Ny kabriolet-dronning

Aston Martin må ha glant på superbilen DBS Superleggera og tenkt; «hvorfor ikke kutte av taket på den?» Se bildene.


Om du svømmer i cash og har lyst på en Aston Martin, har
valget vært ganske så enkelt ‒ en DBS Superleggera.

Flaggskipet kom i fjor, og er noe så uvanlig som et vakkert udyr. Jepp.

Under de forførende linjene finner vi en 5,2-liters V12 med
twinturbo med 725 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm mellom 1800-5000
r/min, noe som sender den opp til 100 km/t på 3,4 sekunder. 3 og 4 er også
stikkordene når det kommer til toppfart, som lyder på formidable 340 km/t.

Valget har altså vært enkelt ‒ til nå.

For noen hos Aston Martin har stirret lenge og vel på
modellen, og funnet ut at den også passer som en Volante. Og de innvidde vet
hva det betyr.

Volante er nemlig Aston Martins kabrioletmodeller. Den første
kom så langt tilbake som i 1965, da med det lite elegante navnet Short Chassis
Volante. Den gang var det ikke akkurat en masseproduksjon, så de nøyde seg med
37 eksemplarer i løpet av to år.

Bilen er var slags kabrioletutgave av DB5 ‒ med noen
designelementer fra DB6.

I 1966 tok de det hele et skritt videre, og kom med en
modell de kun kalte Volante. Denne var basert på DB6, og ble produsert i fem
år.

Siden den gang har det dukket opp Volante-versjoner nå og
da, senest med DB11 Volante i 2017.

Men nå er det altså en ny dronning blant de toppløse
modellene, DBS Superleggera Volante.

En vakker sådan:

Det er også en lynrask en. Faktisk den raskeste kabrioleten
Aston Martin har laget.

Noe som ikke er overraskende, for under panseret finner vi den
samme V12’eren som sitter i søsteren med tak.

Vekten går naturligvis litt opp ettersom bilen må
forsterkes, men Volante flytter på seg den og.

Sprinten går ifølge Aston Martin på 3,6 sekunder, mens 0-160
km/t (0-100 mph) klokkes inn på 6,7 sekunder. Toppfarten, og da tar vi for gitt
er målt med taket slått opp, er som søsteren på 340 km/t.

Når det gjelder taket, så åpnes det på 14 sekunder, og bilen
bruker 16 sekunder på å lukke det. Og ifølge produsenten tåler mekanismen
100.000 sykluser, så du skal virkelig bo en plass været skifter lynraskt om du
skal slite ut takåpneren til DBS Superleggera Volante.

Og med toppen slått ned får du mer enn bare vind i håret.

Du kommer nemlig enda nærmere den vakreste lyden du kan
tenke deg.

‒ Det er ingenting på jorden som kan sammenlignes med et brøl
fra en Aston Martin V12, og jeg tror at DBS Superleggera Volante gir en av de
største sensoriske opplevelsene i bilindustrien, slår sjefen Andy Palmer fast.

Vi tror han mer enn gjerne, og det er også vanskelig å være
uenig i det neste utsagnet til Aston-lederen.

‒ Enestående ytelse i en uimotståelig form, DBS Superleggera
har med rette vunnet hjerte og sinn hos super GT-elskere verden over.

‒ Nå tar Volante tar dette konseptet til neste nivået.

Leveringen starter allerede i 3. kvartal, og prisen er satt
til 2,73 millioner kroner i England.

Og da er vi endelig kommet til det viktigste, nemlig bildene.

Her er den nye dronningen av kabriolet-modellene:

Les mer om:

Nyheter