Opels elbil var ikke død


Som en fugl Føniks gjør nå Opel Ampera-e comeback, og importøren lover relativt kort ventetid.

Opels Ampera-e er historien om hvor galt ting kan gå ‒ og det med en elbil som var ledende i sin klasse.

Bakgrunnen for at det gikk så galt for Ampera-e finner vi på Opels eierside.

Det tyske merket var nemlig eid av General Motors (GM), og amerikanerne ville slå to fluer i en smekk da de skulle utvikle en ny elbil.

De ville nemlig dekke både det amerikanske og europeiske markedet, og noen sjefer fant ut at den enkleste og beste måten å gjøre det på var å lage to forskjellige ‒ men akk så like ‒ elbiler.

De bygde dermed Chevrolet Bolt og Opel Ampera-e. Bolt skulle selges i USA, mens Ampera-e skulle erobre Europa. Slik skulle de kuppe store deler av elbil-markedet.

Bilene i seg selv var nesten identiske, og kun noen små kosmetiske forskjeller skilte tvillingene. Så dette var en ren merkenavn-strategi.

Men i 2017 skjedde det noe som kullseilte planene.

GM solgte den europeiske delen av Opel ‒ et foretak som gikk med to milliarder kroner i underskudd i 2016. Den franske PSA-gruppen (Peugeot, Citroën og DS) bladde opp 21 milliarder kroner, og med et pennestrøk skiftet Opel Ampera-e eier.

Det fikk store konsekvenser for de som hadde bestilt seg en Ampera-e.

Prisen føk i været, og verre ‒ GM var lite villige til å produsere Ampera-e for en konkurrent. De ville heller fokusere på sin egen Bolt.

Så man kan gjerne si at de boltet igjen døra for Ampera-e.

Norske elbil-kunder er av den veldige tålmodige sorten, og noen har da også fått levert sin nye Ampera-e det siste året. Men det har på en måte vært de siste dødskrampene før bilen satte kurs for de evige jaktmarkedene.

Vel, det trodde vi iallfall.

For nå viser det seg at Ampera-e slett ikke er ligger på dødsleiet, men lever i beste velgående.

Faktisk er den nå så sprek at den kan hjelpe til i en stadig økende norsk elbil-kø.

‒ Vi er svært tilfreds med å kunne gjenåpne salget av Opel Ampera-e, og selvsagt over å kunne levere biler allerede i år, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen AS, Johnny Danielsen.

Den nye importøren av Opel girer altså om, og sier at de aller siste på dagens venteliste vil få bilene sine innen sommeren er over.

Bertel O. Steen har også fått med seg de enorme ventelistene enkelte av de nye elbilmodellene har generert, og kunder risikerer å måtte vente flere år på sin nye bil ‒ slik det også har vært med Ampera-e.

Det er ganske så håpløst, og Opel akter ikke å trampe i den fella nok en gang.

‒ Bilene er fordelt til forhandlerne våre, og Opel vil ikke selge biler som ikke er bekreftet for produksjon, så kundene kan være trygge på at disse bilene blir levert, sier Danielsen.

Importøren sier at mellom 1.500 og 2.000 Ampera-e er klar for levering i 2019, og at de første blir levert i september.

Samtlige biler som blir levert til Norge kommer med alt tilgjengelig utstyr, og det vil heller ikke være noe pristillegg for de ulike lakktypene.

Opprinnelig var startprisen på Ampera-e 289.900 kroner, men etter at PSA overtok merket økte denne til 349.000 kroner.

Nå er prisen satt til 399.900 kroner, noe som for eksempel er drøyt 21.000 kroner mer enn Kia e-Niro. Men den bilen er ikke lenger mulig å reservere grunnet en altfor drøy venteliste og ventetid.

Mange er uansett glade for å se Ampera-e tilbake for fullt, for den har vært savnet.

Nå skal den fly igjen, akkurat som fugl Føniks en gang gjorde.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Opel nevner ikke Ampera-e

Alt tyder på at Opel Ampera-e er et tilbakelagt kapitel. (Foto: Opel)

Les mer om:

Elbiler Nyheter