Hjem / Nyheter / Porsche hentet rekorden «hjem»
Denneer verdens raskeste serieproduserte bil rundt Nordschleife. (Foto: Porsche)
Denneer verdens raskeste serieproduserte bil rundt Nordschleife. (Foto: Porsche)

Porsche hentet rekorden «hjem»

Porsche har tatt rekorden fra Lamborghini rundt Nürburgring. Og Mercedes har også satt en ny rekord der. Se video.

Det foregår et voldsomt kappløp om å ha den raskeste bilen rundt Nürburgring Nordschleife, og rekordene faller som fluer. Bare de siste ukene er det satt to nye rekorder på verdens tøffeste racerbane.

Annonse

Den ypperste rekorden er selvsagt banerekorden på strekket som måler 20,6 kilometer (Nürburgring har flere konfigurasjoner) uansett biltype. Den rekorden tilhørte i 35 år en Rothmans Porsche 956 C, og var ansett uslåelig ettersom den nå er restriksjoner på hva slags biler som er lov på banen som faktisk er en offentlig vei.

Men Porsche har en bil som de pensjonerte fra langdistanse-VM før årets sesong kalt 919 Hybrid Evo, og den klarte kunststykket å slette formel 1-rekords på Spa-banen tidligere i år. Sebastian Vettel i Ferraris formel 1-bil tok den riktignok tilbake noen måneder senere, men 919 Hybrid Evo er altså tilnærmet like rask som en F1-bil. Altså lynrask.

Porsche har også testet den bilen rundt Nordschleife, og da på strekket som måler 20,8 kilometer. Den knuste Rothmans Porsche 956 C, og ble klokket inn på ufattelig 5:19,55 minutter, 51 sekunder raskere enn den tidligere rekorden og med en snittfart rundt «det grønne helvete» på uvirkelige 233,8 km/t.

Den neste rekorden, og kanskje den aller viktigste, er den for serieproduserte biler. Altså rekorden for biler som kan kjøpes og kjøres på vanlige veier med. Og da snakker vi altså om banen som måler 20,6 kilometer,

I 2005 klarte en Radical SR8 som første serieproduserte bil å presse seg under 7 minutter med 6:55, og samme produsent senket sin egen rekord ned til 6:48 med en Radical SR8 LM i 2009.

Annonse

Men i fjor slo Porsche tilbake, og en Porsche 911 GT2 RS fullførte en runde på 6:47,25 minutter og ble den raskeste serieproduserte bilen rundt Ringen.

Dette ville ikke Lamborghini ha noe av, så i juli i år stilte de opp med en bil med det «enkle» navnet Lamborghini Aventador LP 770-4 Superveloce Jota. Den innfridde, og ble klokket inn til 6:44,97 og ny rekord.

Porsche og fører Lars Kern var lite begeistret for at rekorden på den tyske banen havnet i italienske hender, så for et par uker siden satte de kurs for banen med en Porsche GT2 RS MR på hengeren.

‒ Vi sjekket været hele dagen, og tenkte at med slike forhold ville det være umulig. Og vi ville aldri tatt sjansen om det regnet eller om banen var bare litt fuktig, sier Frank-Steffen Walliser, sjef for Motorsport og GT-biler hos tyskerne.

Bilen ble utstyrt med nye racingdeler fra Manthey-Racing, og de satte opp bilen til å passe den krevende Nürburgring-Norschleife.

Dette er en rask bil. (Foto: Porsche)
Dette er en rask bil. (Foto: Porsche)

Men de gikk altså ikke all-in, men det spilte ingen rolle. Med tiden 6:40,3 slettet de Lambos rekord med god margin.

‒ Det var en veldig morsom dag, sier Kern.

‒ Balansen i bilen var svært bra med den nye pakken, men jeg tok ingen sjanser bare for å være rask og sette rekord. Og da det begynte å bli mørkt hadde jeg kun en sjanse, men det holdt.

Her er rekordrunden:

Den fins en rekke varianter av 911, men den sterkeste og raskeste er altså GT2 RS-varianten. Den nye kom i fjor, har 700 hestekrefter, et dreiemoment på 750 Nm, veier 1.470 kilo og gjør 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Toppfart? 340 km/t.

Også Porsches tyske rivaler Mercedes har stukket innom Nordschleife den siste uka. De tok med seg den imponerende Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+, og jaktet på rekorden for serieproduserte 4-seters biler.

Dette er en imponerende bil. (Foto: Mercedes-Benz)
Dette er en imponerende bil. (Foto: Mercedes-Benz)

Med 639 hestekrefter under panseret og skodd med Michelin Pilot Sport Cup2 var det bare å kaste seg ut i det, og den innfridde.

Den ble klokket inn på 7:25,41, og er nå ifølge Mercedes verdens raskeste serieproduserte 4-seter rundt Nordschleife.

Her er den imponerende runden:

Til slutt er det verd å merke seg at ikke alle bilprodusentene tester sine biler rundt Nordschleife. Koenigsegg har til tross for en drøss med oppfordringer og et mislykket forsøk for noe år siden med en tidligere modell fortsatt ikke luftet det som faktisk er verdens raskeste bil rundt Ringen.

Vi snakker om Agera RS, bilen som har satt fem verdensrekorder. Les mer om de rekordene i en av lenkene under.

Heller ikke lynraske Bugatti Chiron har registrert noen tid rundt Nordschleife.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *