Annonse
Hjem Nyheter Mener høyere dieselavgift rammer distriktene

Mener høyere dieselavgift rammer distriktene

Den nye blågrønne regjeringen truer med å sette opp dieselavgiften om det ikke blir fart på elbilsalget. Det virkemiddelet misliker NAF sterkt.

Frp-leder Siv Jensen sa søndag at dagens regjering har fått til et grønt løft i bilparken grunnet bruk av gulrøtter, og ikke pisk (som jo flere av byene er flinke til å svinge).

Men nå lurer pisken i bakgrunnen. Den nye trepartiregjeringen bestående av Høyre, Frp og Venstre truer nemlig med å skru opp veibruksavgiften på diesel om målet om å kun selge nullutslippsbiler om sju år ikke nåes.

Om det skjer er det distriktene som står igjen som tapere.

‒ Svært mange nordmenn har dieselbil. Spesielt i distriktene er det færre som har gjort overgangen til elbil, fordi utvalget av store, familievennlige elbiler fortsatt er for lite. Skal de bli straffet fordi de ikke har kunnet bytte ut bilen før? spør Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Saken fortsetter under Annonsen

Det kan altså bli en slags usosial beskatningen av de som ikke bor i de store byene, hvor både infrastrukturen for elbiler er bedre utbygd og distansene er mye mindre enn i distriktene. Som de tre partiene skriver i den nye regjeringsplattformen: «Norge er et langstrakt land, med næringsaktivitet og bosetting over hele landet.»

‒ Hvis alle skal kjøpe elbiler fra 2025 må de kunne lade bilen også. Det krever et helt nytt tempo i byggingen av ladestasjoner der folk bor og reiser, påpeker Sagedal. 

Den gulroten som nå blir brukt i de store byene er gratis bompasseringer, noe som altså betyr dyrere slike for de som ikke har nullutslippsbiler. Altså pisk der.

Ellers er den store gulroten pris, ettersom elbilene slipper flere av de store avgiftene. Og regjeringen freder engangsavgiften og momsfritaket for elbilene i fire nye år.

‒ Det er jeg svært fornøyd med, sa Venstre-leder Trine Skei Grande søndag.

Frp har fått mye tyn for at det har poppet opp stadig flere bommer. De lovet som kjent å gå til kamp mot disse før valget i 2013. Så hva skjer på det området?

Dette er to punkter som omhandler bompunkter i den nye erklæringen:

  • At bom på sidevei som hovedregel skal unngås, med mindre det er nødvendig for å realisere prosjektet.
  • Fortsette arbeidet med å effektivisere bompengesektoren for å redusere bompengebelastningen for bilistene.

Trekløveret som skal styre landet de neste fire årene har ikke flertall på Stortinget, så alt de vil ha igjennom må de altså få støtte av fra andre partier også.

Regjeringen vil i tillegg forenkle førerkortkravene, modernisere vegvesenet, fortsette utbedringene av veiene, komme med nye skilt som gir mer informasjon som for eksempel ladestasjoner og jobbe videre mot nullvisjonen for trafikkdrepte ved å bygge moderne veier.

‒ Det er bra at det fortsatt skal planlegges og bygge nye veistrekninger med et langsiktig perspektiv, slik at man tar høyde for en eventuell framtidig kapasitetsutvidelse, sier Geirr Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen.

Og til slutt: Høyre, Frp og Venstre vil vurdere høyere fart på de beste motorveiene vi har, ettersom kjøretøyene stadig får ny teknologi som gjør disse betraktelig tryggere.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,551FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker