Mitsubishi får to søstermodeller fra Renault

Sist sommer meldte Mitsubishi at de fryser utviklingen og lanseringer av nye biler i Europa, men for å holde salget opp får de nå to søstermodeller fra Renault som skal ut på markedet fra 2023.


Til tross for at Mitsubishi har en storselger i SUV-modellen Outlander, har ikke ting gått som ønsket for det japanske merket her i Europa.

Koronapandemien sendte de inn i skikkelig trøbbel, og til slutt ble situasjonen så alvorlig at de rett og slett stoppet både utviklingen og inntaket av nye modeller. Nå skal de komme opp med en ny plan og struktur, men slike ting tar selvsagt tid.

Timingen for en slik drastisk beslutning kan aldri være god, men det var nok ekstra bittert for Mitsubishi Norge som gjorde seg klar for den nye den ladbare hybriden Eclipse Cross.

Heldigvis så Mitsubishi dette, og gjorde et unntak for denne bilen. Så den er tilgjengelig også her hjemme.

Og nå har Mitsubishi funnet enda en løsning.

Merket hører hjemme i en allianse med Renault og Nissan, og førstnevnte skal nå hjelpe de til å øke antall nye biler fra en til tre her i Europa.

Renault har nemlig sagt seg villig til å produsere to allerede godkjente modeller for Mitsubishi, noe som i klartekst betyr at allerede planlagte modeller også kommer med Mitsubishi-navnet. Altså såkalte søstermodeller.

‒ Alliansen har som mål å øke konkurransekraften og åpne opp for en mer effektiv ressursdeling som skal være til fordel for alle tre selskapene, sier Jean-Dominique Senard, styreleder både i alliansen og Renault.

‒ Vår tilnærming er at alle skal ha respekt for hverandre og samarbeide, og dette skal øke resultatene alle selskapene. Det gjelder å utnytte hver sine styrker, og unngå duplisering av ressurser og forbedre effektiviteten.

Renault er det største selskapet i alliansen, ettersom de også eier 43 prosent av Nissan. Det japanske merket eier igjen 34 prosent av Mitsubishi, som dermed er lillesøsteren blant de tre.

De to japanske merkene har tidligere uttrykt bekymring for at Renault kjører en egen strategi for å beskytte franske jobber, men nå virker det altså som at freden igjen har senket seg over gruppen.

Mitsubishi kom altså med en ny strategi i fjor sommer, som blant sier at de i årene framover skal fokusere på det viktige sørøst-asiatiske området kalt ASEAN. Andre fokusområder er ting som å optimalisere priser, forbedre logistikk og redusere de faste kostnadene og gjøre driften enda mer effektiv.

Den nye avtalen med Renault betyr altså at det franske merket skal produsere to søstermodeller til Mitsubishi, hvor bilene er bygd på den samme plattformen og drivverk som de med Renault-logoen. Dette er ganske vanlig i bilindustrien, og det gjøres såpass med endringer på søstermodellene at det blir mulig å skille merkene fra hverandre.

Det er foreløpig ikke klart hvilke to modeller som slår følge med Eclipse Cross her i Europa.

‒ Vi ser fram til å få mer informasjon om nye produkter som vi kan vi kan tilby våre kunder på lengre sikt, sier Rune Gjerstad, administrerende direktør i MMC Norge.

‒ Foreløpig fokuserer vi på salg av nåværende modeller, men tenker samtidig at de planlagte OEM-modellene kan treffe godt også her hos oss.

Les også:

Les mer om:

Nyheter