Rygge åpnet 100. lynladerstasjon

Med Porsches elbilkun måneder unna åpnet Ionity sin 100. lynladerstasjon, og det skjedde nær sagtselvfølgelig i Norge.


Rekkevidde og ladetid er to nøkkelord rundt elbiler, og nå
er det skikkelig framgang rundt ladetiden.

For det bygges stadig nye stasjoner som sørger for rask
lading, og et av selskapene som sørger for en ny infrastruktur med et nettverk
gjennom hele Vest-Europa er Ionity.

Dette nettverket støttes av Volkswagen-gruppen med Porsche
og Audi, BMW-gruppen, Daimler og Ford, og planen er 400 stasjoner som gjør det
mulig å kjøre fra Norge og ned til Sør-Europa kun ved å stoppe på slike
stasjoner.

De har nå kommet en fjerdedel på vei, for nylig ble stasjon
nummer 100 åpnet. Og det skjedde naturligvis i elbilens hovedstad, Norge.

For tidligere i uken ble en ny High Performance Charging
Point åpnet på Rygge, og denne har seks ladepunkter som byr på 350 kW via et Charging
Standard Combined-system (CCS). Den er også klargjort for ytterligere seks
ladepunkter, og kan utvides til 18 HPC-punkter.

‒ Vi er glade for å ha passert en ny milepæl for Ionity.
Rygge er et ideelt stoppested og ladeplass for de som reiser fra Oslo til
Göteborg, Malmø, København og Hamburg. Den nyeste generasjonen av ultraraske
ladestasjoner som leverer 350 kW, er for øyeblikket det siste i ladeutviklingen.
Avhengig av kapasiteten rundt bilens batteri, kan førere dra nytte av betydelig
kortere ladetider, sier Marcus Groll hos Ionity.

Selskapet har hovedkontor i München, men er også på plass med kontorer i Oslo. Målet er altså 400 stasjoner i 24 land, og det er allerede åpnet Ionity-ladere i en rekke land inkludert Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Sveits, Frankrike og Italia.

I Norge er det åpnet 10 slike stasjoner, i tillegg til at det er flere under oppføring.

Porsche er en av produsentene som støtter Ionity, og merket lanserer
snart sin første rene elbilmodell kalt Taycan. Over 20.000 kunder har allerede
betalt et depositum på bilen, som har en oppgitt rekkevidde via den urealistiske
NEDC-standarden på 500 kilometer.

Den åpner også for hurtiglading, og kan fylle opp nok energi
til å rulle 100 kilometer på rundt 4 minutter.

Porsche og BMW er også med i et annet prosjekt som
involverer lynladere, nemlig FastCharge. Sammen med Siemens, Allego og Phoenix
Contact E-Mobility utvikler de ladestasjoner som skal kunne håndtere
hastigheter helt opp mot 450 kW.

De satte opp sin første teststasjon i Tyskland i desember,
og Porsche hadde med seg en spesiallaget Porche Panamera med elektrisk drivverk
og BMW en spesialutviklet i3.

Panameraen brukte under tre minutter til å fylle nok strøm til 100 kilometer, mens i3 klarte å fylle opp til 80 prosent på 15 minutter.

Så det skjer spennende ting på ladefronten.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter