Hjem / Nyheter / Ny toppløs superbil fra McLaren
Dette er fronten av en ny modell fra McLaren. (Alle foto: McLaren)
Dette er fronten av en ny modell fra McLaren. (Alle foto: McLaren)

Ny toppløs superbil fra McLaren

McLaren jobber nesten like raskt som det bilene deres er, og avduket nylig hyperbilen Speedtail. Nå frister de oss med en toppløs villstyring.

Å holde tritt med alle nye modeller som kommer dundrende ut av McLaren-fabrikken i England er jaggu ikke enkelt. For ikke nok med at de er involvert i formel 1, noe som krever sin mann, og annen motorsport, de pøser på med nye modeller og modellvarianter som kan ta pusten fra de fleste.

Annonse

Mange av de nye bilene er spesialutgaver av nåværende modeller, og disse kommer fra McLaren Special Operations (MSO). Og derfor blir det hele nesten komplett uoversiktelig.

Sjekk bare hva de har presentert kun i år, og vi lister dem opp i kronologisk rekkefølge: 570 Spider og 570S, 10 570S coupé fra MSO, en MSO 720S, en Senna GTR Concept, nok en MSO 720S, MSO 570GT, MSO 570S Spider Canada, 570S Spider Design Editions, 570GT MSO Cabbeen Collection, MSO 675LT, 600LT, Senna 001 (første bil), ytterligere nye MSO 720S, MSO 600LT «Stealth», Speedtail og en MSO 720S «Stealth» tidligere denne uka.

Av disse er altså det kun to helt nye modeller, 600LT og Speedtail. Sistnevnte stjeler helt klart overskriftene, for dette er McLarens aller første hyper-GT i Ultimates-serien. Det er en 3-seters formel-lignende sak med 1.050 hestekrefter og en vekt på 1.430 kilo, som går fra 0 til 300 km/t på lynraske 12,8 sekunder.

Dette blir den første bilen i planen McLaren kaller for «Track-25», som innebærer 18 nye modeller de kommende sju årene. Innen da skal alle nye biler signert McLaren være hybrider, og summen de legger i potten er godt over 10 milliarder kroner. Så de er virkelig seriøse.

Nummer to i rekken gir nå McLaren oss en ørliten sniktitt på. Dette er den blå fronten på den nye modellen.

Annonse

McLaren sier ikke noe mer enn at dette er en superbil som de skal vise fram 8. desember, men sier at de er klar «for å løfte taket ved å avduke modell nummer to».

Så det er ganske så klart at vi snakker om en Spider-variant her, og nærmere bestemt en 720S Spider.

Her har vi lyst opp bildet litt, og nå ser vi enda bedre hva dette er for noe.

Den originale 720S kom i fjor, og har fått navnet sitt etter antall hestekrefter som lurer i den 4,0-liters store V8-motoren. Bilen er selvsagt ikke i nærheten av hyperbilen Speedtail, men er blant de mest potente supersportsbilene med 0 til 200 km/t på habile 7,8 sekunder. Å, 0-100 km/t? Det går på 2,8 sekunder.

Den bremser godt også, noe en slik bil absolutt trenger å gjøre. Fra 200 km/t til stopp bruker den 117 meter og 4,6 sekunder. Det sørger blant annet et nytt oppheng, aktivt chassis og understell for. Og selvsagt noen gedigne skiver og dekk. Fra 100 km/t til 0 går det 2,8 sekunder og 29,7 meter (ja, de har målt centimeter).

Den originale 720S veier kun 1.283 kilo, men Spider-versjonen vil helt sikkert få litt ekstra vekt grunnet ekstra stivhet ettersom taket er borte. Men det får vi altså vite mer om i neste måned.

Her er 720S Stealth som ble vist fram for to dager siden:

720S hører hjemme i den midterste Super-serien til McLaren, mens den siste og minste av de tre klassene produsenten opererer i er Sports-serien.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *