Elon Musk, sjef og grunnlegger av Tesla, har fått godkjent sin nye bonusplan av styret.
Det er ikke småtterier den allerede steinrike Elon Musk kan hente inn av bonuser i årene framover. Men da må Tesla levere varene på en bedre måte enn de gjør i dag.
Musks forrige bonusavtale ble inngått i 2012, altså i starten av Tesla-eventyret. Da inngikk han et bonussystem med ti forskjellige mål. Hvert mål ville utløse bonus, og sjefen drev selskapet så bra at han hadde innfridd ni av de ti målene i fjor. Bonusene innebar at han fikk nye aksjer i selskapet.
Det siste målet gjaldt produksjonen, noe som vi alle vet ikke har vært uten problemer. Fortsatt er det trøbbel rundt produksjonen av Model 3, som en halv million kunder venter på.
Styret og Musk har jobbet over et halvt år med et nytt bonussystem, og denne gangen har de droppet antall biler. Men han har nok av annet å strekke seg, nærmere bestemt 12 forskjellige bonussteg som kun går på selskapets verdi.
For hvert mål han kan huke av mottar han aksjer tilsvarende 1 prosent av det totale antallet, tilsvarende 1,69 millioner aksjer. Musk som allerede er Teslas største aksjonær kan i teorien håve inn verdier for over 400 milliarder kroner i bonuser om alle 12 stegene nås.
Systemet er lagt opp slik at bonuser utløses ved forskjellige milepæler.
Markedsverdi i dag er på rundt 53 milliarder dollar, noe som er drøyt 400 milliarder kroner. Den første bonusen utløses på 100 milliarder dollar, før det utløses bonus for hver gang verdien øker med ytterligere 50 milliarder dollar.
Det aller siste lyder på 650 milliarder kroner, noe som i skrivende stund tilsvarer 5.000 milliarder kroner. Kun store fisker som Apple, Microsoft og Alphabet (Google) kan vise til tilsvarende verdi.
5.000 milliarder kroner er også langt foran de største bilprodusentene per i dag, og mer enn ti ganger mer enn dagens markedsverdi for Tesla.
Musk må altså jobbe for bonusene. Og han har tid på seg. Den nye kontrakten binder han nemlig til Tesla i ti nye år.
Flere eksperter har advart mot det nye bonussystemet, som de mener vanner ut aksjene for de nåværende eierne. Men det brydde altså ikke styret seg om.
Her er det nye bonussystemet til Elon Musk, og trykk på bildet for å forstørre det.
- Les også: Bygger Tesla om til hydrogenbil
- Les også: Europa setter press på Tesla
- Les også: Sjekk, en Tesla som politibil