Annonse
Hjem Nyheter Selvkjørende bil mest sannsynlig uten skyld

Selvkjørende bil mest sannsynlig uten skyld

Den aller første dødsulykken som involverte en selvkjørende bil skjedde søndag kveld. Uber-bilen er mest sannsynlig uten skyld.

En kvinne ble påkjørt og drept da hun plutselig krysset en gate i Tempe, Arizona. Uber-bilen som kjørte på kvinnen var i selvkjørende modus, men det satt en person i førersetet som loven krever.

Politiet har begynt etterforskningen, og gått gjennom videoene fra bilen. Til San Francisco Chronicle sier politisjefen i Tempe at det mest sannsynlig var kvinnenes feil.

‒ Det er veldig klart at det hadde vært vanskelig å unngå kollisjonen uansett kjøremodus basert på hvordan hun kom ut av skyggene og rett ut i gata, sier Sylvia Moir.

‒ Tidlig i etterforskningen er det mye som tyder på at Uber ikke har skyld i denne ulykken, legger hun til.

Saken fortsetter under Annonsen

Turdelingsselskapet Uber satser hardt på selvkjørende biler, men har suspendert de selvkjørende bilene etter ulykken.

«Våre tanker går til offerets familie. Vi samarbeider fullt ut med myndighetene og deres etterforskning av ulykken», heter det i en uttalelse fra Uber.

Det ble satt fokus på selvkjørende teknologi etter at trafikkulykkene i USA har steget de siste årene, og i de aller fleste tilfellene er det førerne som ofte gjør fatale feil. Bilindustrien forsøker å stanse denne utviklingen ved å implementere teknologi som skal hjelpe førerne, slik som kollisjonsvarslere og automatisk nødbrems.

Det blir stadig flere av disse hjelpemidlene, og bilene er nå på full fart på vei til nivå 3 på den autonome skalaen. Nivå 5 betyr fullstendig selvkjørende biler uansett forhold, og biler på det nivået vil ikke trenge ratt og pedaler.

Elbilprodusenten Tesla var tidlig ute med sin autopilot, og viste fram en selvkjørende bil for flere år siden. Tesla-sjef Elon Musk har også gang på gang understreket at framtiden er selvkjørende, og sa dette under en framtidskonferanse for bare en drøy uke side:

‒ Jeg tror at selvkjørende biler vil passere alle moduser av kjøring neste år. Selvkjørende biler blir minst hundre til tohundre prosent sikrere enn en person som kjører. Vi snakker 18 måneder fram i tid, sa han.

Utfordringen rundt autonome biler er at mange rett og slett ikke liker dem, og vi har sett episoder hvor folk kaster seg ut rett foran selvkjørende biler, sparker etter dem og prøver å sabotere dem på forskjellige måter. Noen av disse er nok også ute etter forsikringspenger.

Men det meste tyder på at dødsulykken i USA kun var et uhell med fatale følger, og at Uber-bilen var uten skyld.

Den 49 år gamle kvinnen spaserte med sin sykkel søndag klokken 22, og skulle krysser fire filer der det ikke var gangoverfelt da hun ble truffet av Uber-bilen som hadde en hastighet på rundt 65 km/t. Volvo XC90 kjørte i autonom modus da kvinnen ble truffet, og hun døde senere av skadene. Politiet tror kvinnen var hjemløs.

Uber har inngått et samarbeid med Volvo om å få levert XC90 basismodeller, som Uber selv monterer selvkjørende utstyr på. Det var Uber-teknologi som var montert på SUV-modellen involvert i dødsulykken.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,391FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker