatt er en del av løsningen, ikke problemet, når det kommer til klimautfordringene.

‒ Vi gjør store investeringer i morgendagens mobilitet, men uten å forsømme dagens teknologi og kjøretøy som vil fortsette å spille en viktig rolle i flere tiår framover, sier Müller.

‒ Vi legger nesten 20 milliarder euro (191 milliarder) i vår konvensjonelle kjøretøy og kjøreportefølje i 2018, med totalt over 90 milliarder euro (861 mrd. kroner) planlagt de neste fem årene.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Dette er årets mest sikre bil, Mercedes-Benz A-klasse. (Alle foto: Euro NCAP)

Nye A-klasse årets sikreste bil

Kollisjonstest-organisasjonen Euro NCAP har delt ut årets priser, og Mercedes A-klasse ble kåret til årets …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *