Nye Hyundai i20 er virkelig ny

Nytt «sensuelt» design skal lokke kundene til en splitter ny Hyundai i20.


Vi kan slå fast at Hyundai virkelig bryr seg om den kompakte
i20. Modellen er kun 12 år gammel, men har likevel gått gjennom flere
fornyelser.

2. generasjonen kom i 2014, og i 2018 ble den oppgradert slik
at den skal følge med i tiden.

Nå er det klart for 3. generasjonen av Hyundais nest minste
modell på fire meter, og denne gang blir den virkelig helt ny.

Det ser man allerede på det ytre.

Hyundai sier selv at de har gitt i20 «Sensuous Sportiness»-linjer
med et såkalt dynamisk design, hvor de sensuelle og sportslige linjene skal forføre
kundene.

Designet er, fortatt ifølge den sørkoreanske produsenten, preget
av harmonien mellom fire grunnleggende elementer ‒ proporsjon, arkitektur,
styling og teknologi.

Dette skal igjen skape en emosjonell verdi, og gi Hyundais biler
et utpreget nytt utseende.

Resultatet er dette:

Sett på skrå forfra ser den unektelig bra ut, og Hyundai har
gjort den mer sportslig ved å senke taket med 24 mm, strekke ut bredden med 30
mm og dra ut lengden med 5 mm.

Den har også fått nye støtfangere både foran og bak, en ny grill
og lykter som forbinder fronten og baken når bilen sees fra siden.

Bak har den fått disse moderne lysene som strekker seg over
hele bagasjelokket, mens den ene illustrasjonen vi har fått av innsiden
avslører at også i20 blir en moderne bil med en sentrert berøringsskjerm på
10,25 tommer.

Hyundai sier selv at de sensuelle linjene fra utsiden og
strekker seg inn til dashbordet, og 3. generasjon i20 får også LED-omgivelseslys
på innsiden.

Både en større akselavstand og total lengde vil selvsagt gi
bedre plass på innsiden, og bagasjerommet høster også frukter av dette. Det
øker med 25 liter, og er nå på totalt 351 liter. Ikke ille for en så liten bil.

Hyundai med sine elektriske biler har utviklet mange
teknologiske løsninger de siste årene, og i20 får blant annet trådløst Apple
CarPlay og Android Auto ‒ ting som tidligere kun var forbeholdt de dyreste
bilene på markedet.

Og ja, det inkluderer trådløs lading av mobilen ‒ juhuuu.

Den er også nett-tilkoblet, og kan dermed bruke nettbaserte
løsninger for eksempel via apper.

Dette er altså en liten og kompakt bil, men den imponerer
også med sikkerhetsutstyr så det holder.

Den kommer med en rekke førerassistenter tidligere
forbeholdt langt dyrere biler, som for eksempel filassistent, intelligent fartsholder,
blindsonevarsler, følge- og kollisjonsvarsler, fjernlysvarsler og
parkeringsassistent.

Nye i20 kommer med flere motoralternativer, men hva som eventuelt
finner veien til Norge er ikke kjent. Men en av nyhetene under panseret er et
mildhybridsystem kombinert med en 1-liters GDi på enten 99- eller 118 hk.

Med all denne infoen skulle man tro at nye i20 faktisk har
hatt premiere, men det skjer ikke før under Genève Motor Show i mars.

Men Hyundai er åpenbart så stolt av det de har fått til at
de ikke klarte å vente, og det skjønner vi godt.

Her er bildene av 3. generasjon Hyundai i20:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter