Seats flaggskip blir ladbar

Seat er i støtet, og skal nå lokke nye kunder med enladbar hybrid av sin største SUV-modell.


Det spanske merket har vært blant de aller mest suksessfulle bilprodusentene de siste årene, og cruiser fra salgsrekord til salgsrekord.

Og suksessen bare fortsetter.

I løpet av årets sju første måneder noterte de seg for et
salg på formidable 369.500 biler, og 55.200 av disse ble solgt i juli. Det er en
oppgang på 7,8 prosent i forhold til i fjor, men de hviler ikke av den grunn.

Flaggskipet til Seat er 4,73 meter lange Tarraco, den
største av de tre SUV-modellene Seat tilbyr (Arona måler 4,13 og Ateca 4,36). Denne
nylig oppdaterte modellen er som blant andre Skoda Kodiaq satt sammen på
Volkswagen-gruppens MQB-plattform, og er dermed en ganske så sikker og moderne SUV.

Faktisk er bilen i seg selv ganske så tysk. Den er riktignok
designet og utviklet hos Seat i Martorell like utenfor Barcelona, men produseres
faktisk på Volkswagens hjemmebane i Wolfsburg.

Og nå blir den enda et hakk mer moderne, for Seat kommer nå med modellen som en FR-versjon i PHEV-utgave.

Dette betyr at den blir en ladbar hybrid, og er utstyrt med
et batteri på 13 kWh som gjør at modellen bikker 50 kilometer på ren elektrisk
kraft.

Hybriden får Volkswagens 1.4-liters TSI-motor samt en 85 kW-sterk
elmotor, og total byr FR Tarraco PHEV på solide 245 hestekrefter og et
dreiemoment på 400 Nm.

Det gir en toppfart på hele 217 km/t, mens 0-100 km/t tar 7,4
sekunder. CO2-utslippet vil også falle til under 50 g/km, så den blir også bensingjerrig
så det holder.

De nye kreftene understrekes av et litt mer sportslig utseende.

Konkret får den bredere hjulbuer, FR-spesifikke 19-tommers
felger og en bakspoiler. Det blir også mulig å få den ladbare FR-versjonen med
20-tommers felger.

FR-grillen har fått Seat-logoen, mens baklysene når strekker seg fra lykt til lykt. Bak er også Tarraco skrevet med en litt mer spesiell håndskrift.

En ny gråfarge skal også signalisere at denne er litt mer
sportslig, og Seat har også gitt den nye hjelpemidler. Trailer-assistenten vil
nok mange sette pris på, likeså parkvarmeren som forhåndsvarmer motoren og
dermed også bilen raskere på kalde vinterdager.

På innsiden har de blant annet satt inn sportsseter foran, og
generelt gjort kupeen mer spenstig.

Seat Tarraco FR PHEV får premiere under Frankfurt Motor Show neste måned, og kommer på markedet i løpet av 2020.

Her kan du lese om den origanle Tarraco som nybiltester prøvde i februar.

Hybridversjon må vi altså vente litt på, men her er iallfall flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter