S6 og S7 blir spontant raske

Audi har for første gang kombinert et 48-volt elektrisk anlegg med en elektrisk kompressor, noe som skal rydde unna den beryktede turboforsinkelsen.


Mange, deriblant Porsche, har gitt opp dieselmotoren, men
Audi har ikke tenkt å la disse arbeidshestene slippe unna så lett.

Nylig lanserte de en dieselutgave av den potente SUV-modellen
SQ5, og under panseret satt det en 3.0 V6 TDI med 347 hk og 700 Nm koblet
sammen med en 48-volts mildhybrid. Det maksimale dreiemomentet er tilgjengelig
mellom 2.500 og 3.100 omdreininger per minutt (r/min).

SQ5 hadde på sin side arvet løsningene fra SQ7, og hybridløsningene
sitter også i modeller som A6, A7 og A8.

Dette er altså TDI-biler, noe som betyr turbodiesel.

Og med nye dieselversjoner av S6 og S7 tar de utviklingen nok et hakk.

Her er S6 TDI:

Også de to får V6-motor og hybridløsningen, men for første
gang kombineres den elektriske kompressoren med et 48-volt elektrisk anlegg.

Dette rydder unna den lille tregheten til turboen, som vanligvis
må har et visst turtall før den slår inn.

Den elektriske kompressoren gir krefter helt fra start, og
kan også levere gjentatte boost-ytelser under akselerasjon.

Dermed bør de to bilene skyve som aldri før, og en elektrisk
kompressor eliminerer altså alle antydninger til en turboforsinkelse.

Audi understreker dette med noen rene tall (blir litt
teknisk her):

«Responstiden er nemlig under 250 millisekunder. Maksimal
effekt i kompressoren er hele sju kilowatt, og den roterer med opptil 70.000 r/min.
Den elektriske turboladeren gir boost helt opp til 1.650 r/min.»

En eksosdrevet turbolader tar deretter over jobben, og
sørger for at dreiemomentet holder seg høyt.

«S TDI er altså en dobbelturbo, der den elektriske
turboladeren trår støttende til når det ikke er nok energi i motorens avgasser
– for eksempel ved start, akselerasjon fra lav motorbelastning, eller fra lave
turtall», forklarer Audi.

I sum skal dette altså gi en spontan gassrespons, og gir
også fordeler ved at teknologien forhindrer hyppige nedgiringer og holder
turtallet lavt.

Vi ser stadig flere biler med 48-voltssystem, noe som er et
mildhybridsystem (MHEV) som hjelper til i visse situasjoner ‒ som for eksempel
når du starter opp.

S6 og S7 er utstyrt med et lite litium-ion-batteri på 10 Ah
for lagring av energien som regenereres fartsreduksjoner. Teknologien tillater at
du seiler av gårde med elektrisk kraft i inntil 40 sekunder, og effekten ved
regenerering er på 8 kW.

Ifølge Audi skal mildhybridsystemet kunne spare opptil 0,4
liter per 100 km.

De to nye bilene er altså S-modeller, og byr også på ting
som S Sportsunderstell med demperkontroll, dynamisk firehjulsstyring og
keramiske bremser.

Og altså krefter helt fra start av.

Her er flere bilder:

Les mer om:

Nyheter