- Annonse -
HjemElbilerNå krymper temperaturen ‒ og rekkevidden

Nå krymper temperaturen ‒ og rekkevidden

Det er ikke bare kvikksølvet som er på tur nedover, for også elbilens rekkevidde faller i takt med temperaturen.

Det er slik at elbilens offisielle rekkevidde blir målt via WLTP-standarden, og denne foregår i en utetemperatur på 23 grader. Og siden elbilenes elektriske drivverk er mer effektivt i varm temperatur enn i kalde, betyr det at den reelle rekkevidden vil variere fra sommer til vinter her oppe i nord.

- Annonse -

At dette faktisk skjer viser NAF’s elbiltester, som også inkluderer å teste den faktiske rekkevidden både vinter og sommer.

Den aller ferskeste testen ble gjennomført tidligere i sommer, og det skjedde riktignok under varierende sommervær og langt under 23 grader. Tempen var faktisk mellom 7 og 15 grader, så langt unna WLTP-forhold.

Likevel var resultatene langt bedre enn under vintertesten.

Her er de seks elbilene som passerte 500 kilometer under sommertesten:

  • Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC: 596 kilometer
  • BMW iX xDrive50: 568,5 kilometer
  • Tesla Model Y Long Range Dual Motor: 545 kilometer
  • BMW i4 M50: 521,1 kilometer
  • Polestar 2 LR Single Motor: 520,6 kilometer
  • Kia EV6 2WD: 500,2 kilometer
- Annonse -

Og så langt gikk de samme seks elbilene under vintertesten gjennomført på samme måte:

  • Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC: 513 kilometer
  • BMW iX xDrive50: 503 kilometer
  • Tesla Model Y Long Range Dual Motor: 451 kilometer
  • Kia EV6 2WD: 429 kilometer
  • BMW i4 M50: 406 kilometer
  • Polestar 2 LR Single Motor: 400 kilometer

Til slutt kan vi se på den offisielle WLTP-rekkevidden til de seks elbilene:

  • Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC: 645 kilometer
  • BMW iX xDrive50: 591 kilometer
  • Kia EV6 2WD: 528 kilometer
  • Tesla Model Y Long Range Dual Motor: 507 kilometer
  • Polestar 2 LR Single Motor: 517 kilometer
  • BMW i4 M50: 497 kilometer

Så ja, det er ganske så varierende rekkevidder til disse seks elbilene.

‒ Alle som fikk sin første elbil i sommer, vil merke at de må lade oftere når temperaturen faller, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Annonse -

Rådgiveren slår fast at kaldt vær er elbilens verste fiende, for mens elbilens faktiske rekkevidde kan tilsvare den sommer kommer fra WLTP-testen ‒ er vinterrekkevidden langt unna WLTP-tallene.

‒ Våre tester viser at du i normale vintertemperaturer må regne med opptil 30 prosent kortere rekkevidde, sier Sødal.

NAF-testene viser også at det ikke skal så veldig mange grader til før rekkevidden også begynner å droppe. Totalt viser testene de har gjennomført siden 2020 et rekkeviddetap mellom 4 og 32 prosent for de 82 elbilene som er testet.

‒ Har du fått din nye elbil i sommer, er det lurt å sjekke hos enten oss i NAF eller andre som har testet den bilmodellen vinterstid hvor langt du kan forvente å komme på en lading vinterstid, sier Sødal.

Automobilforbundet har etterlyst en standard rundt hvilken informasjon bilkjøperen får oppgitt når det kommer til nye elbiler. De mener at det bør sees på hvordan elbilenes rekkevidde og ladeegenskaper omtales, slik at de blir sammenliknbart mellom de ulike merkene.

Og det er litt bedring i sikte.

For tidligere i år ble det klart at det jobbes med en ny europeisk standard for måling av vinter-rekkevidde.

‒ Det er et viktig steg mot bedre forbrukerinformasjon. Enn så lenge må bilkjøperne spørre og grave bilselgeren om vinterrekkevidden når de skal kjøpe seg sin første elbil, sier Sødal.

NAF har stilt følgende krav om hvordan elbilenes egenskaper oppgis til bilbransjen. Det vil gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:

  • Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
  • Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
  • Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km – Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
  • Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
  • Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
  • Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10-80 prosent

Her kan du sjekke ut resultatene fra NAF’s aller siste sommertest.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her