Annonse
Hjem Nyheter Ny ABS-generasjon bremser bilene raskere

Ny ABS-generasjon bremser bilene raskere

Continental sier at de har utviklet en ny generasjon ABS-bremser som blant annet fungerer bedre på snø og is.

Hva er ABS-bremser, spør du kanskje?

Jo, det er en teknologi som gjør at hjulene ikke låser seg når du banker bremsepedalen i bunn. Altså blokkeringsfrie bremser, og du kjenner at bilen rister når du bremser hardt. Det er altså ABS som slår inn, og gjør at hjulene fortsatt ruller ved full brems. Om hjulene låses risikerer man å miste kontrollen over bilen, som vil fortsette rett fram i den retningen den hadde ved oppbremsing.

ABS sørger altså for å ha optimalt bremsekraft uten at hjulene låses, og i nødsituasjoner får man utnyttet dekkets gripeevne på en optimal måte noe som fører til en kortere bremsedistanse. Men det gir også føreren muligheten til å styre under bremsing, noe som også er viktig i en nødbremssituasjon.

Det er faktisk ikke så veldig lenge siden at ABS ble standard på alle bilene, men de aller fleste som ruller på norske veier i dag er utstyrt med denne teknologien.

Saken fortsetter under Annonsen

Og den er skreddersydd for norske vinterveier. ABS hindrer nemlig at hjulene låser seg på glatt underlag, og man mister ikke like lett kontrollen ved hard bremsing.

Ifølge Continental (ja, dekkprodusenten) har dagens biler ABS2, altså 2. generasjon av blokkeringsfrie bremser. De har nå utviklet ABS3, altså neste generasjon. Den skal reagere raskere og smartere på forandringer i veigrepet.

Systemet er i utgangspunktet utfordrende å kontrollere, ettersom reaksjonen må skje umiddelbar under vekslende underlag. Continental sier at ABS3 kan aktivere bremsene raskere og mer presist enn den foregående generasjonen, og tilpasser seg enda bedre et stadig skiftende føreforhold.

I Norge er dette spesielt viktig på vinteren, og biler på snø og is vil i teorien være mer manøvrerbar selv ved full bremsing. I tillegg vil dekkenes maksimale bremsekraft også vil være tilgjengelig på et slikt utfordrende underlag.

De viser til et eksempel på en vei som er bar og tørr på den ene siden og snø på den andre. Da må ABS-systemet yte veldig forskjellig bremsekraft på de ulike hjulene for å sikre maksimal bremsekraft, men samtidig ta hensyn til bilens stabilitet.

‒ For å sikre maksimal bremse- og manøvreringsevne til enhver tid og under skiftende forhold, tar ABS3-systemet hensyn til slike ting enda raskere og mer effektivt, sier sjef for kjøretøydynamikk hos Continental, Felix Bietenbeck.

Et annet eksempel er hvor veien går fra å være tørr til å bli glatt. Dermed vil friksjonen endre seg og grensen for når hjulene låses blir dramatisk forskjellig.

‒ Selv når dette skjer brått kan ABS3 håndtere det mer effektivt enn ABS2 – takket være den dynamiske responsen og den adaptive kontroller-strukturen, hevder Bietenbeck.

Han påpeker også at systemet er bedre egnet til å tilpasse seg dekkvalget automatisk.

‒ For eksempel vil førere som har dekk optimalisert for lavere rullemotstand vil ABS3 respondere på denne endringer og bedre bremseeffekten, sier han.

Blokkeringsfrie bremser har blitt utviklet helt siden 1920-tallet, men først i 1971 kom ABS-bremsene som kan sammenlignes med de bilene har i dag. Først ute var Chrysler med et system kalt «Sure Brake», deretter Ford med «Sure-track».

Det første «anti-lock braking system», kjent som ABS, kom da Mercedes introduserte systemet i W116 -modellen ‒ den aller første S-klassen.

I dag har til og med motorsyklene ABS-bremser.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,391FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker