Ny gatelovlig racer fra Vuhl


Motorsporten gjennomførte i helga sin «mesternes mester», og Vuhl benyttet anledningen til å avduke sin oppgraderte gatelovlige bil kalt 05RR.

Om du følger veldig godt med på motorsport og i tillegg har et skarpt minne, husker du kanskje finalen i Race of Champions i fjor.

Dit hadde nemlig vår egen Petter Solberg tatt seg, og møtte den tidligere formel 1-føreren David Coulthard i en finale som ble kjørt best av tre omganger.

Der ble briten for sterk, og sikret seg seieren da han slo nordmannen i en spektakulær Vuhl 05. Se video av den finalen litt lenger ned.

I helga ble altså årets utgave av Race of Champions (ROC) gjennomført, men denne gang var ikke Solberg å finne på startstreken.

Den meksikanske rallyføreren Benito Guerra tok seieren på hjemmebane i Mexico City søndag, mens Solbergs svenske lagkamerat fra rallycross, Johan Kristoffersson, sørget for skandinavisk jubel sammen med danske Tom Kristensen da de tok lagseieren lørdag.

Vuhl har levert biler til ROC i tre år, og i helga presenterte de altså en oppgradert versjon av 05RR.

Disse bilene ser altså ut som rendyrket racerbiler, men det er faktisk en gatelovlig lettvekter som har en vanvittig kraft/vekt-ratio. Det er altså mulig å få vanlig skilt på bilene fra Vuhl.

Kraft i seg selv hjelper ikke så mye, og selv en gammel Corolla ville hatt små problemer med å legge en stridsvogn med flere tusen hestekrefter bak seg. Med det er altså kombinasjonen kraft og vekt som spiller en viktig rolle om det så skal raskt unna.

Vuhl, som er en forkortelse av «Vehicles of Ultra High-performance and Lightweight», var en av de letteste bilene noensinne da den kom i 2014, og 2019-utgaven har slanket seg enda mer.

De har barbert 65 kilo av vekta og trimmet motoren med nye 120 hestekrefter, slik at den totale pakken har nå en maksimal tørrvekt på 660 kilo og drøye 400 hestekrefter. Det gir en ganske så utrolig kraft-til-vekt-ratio på over 600 hk per tonn, over 200 mer enn den gamle.

Dette resulterer blant annet i 0-100 km/t på 2,8 sekunder.

De har også oppdatert andre mekaniske ting og systemer, samt at de har justert tyngdepunktet ned 50 mm, så denne skal også forsvinner rundt svingene i svimlende hastigheter.

‒ VUHL 05RR er her, sier Iker Echeverria, teknisk leder hos produsenten.

‒ Mer spennende, engasjerende og raskere enn noen gang før, er denne bilen en ekte milepæl i selskapets utvikling. Vi har lyttet til tilbakemeldingene, lært litt mer og i det stille utviklet produktet i flere år. Resultatet er virkelig bemerkelsesverdig, en bil som ikke holder tilbake for noe og er forbedret på nesten alle områder.

Vuhl sier at de er på plass med forhandlere over hele Europa, men du må ta høyde for å importere den inn til landet om du ønsker en kabriolet som er designet for å fyke rundt racerbanen.

Prisen sier de ingenting om, men den ligger nok en plass rundt millionen.

Produsenten hører hjemme i Mexico, så det passet ganske så godt å vise den nye bilen fram under årets ROC.

Årets utgave som ble kjørt på Autódromo Hermanos Rodríguez F1-banen ble altså vunnet av Guarra, som slo Le Mans-vinner Loic Duval i finalen. Både Kristoffersson og Kristensen ble slått ut i kvartfinalen, det samme gjorde Michel Schumachers sønn Mick.

Lørdag vant altså det skandinaviske paret nasjonscupen, og slo da Tyskland med tidligere formel 1-mester Sebastian Vettel og Schumacher jr. i finalen.

Den neste i arverekken til Solberg var også i aksjon i helga.

Petter Solbergs sønn er en av de første som har sikret seg den nye Polo GTI R5, en ferdig spekket rallybil som Volkswagen tilbyr private team.

Denne bilen debuterte i romjula, og da var den rattet av Johan Kristoffersson med norske Stig Rune Skjærmoen i kartlesersetet.

Duoen var helt suveren i Romjulsrallyet, og vant med over minuttet.

Solberg, Kristoffersson og Volkswagen, høres det kjent ut?

Oliver Solberg fikk prøvd bilen pappa Petter har vært med og testet under utviklingen i Alūksne Rally, den første runden av det estlandske og latviske mesterskapet.

Oliver Solberg vant på første forsøk i en Volkswagen Polo GTI R5. (Foto: VW) Oliver Solberg vant på første forsøk i en Volkswagen Polo GTI R5. (Foto: VW)

17-åringen var ikke snauere enn at han vant halvparten av fartsprøvene med britiske Johnston Aaron som kartleser, og de to vant til slutt rallyet med 16 sekunder.

Vi lovet et klipp fra 2018-finalen, så her kan du se Petter Solberg ratte en Vuhl mot David Coulthard under den avgjørende finale-omgangen:

https://youtu.be/B2j8VlpCbSI

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter