Nedgangen fortsetter for Audi


Audi håper tre nye elbil-modeller skal snu salgstrenden, for tyskerne sliter fortsatt med nedgang.

Det var ingen overraskelse at det ble innført en ny testmetode i Europa 1. september i fjor. Allerede året før, september 2017, ble WLTP innført for alle nye modeller i EU og EØS, mens dette ble utvidet til å gjelde alle nye biler i fjor.

Bilprodusentene hadde med andre ord god tid å forberede seg, og de fleste store merkene hadde da også full kontroll da vi gikk inn i høstmørket.

Men det er som kjent ingen regel uten unntak, og det ordtaket ble holdt intakt av Audi.

Merket i den gedigne Volkswagen-gruppen gikk dermed på en smell, og ble tvunget til å trekke biler tilbake i påvente av godkjennelse.

Dette igjen førte til ganske så mange færre biler på det europeiske markedet, noe som igjen førte til sviktende salg.

Totalt endte Audi-salget på 1.812.500 biler i 2018, noe som var en nedgang på -3,5 prosent.

Men nå har de vel fått hodet over vannet?

Nei, tallene fra januar er klare, og viser at nedgangen også fortsetter inn i 2019.

Audi AG leverte 144.650 kjøretøy i forrige måned, og dette er ned -3 prosent i forhold til salget for ett år siden.

‒ 2019 kommer også til å bli dominert av skiftet over til WLTP-syklusen, sier lederen av marked- og salgsdivisjonen hos Audi AG, Martin Sander.

Og nå er håpet at nye modeller skal snu trenden.

‒ Hos Audi vil temaet elektrifisering være spesielt viktig. Vi introduserer tre helelektriske modeller og utvider vår plug-in hybrid-portefølje. I tillegg til Audi e-tron, inkluderer planene de helelektriske modellene e-tron Sportback og Q2 L e-tron for det kinesiske markedet. Selskapet vil avduke nye plug-in hybrid-modeller under Genève Motor Show i mars, legger han til.

Men alt er ikke bekmørkt sett ut fra et salgsperspektiv.

For mens det totale salget endte ned -3 prosent, fikk de også oppsving i to markeder ‒ inkludert det aller viktigste.

Det er som kjent blitt Kina, hvor de solgte 64.000 biler i januar. Altså nærmere halvparten av samtlige biler, og til sammenligning ble det levert 55.300 Audier i Europa i januar (ned -8,5 prosent).

Oppgangen i Kina var på solide 5,1 prosent, og etterspørselen for A3 økte med hele 20,4 prosent og A4 L med 21,3 prosent. Det ble levert 8.748 A3 og 16.668 A4 L til kinesiske kunder i januar.

Et annet viktig marked er Tyskland, og også der fikk Audi et oppsving. De endte med å levere 23.359 biler i hjemlandet, opp 1,5 prosent sammenlignet med januar 2018.

I Norge ble det kun registrert 161 Audi-modeller i januar, noe som var en nedgang på solide -39 prosent. Men her hjemme vil garantert en elbil farge de blodrøde tallene svart utover året.

For allerede nå har flere tusen nordmenn reservert den nye e-tron, så da gjelder det bare for Audi å få de godkjent…

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Audi e-tron GT «vant» Super Bowl

Audi fikk suksess med en ny reklame om den kommende e-tron GT. (Foto: Audi)

Les mer om:

Nyheter