Nissefar har oppgradert sleden

Som vi vet gjør julenissen seg klar for en hektisk kveld, og i år hevder Bentley hardnakket at han har byttet ut Rudolf og gjengen med denne eksklusive pakkeflytteren.


I dag vet vi det meste, også hvor travelt nissefar selv har det når han skal ut og levere gaver. Det engelske selskapet hpi regnet for noen år siden ut den totale lengden julenissen må tilbakelegge, og det er ikke mindre enn 342 millioner kilometer.

Vekten på pakkene, i tillegg til de respektable kiloene nissefar selv drar på? Jo, 279 millioner kilo med pakker.

Både reiselengden og vekten sliter selvsagt voldsomt både på nissefar selv, reinsdyrene og sleden.

Så hva med å pensjonere Rudolf med den røde nesen og sleden, og kanskje oppgradere til en Bentley? For ja, de har nemlig klar et flak som kan ta over jobben.

Og nettopp det har julenissen også gjort, hevder Bentley.

Bilen har passende nok fått navnet «Reindeer Eight», noe som ikke er helt tilfeldig. Vi finner nemlig Rudolf fremst på panseret, mens bilen selv erstatter de åtte andre reinsdyrene som normalt blir ledet av Rudolf.

Sjekk ut denne flotte detaljen:

Bentley har altså fått seg en skjeggete kunde kledd i rødt, og han kan visstnok ikke vente med å sette seg inn i bilen.

‒ Hu-Hei, hvor det skal gå! slår han fast.

‒ Og i tillegg er det bedre plass til mine gode hjelpere der bak. Jeg ser fram til å klokke inn 66 millioner kilometer innen året er omme, sier han.

Det har åpenbart ikke vært altfor mange snille barn ettersom han planlegger færre besøk, men vi får håpe han ombestemmer seg.

Bentley har selvsagt kun laget en utgave av «Reindeer Eight», som i utgangspunktet et en Flying Spur V8 kledd i en dyp rødfarge Bentley har kalt Cricket Bauble. Dette er en ny skyggevariant av kundefargen kalt Cricket Ball, en av 62 farger tilgjengelig i merkets Extended Range.

Foran på panseret har altså Flying Spur-maskoten måtte vike for et tredimensjonalt reinsdyr i gull, og på sidene er V8-merkene erstattet av et spesielt «Reindeer Eight»-merke ‒ en drivlinje som jo denne spesielle kunden er mer kjent med.

En talsperson for selskapet vil ikke kommentere spekulasjoner om at Rudolf har levert en klage til sin fagforening, Stille natt.

Etter lederreinen finner man langt mer vanlig krom og en panserstripe trimmet i gull, og på siden finner vi flotte håndmalte detaljer nesten som på hjemmestrikkede norske julegensere.

For å understreke hastigheten og ytelsen som kreves for å dekke den utrolige distansen nissen må tilbakelegge, er det også satt inn karbondeler og linjer som skal vise at denne nærmest må fly av gårde.

Det hjelper selvsagt på helhetsuttrykket at felgene, 22-tommere, er gylne og med diamantfinish, som visstnok skal representerer topper av snø. Og selvsagt er det helårsdekk som gjelder, for hjemme på Nordpolen kan den være ganske så isete og glatt på denne tiden. Og nissen bør helst ikke sette seg fast.

Også på innsiden bør den runde og vennlige kunden føle seg hjemme, for her ser det usedvanlig trivelig ut. Her har Mulliner-avdelingen virkelig gått seriøst til verk, og bilen er full av luksuriøse materialer.

Kunden har også spesifisert et monotont Cricket Bauble-interiør med personlig broderi i gull og håndsøm, inkludert navnet sydd i supermykt og oppvarmet førersetet og selvsagt navnet til sjefen i passasjersetet, ja, fru Niisse. Begge to kan selvsagt sette på massasje når kroppen blir litt vel stiv etter all jobbingen.

Om du ser nøye på bildet under ser da også en velkjent «norsk» motiv over hanskerommet, slik at paret skal føle seg hjemme.

Bentley hevder at de også har fått litt hjelp av alvene til den møysommelige jobben det er å sy alle de eksklusive sømmene, og Bentley rapporterer at det tok 18 timer for en alv å fullføre de 11.100 håndsydde sømmene i hele kabinen. Det gikk ikke mindre enn 115 meter med spesiell tråd til dette.

Nissens modernisering inkluderer også Bentleys spesielle Rotating Display-funksjon i «Reindeer Eight». Når han trykker på startknappen etter nok en vellykket avlevering, snur finérdelen midt på dashbordet seg og avslører en 12,3-tommers berøringsskjerm med flere menyer.

Og her bør alle holde pusten. For en «Snill eller slem»-liste er også integrert i navigasjonssystemet, og det er kanskje svaret på at han «kun» gjør seg klar for 66 millioner kilometer i år?

Den andre siden av skjermen avslører tre elegante analoge urskiver som viser utetemperatur, et kompass, for han må jo finne veien hjem igjen, og et kronometer.

Til slutt byr den tredje siden på den sømløse Grand Black-delen seg til motivet av Nordpolens flotte vintermotiv.

Vi regner med at nissefar selv er fornøyd med oppgraderingen og rekker innom alle de snille barna med sin nye vidunderslede, og med det ønsker vi alle dere en riktig så god jul!

Ho-ho.

Les også:

Les mer om:

Nyheter